Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Normandy 44

Startat av Strv102r, 3 januari 2011 kl. 10:06:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Granlid

Det finns ett par optional rules som kan vara intressanta att använda.
Sist använde vi både Historical Weather och German Naval Batteries, vilket jag i efterhand tycker balanserade spelet bra. Tror att några tidiga stormar riskerar att hindra de allierade för mycket samt att batterierna ger tyskarna lite nödvändig hjälp initialt.

Flanking Fire valde vi bort då vi första gången hade nog med att lära oss regler, samt att vi var osäkra på hur spelbalansen skulle påverkas.
Men nästa gång kommer vi nog att ta med denna, för att se hur/om det förändrar det taktiska.

Hur ställer ni er till dessa i ert kommande spel?

/Granlid
Friendly fire isn't.

Strv102r

Naval batteries ska vi använda. Historiskt väder är jag osäker på. Flanking fire känns som om det inte är värt det extra arbetet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

zilver

Det verkar vettigt. Visserligen kan vädret ha en inverkan, men det är lite intressant med variationen. Skapar lite läge för svordomar om varför just jag drabbas av alla usla tärningsslag...

zilver

Lirar Normandy 44 nu. Lite grann kan jag tycka att det handlar om att de allierade anfaller så fort de får tillräckliga odds för att bryta ner tysken. Har de tur får de även ett avancemang på några hexar. Jag noterade Elias kommentarer tidigare och har en viss förståelse för dessa.

Strv102r

Helheten efter invasionsfasen men innan tyskarnas reaktion.

UTAH: 82. div luftlandsättning går illa!  2steploss på ett förband och 1 på ett annat. Bara förbandet som landar i STE MERE EGLISE är oskatt. 101 går bättre. 2 steploss på ett förband. Landstigningen på själva stranden går sådär. Ett steploss på ett av 4 div reg och en steploss på den understödjande Strvbataljonen.

OMAHA: Går bra! I alla fall jämfört med historien. 29 div och 1 div tar  var sin steploss och Strvbat som understödjer 29 div tar en steploss medan den som understödjer 1. div klarar sig. Point du Hoc faller med en steploss på en Rangerbat.

GOLD: På JIG beach går det bra! Inte bara tar man stranden utan man kan ta terräng inåt landet och bara Strvbataljonen som understödjer 50 brittiska div tar en steploss. På KING beach går det trögare. Både Strvbataljonen och 50 div tar en steploss.

JUNO: PÅ MIKE beach tar den kanadensiska div en steploss, men på NAN beach tar man två varav den ena på den brittiska special service brigaden. Men Strvbataljonerna klarar sig undan i alla fall.

SWORD: Åter går det sämre än väntat. Två steploss på 3. brittiska div, men Strvbat klarar sig.

För 6. brittiska luftburna blir det illa. 2 steploss på en redan ganska svag styrka.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jonjac

Bra bilder!  :up:

Strv102r

Under den 6. juni anfaller tysken från väster mot öster och jag från öster mot väster och lite mot söder. Jag är säkert i land, men han har kapsalt in mig ganska bra också.

Vid OMAHA knyter jag ihop med POINT DU HOC. Inte mcyket mer och tysken backar till vad han anser vara bättre ställningar.

Britterna och kanadensarna anfaller så fort de kan in mot CAEN och tar vissa risker när de gör det. Tysken anfaller 6. luftburna med delar av 21Pz, med framgång, medan andra delar framrycker in i CAEN.

zilver

Det vore inte helt fel om du skrev vilken fas du lägger in bilderna ifrån. Tyskarnas försvar ser lite klent ut kring Bayeuxtrakten. Det som är svårt som tysk är att avgöra om man ska stå så långt fram som möjligt, eller backa för att få bästa terräng. Det är förstås helt rätt att gå fram så långt man kan mot Caen som allierad, det är dyrköpta hexar senare. Just Buronhexen zocar dessutom av en av tyskarnas viktigaste förbindelselinjer, den genom Caen, vilket ställer till det för såväl Lehr som 12 SS.

Strv102r

Alla bilder är från slutläget varje dygn om inte annat anges. Det är ju första gången vi spelar detta spel så alla taktiska beslut grundar sig på "real life tactical thinking", vilket kanske inte alltid är optimalt ur regelsynpunkt.

zilver

I så fall skulle det ju kunna vara lägeför tysken att kicka iväg den där kadern hos 6 Airborne för tysken. Det är inte helt fel att säkra floden Orne.

Något jag kan tycka är lite tveksamt i spelet är att de allierade fallskärmsjägarna både offensivt och defensivt kan användas som något slags spjutspetsar, även mot pansar (genom sin höga kvalitet).

Strv102r

På CONTENTIN händer det inte mycket den 7. juni. Falskärmsjägare som spridits ut återsamlas och tysken nöjer sig med att hålla mig där jag är.

Vid OMAHA anfaller 29 inf div, inkl ett reg ur 1 div,  och två Strvbataljoner mot 352. Infdiv Pvkvbataljon och denna drar sig sakta bakåt.

21Pz och 12SS HJ rensar östra sidan av ORNE och tar sig också över floden med delar av 21Pz. Väster om CAEN anfaller två brigader ur 50 div och två Strvbataljoner med understöd av kanadensarna mot CAENS västa förort, men slår bara ut ett step. Tysken håller bebyggelsen.

zilver

Se där. Tysken rensade upp öster om Orne rätt enkelt. Däremot har han nog ställt till det genom att inte skicka någon enhet väster om Caen från vare sig 21 Pz eller 12 HJ.

Det verkar som om tysken i någon mening ger upp området mellan Carentan och Caen. Visserligen finns inga VP hexar att finna där, men de vill inte ha en alltför lång front. Att förlänga fronten är gissningsvis ett segerrecept för de allierade.

De allierade satsar sina amerikanska förstärkningar till Omaha, detta lär skynda på en eventuell tysk kollaps i centern, men återigen finns inga VP hexar där.

Strv102r

Kul att läsa hur en utomstående analyserar vad vi gör! Får en att tänka efter om det där jag gjorde verkligen var så j-vla überintelligent...

zilver

CiteraFår en att tänka efter om det där jag gjorde verkligen var så j-vla überintelligent...

Vilket var? Jag trodde du spelade allierad?

I vilket fall ska nog ingen utgå ifrån att kommentarerna är smartare än spelarna, "armchair quarterbacks" som det så vacker heter.

Jag skrev något om fallskärmsjägare. Grejen är att om exempelvis amerikanen ska anfalla en stack med vanliga kvalitet 0 infanterister utan pansarskydd så kanske huvudstyrkan består av en infanteridivision. Till detta kommer en attacherad enhet som får räknas vid fullt värde. Då kan amerikanen antingen attachera en pansarenhet för att få ett oddsskift för pansar eller att skicka in ett fallskärmsjägarregemente för att få ett oddsskift för högre kvalitet. Det här verkar något snurrigt, det är svårt att se att fallskärmskisarna skulle kastas in på det här sättet.

Scipio

Citat från: "zilver"Det verkar som om tysken i någon mening ger upp området mellan Carentan och Caen. Visserligen finns inga VP hexar att finna där, men de vill inte ha en alltför lång front. Att förlänga fronten är gissningsvis ett segerrecept för de allierade.
Fast det är väl en auto-victory-condition att lyckas köra av allierade enheter från kartkanten vilket lär hända om centern kallopsar...
"Randomization is too important to be left to chance"