Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vill vi inte utöka intresset för brädspel?

Startat av Stefan Ekström, 30 augusti 2005 kl. 09:12:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Syftet med Krigsspel.se finns ju redan angiven http://www.krigsspel.se/main/syfte.html
Det problematiska ligger väl i hur man definierar konflikspel. Objektivitet i den bemärkelsen är svårt. För en oinvigd medelsvensson skulle säkert Risk eller Sänka Skepp passa in; något som skulle få TSC- och framför allt ASL-killarna att emigrera till grönare betesmarker. I mina ögon åligger det forumets moderatorer och hemsidans grundare att "sätta gränser" om det behövs, gärna genom ett förtydligande tillägg på syftessidan om vad som är "finkultur" och vad som är Settlers-smörja. Men att ha en stenhård kategorisk hållning på vad som är tillåtet eller inte kommer bara att decimera antalet glada forumbesökare. Kvar blir en samling förbittrade "förståsigpåare" som sitter och klagar över att allt var bättre förr och hur läckert det är att ha gamla Avalon Hill-spel opunchade.
Jag sällar mig till Fagers tankegångar och förespråkar en avdelning för "Andra Spel" (lite mer korrekt benämning än Tjejspel) där man faktiskt kan få resa sig upp och säga att 'jag tycker att Carcassonne är kul' utan att bli stenad av en samling armchair generals (undertecknad inräknad). Vidare är väl det också den enda mäjligheten att få in lite sköna damer här. För det är väl därför man börjar spela tunga krigsspel? Brudar, droger och Breakout: Normandy?

Som sagt, bara en tanke.  :insecure:

// Europe Engulfed-Björn
En mycket bitter liten man.

Scipio

Håller i stort med dig Björn.
Dock så låter det som vissa tycker att Warhammer Fantasy Battles exempelvis inte skulle platsa i Fantasyavdelningen. Vad är det då för krav på spelen som ska in i Fantasyavdelningen, det är jag rätt nyfiken på att få veta?
Inte för att jag tror att det kommer att bli så mycket snack om GW-spel här på forumet men ändå...

Jag tror inte ens att det _går_ att ha en "kategorisk hållning" eftersom det inte finns någon definition att hålla sig "kategoriskt" till...

Konfliktspel tycker ivarjefall jag är ett betydligt bredare begrepp än vad krigsspel är eftersom man kan ha en konflikt om vad för pålägg man ska ha på mackan till frukosten. Gör någon ett spel om denna händelse sen så har vi helt plötsligt ett konfliktspel...   :wink:
Settlers är ett konfliktspel för att man "konfliktar" om vem som skall bygga längsta vägen först, Fia är konfliktspel för att man knuffar varann osv.

De spel som hittils har diskuterats här har i varjefall varit krigsspel (vilket inte heller är en vattentät definition men ändå lite bättre i varjefall) och det kanske är lämpligt att ha den termen som tumregel för vad som är tänkt att diskuteras här, med tanke på namnet på forumet å allt...?

Ska vi förbjuda folk att diskutera här så kunde det ju vara lite trevligt om åtminstonde vi själva visste varför.
"Randomization is too important to be left to chance"

Elimää

En lång debatt har väl förts i SVEROK i många år om vad som är vad inom spel, den undanber jag. Givetvis så tycker jag att de krigsspelare som spelar andra spel kan diskutera dessa under nån fånig tråd om så behövs :). Men att diskutera chaos, dräggel dräggel är så coola kan man göra under ett annat forum. Men det är ju bara mina 2 cent. Jag tycker förvisso att tex flames of war är tveksamt på ett krigsspelsforum ändå är ju det milsvida mer rumsrent än ett färgglatt GWspel ;)

Men det skulle helt klart vara bra om nu folk vill diskutera andra saker så finns ju offtopic helt enkelt.

Själv slukar jag det mesta inom spel. Jag spelar datorspel, sällskapsspel, figurspel m.m. Jag har spelat rollspel under en massa år och även varit på massa lajv. Men det som jag ifall någon skulle fråga mig vad jag spelar idag är historisk figurspelare, även om jag ibland spelar andra spel så är det det som rockar mina båtar.
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

tobias

CiteraMen det skulle helt klart vara bra om nu folk vill diskutera andra saker så finns ju offtopic helt enkelt.
Tanken med offtopic är ju att diskutera saker som inte är ontopic. Ontopic för detta forum är just krigsspel, därav namnet. Vill man prata Settlers, Fia med knuff eller UNO i offtopic så är det helt ok. Däremot så har det startats ett par trådar om krigsspel i offtopic, vilket egentligen inte är ok, då det faktiskt är ontopic. Om ni hänger med... :)

Vi kommer inte att slänga ut någon för att den startar en tråd om 40K eller WHFB, däremot finns det andra forum som är klart bättre lämpade för diskussioner kring dessa spel. På samma sätt som att det finns andra forum som är bättre lämpade för diskussioner kring tyska brädspel.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå