Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vad ska följa härnäst?

Startat av Strv102r, 30 december 2010 kl. 17:47:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Vad ska spelas efter Normandiespelen?

Kalla kriget (The korean war, Ici, cést la France, Silver bayonet, Op Badr, Suez 73, Yom Kippur etc)
9 (32.1%)
Mellankrigstiden (Storm over Taierczhuang, Lion of Ethiopia, Chaco, The Spanish civil war)
7 (25%)
Pansarslag från VK2 (Ardennes 44, Ukraine 43, The Caucasus campaign, Kirovograd, några till?)
6 (21.4%)
Perifera VK2 operationer (Arctic storm, invasion Norway, Greek tragedy, Fortsättningskriget 41-44)
6 (21.4%)

Antal personer som röstat: 28

Omröstningen har avslutats: 30 december 2010 kl. 17:47:04

Strv102r

Efter att ha spelat genom första världskriget ganska ordentligt i ganska exakt ett år så följer ju Red Star/White eagle. Därefter ska vi ta och spela lite Normandiespel. Men sedan? Finns ett par alternativ ju. Min motspelare kommer att välja men jag är lite sugen på vad olika människor tycker och varför?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Lite förvånad över att du inte givit dig in på OCS ännu. Det finns inte med på listan ovan, men känns som den rätta vägen. Burma eller Tunisien skulle isf bli mina förslag.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Erik Axel

Kalla Kriget! OCS spelar alla andra ändå, och du kan din sak.

zilver

Kalla kriget får min röst. Egentligen är jag lite kall till hela eran, men du sitter obestridligen på en del kunskap här.

Att lira Ukraine 43, Caucasus Campaign och Ardennes 44 är ju att lira samma system som det Normandy 44 du säkert kommer att bränna av snart. Det är ett mycket bra system som lämpar sig väl med tanke på storleken på de andra ni har kört.

Spanska inbördeskriget kommer det ju en skeppslast spel till snart, men med takten ni rakar av spelen kan det vara smartare att vänta lite.

Ni får gärna köra "Nothing gained but glory", men det kanske är fel tidsperiod.

Vill ni ha något kortare kan ni ju köra igenom 120-serien från GDW.

Instämmer för övrigt med att ni kan skippa OCS.

Annars är jag personligen bara tacksam för arbetet du lägger ner på att rapportera, så spela det som är kul.

Strv102r

Då har olika infallsvinklar presenterats och motspelaren har fattat sitt beslut. Vi kör vidare på VK2 pansarslag. Därefter tar vi det hela från början. Rktigt från början. Alla spel i kronologisk ordning...

Blir väl rätt mycket GBOH i början tror jag...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

MEN VÄNTA! Det är ju jubileumsår i år! 150 år sedan amerikanska inbördeskriget började. Måste ju sätta sina spår. Vi kör klart västfronten 1944-45, sedan blir det ACW med VG The Civil War, SPIs alla GBACW och några av GMTs dito, något AP spel om Chattanooga, VG Lee vs Grant. Mest gamla SPI spel dock...

Elias Nordling

Rekommenderar Simple GBOH när ni tart från början, går mycket fortare då.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: "Elias Nordling"Rekommenderar Simple GBOH när ni tart från början, går mycket fortare då.

Har fundererat på det. Vad förlorar man i den avvägningen? Vad tar mer tid i standardreglerna och hur mycket krom/tidskänsla försvinner?

Nick

Bra idé där med AIK!

Elias Nordling

CiteraVad förlorar man i den avvägningen? Vad tar mer tid i standardreglerna och hur mycket krom/tidskänsla försvinner?

Det främsta man förlorar är command-systemet. Det är busenkelt och rätt abstrakt, men inte utan subtiliteter i SGBOH. I GBOH är det komplicerat och rörigt. Eftersom jag inte upplever att standardsystemet simulerar någonting, utan bara skapar artificiella val, tycker jag det inte är bättre än SGBOH-systemet, och då föredrar jag enkelt och abstrakt framför komplicerat och knasigt.

Den främsta skillnaden är principen att alla aktiverar varje omgång i GBOH, mot att man aktiverar den formation man vill, och eventuellt bara en enda i hela partiet i SGBOH. Jag skulle säga att bägge är lika fel ur historisk synpunkt, och bägge funkar som spelmekanism.

Stridsmekanismerna är enklare och snabbare i SGBOH, men man har gjort ett riktigt bra jobb med att få med alla kromfaktorer från originalet. Den främsta skillnaden är att enheter inte routar med chans att återhämta sig, de är helt enkelt utplånade. Förutom att det i många fall är mer realistiskt gör det att en del partier som med standardreglerna blir mördande tråkiga för att ena sidan har totalt överläge och kan ägna sig åt att ta bort cohesion hits så fort man får en skråma blir intressantare i SGBOH när man inte kan ta bort träffar. Bättre enheter kan flippa till baksidan och håller därmed längre, en form av abstrakt återhämtning i SGBOH.

Det mesta av scenariokromet är med, och jag tycker personligen att man förlorar mycket litet historisk känsla. Det är mest fejk-historia som man skalat bort.

P-O Jönsson

Jag missade inlägget när diskussionen gick från GBACW (Amerikanska inbördeskriget) till SGBOH (Antiken).
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Elias Nordling

Jag svarade på

>Blir väl rätt mycket GBOH i början tror jag...

P-O Jönsson

Ok, det var inlägget innan GBACW, missade det.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Strv102r

Tack för det Elias! Vad kostar reglerna för SGBOH? Förmodar att de måste köpas separat...

Paerhc

Med risk för att se ut som en total nolla på strategispel så frågar jag. Vad betyder: SGBOH, OCS, GBACW och GDW?  :?