Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fallskärmsjägare i spel

Startat av jonjac, 16 januari 2011 kl. 23:41:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jonjac

Som krigs(spel)amatör så undrar jag hur det vanligaste sätten att hantera fallskärmsjägare är...

* Är det oftast en target hex med en viss slumpad avvikelse med hjälp av tärning som gäller? Eller är det vanligaste att de landar där det är tänkt? Eller har de flesta spel förutbestämda hexar där de automatiskt landar?
* Ser alltid motståndaren hur fallskärmsjägarna agerar och kan göra motdrag därefter?
* Är det orealistiskt att ha en mekanik där fallskärmsjägarna är dolda tills de blir upptäckta av en motståndarens enhet i angränsande hex etc.? Finns det något spel med en sådan liknande mekanik?
* Vilka andra sätt typer av speltekniska lösningar finns det för fallskärmstrupper?

Andreas Lundin

Det roligaste reglerna finner du i Black Sea - Black Death. Där finns reglen att släppa de sovjetiska fallskärmsjägarna från en viss höjd över kartan och där de "landar" landar de också! Sedan finns lite detaljer kring om de landar uppåt eller nedåt, men de minns jag inte hur de lyder. Det finns säkert fler detaljer. Enkelt, men de som spelat spelet säger att det fungerar förvånansvärt bra! I övrigt har spelet en svårighetsgrad på reglerna som är i den övre delen av skalan, så det är inte av enkelhetsskäl Jack skrivit reglerna så här - han menar helt allvarligt att det är bästa sättet att simulera en sovjetisk luftlandsättning på.

CiteraÄr det oftast en target hex med en viss slumpad avvikelse med hjälp av tärning som gäller?

Ja. :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

zilver

Det där beror så hemskt mycket på nivå som du spelar på. Slumpad avvikelse gäller väl när det är bataljonsnivå eller lägre kanske. Det beror på väder och annat. I exempelvis Normandy 44 som avhandlas nu i WW2 forumet så är platsen fast, men det slumpas hur de klarar landningen.

På frågan om motståndarna ser fallisarna så beror det i rätt stor utsträckning vad det är för spelsystem. Jag kan egentligen knappt påminna mig om ett spel där det har varit hemligt.

Det är väl inte orimligt om skalan är den rätta, men det kan ju bli lite knepigt att fixa det. Antingen får spelaren annonsera vilken hex de går in i och så placeras jägaren ut när de får kontakt. Ett enklare system är väl att använda sig av dummybrickor. Ett problem där kan ju vara att den utsatte kan skicka runt något andra klassens förband för att kolla brickorna. Det blir väl lite mer spännande om de måste anfalla hexen för att få reda på innehållet (som en overrunmekanik kanske). Återigen kan jag inte komma ihåg något sådant spel. Det mesta brukar nog vara rätt öppet.

[/quote]

Andreas Lundin

CiteraSer alltid motståndaren hur fallskärmsjägarna agerar och kan göra motdrag därefter?
* Är det orealistiskt att ha en mekanik där fallskärmsjägarna är dolda tills de blir upptäckta av en motståndarens enhet i angränsande hex etc.? Finns det något spel med en sådan liknande mekanik?

I ASL kan situationen delvis uppstå, men inte just för att det är luftlandsatta trupper, utan för att brickorna är utanför motståndarens truppers sk "line of sight", LOS.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jonjac

Tack för svaren. Jag har så lite spelerfarenhet så jag hade noll koll. Tills nu. :)

Tycker hemliga förflyttningar av sådana trupper vore rätt coolt att köra med.

Elias Nordling

>Tycker hemliga förflyttningar av sådana trupper vore rätt coolt att köra med.

Är inte fallskärmstrupper något av det minst diskreta som finns?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

ErikLj

Operation Market Garden (1985) av Frank Chadwick använder ett dubbelblindsystem för att ha delvis hemlig landning och förflyttnig av fallskärmstrupper.

Spelet var sådär.

Vvornth

Citat från: "Elias Nordling">Tycker hemliga förflyttningar av sådana trupper vore rätt coolt att köra med.

Är inte fallskärmstrupper något av det minst diskreta som finns?

Beror på skalan. På ASL-nivå skulle det kunna vara ordentligt diskret. Market garden å andra sidan...

TS är inte helt tydlig över på vilken nivå han diskuterar.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance