Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_lampros

Lägga upp HTML-dokument som e-bok

Startat av lampros, 28 januari 2011 kl. 15:26:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

lampros

Jag har tidigare lagt upp en del egna böcker som pdf:er på nätet. Då har jag fått hjälp av en kompis som lagt dem på en viss server. Det fungerar bra. Sedan har jag länkat till filerna via detta och andra forum.

Nu har jag hört att pdf:er kanske må funka för skärmläsning, medan för läsplattor osv måste man ha HTML-dokument. Sådana där radbrytningen kan ändras av läsaren. Så nu har jag lekt lite på datorn och gjort ett HTML-dokument av en bok (Japanboken). Frågan är då, var ska jag lägga upp den så att folk kan ladda ner den? Det står i instruktionerna att jag kan lägga filen i en viss mapp på datorn ("webbsidesmappen") men det fattar jag inte. Kan folk accessa den där?

Eller ska jag be min kompis lägga upp detta HTML-dokument på den server vi har för pdf:erna? Då kan jag iofs marknadsföra dokumentet som jag gjort förr, dvs nämna den här och på andra forum.

Det är alltså tänkt att filen ska kunna läsas som e-bok, men kunde man då inte få in den på någon biblioteksserver? E-lib, vad är det? Där "måste" man väl ta betalt för lånen men det är i nuläget inget för mig.