Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

World of Tanks

Startat av Finn, 7 februari 2011 kl. 05:26:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Finn

Hej allihop.

Jag förstår om många här säkert är missnöjda med spelet World of Tanks eftersom det tummar en hel del på det historiskt korrekta och realismen. Samtidigt anstränger sig spelutvecklarna ganska mycket för att gå i rätt riktning och konsulterar experter på historia.

För er som inte vet vad World of Tanks är så är det alltså ett "free to play" mmo datorspel som är en hybrid mellan RTS, FPS och simulator där man kör stridsvagnar, i modeller som sträcker sig från första genom andra världskriget och in i efterkrigstiden, och krigar mot andra stridsvagnar. Spelet är väldigt visuellt snyggt och främjar lagarbete i hög grad och folk som leker Rambo inser snart att det inte fungerar. Spelet är för närvarande i open beta men kommer gå live i slutet av februari. Det kommer även fortsättningsvis vara gratis att spela med möjlighet att köpa premiummedlemskap för reda pengar. Dom håller också på att implementera något som kallas Clan Wars, vilket är ett world domination läge i spelet i stil med RISK, där man skall flytta trupper och kontrollera provinser för resurser, och det är där vi kommer in.

Jag har spelat detta ett tag (är 60 kort från 3000 matcher spelade) och har några vänner som jag brukar spela med. Hittills är vi en liten grupp som känner varandra sen innan och som händelsevis alla spelade spelet. Vi håller nu på att sätta ihop en liten klan, med målsättningen att spela för att det skall vara kul, och utan elitism. Tanken är också att vi skall försöka tillämpa militära taktiker på vårt spel och vi kommer öva i träningsrum för detta ändamål. Vi har tillgång till en Teamspeak server, och kommer använda oss av gratisprogrammet Advanced Tactical Center för att snacka taktik för varje karta innan matcher och i samband med träning. Min förhoppning är att när vi väl börjar spela en match så skall alla ha en god idé om vad dom skall göra var, och med vem. Det är också viktigt att spelet inte tar över och folk känner tidspress utan alla skall kunna slappna av och leva sina vanliga liv utan att för den skull känna skuld för att dom missar en träning eller så.

Då vi alla är Svenskar och det är tänkt att vi skall spela för kul skull har klanen det passande namnet "En Svensk Tiger":

http://img163.imageshack.us/i/ensvensktigerliten.jpg/

Det skall till namnet på klanen på loggan också men vi har inte än bestämt riktigt hur det skall se ut.

Det som krävs för att spela World of Tanks är att man har bredband och en dator som klarar att köra spelet.

Det som krävs för att skapa en klan är att alla medlemmar har minst en tier 5 vagn.

Det som krävs för att vara med i vår klan är att man håller med om vår inställning till spelande för nöjes skull och att man har ett intresse av militär taktik. Man behöver inte ha läst Achtung Panzer (och för den delen så skiljer sig spelmotorn från verkligheten till en sån grad att man kan behöva modifiera verkliga taktiker för att kunna använda dom i spelet). Det är också ett plus om man brukar spela spel med AG Hybris, i Göteborg, och kanske rent utav är medlem, eftersom flera av oss möts på dom spelmötena.

Om någon här tycker att det är kul att spela World of Tanks och skulle tycka att det var ännu roligare att spela tillsammans med ett skönt gäng istället för med random idioter från hela Europa som tror att dom spelar CS, och som kör omkring som kamikazepiloter på larvfötter så får man gärna höra av sig till mig.

:ultra:

En sak att tänka på är att spelet kommer gå igenom hard wipe i samband med att det går live. Detta innebär att allt man har skrapat ihop under beta-tiden tas bort och alla får börja på ny kula, så om du är en ny spelare så rekommenderar jag att inte försöka jobba upp dig för mycket just nu, utan istället testa spelet lite i lugn och ro.

Jag svarar gärna på frågor om spelet och hjälper gärna gröngölingar in-game också. Skulle det vara så att en klanmedlem inte har tid att spela sig upp till en viss vagn som dom vill ha så kan jag inom vissa gränser hjälpa till med detta också. Men det är något som får diskuteras från fall till fall.

Vänliga hälsningar, Finn

ps. Har ni spelat spelet men har inte spelat i grupp med vänner så har ni inte spelat spelet. ;)

Vvornth

Lite mer länkar till spelet, beta sign-up, tutorial etc kanske vore på sin plats?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Finn

Absolut.

Den Europeiska servern (dom delade upp servrarna i en Nordamerikansk och en Europeisk nyligen, pga ping och ökat antal spelare):

http://worldoftanks.eu/

Tänk på att gå in på den Europeiska servern hela tiden, både när du reggar dig till forumet och när du skall spela, eftersom pinget är överlägset bäst där. Du kommer bli promptad att välja en av dom vid olika tillfällen, men ibland om man följer en länk kan det hända att man skickas till den nordamerikanska. Det ser du i adressfönstret på ändelsen: .com för den amerikanska och .eu för den europeiska.

Från länken ovan kan man gå in på forumet och regga sig, och sen när man klickar "join beta" kan man välja att registrera sig med samma namn som man använde på forumet. Du kan också testa i formuläret om namnet du vill använda är tillgängligt genom att skriva in det i rutan och tabba till nästa ruta. Om namnet är upptaget kommer det en liten notis om detta. Dom tillåter inte nazistiska grejer och namn eller ändelser som "HH", "88" och så vidare.

När du klickar "join beta" så får du också upp lite länkar till vänster av formuläret du skall fylla i. Den översta heter "Downloads" och där kan du ladda ner spelet.

Systemkrav kan du se här:

http://game.worldoftanks.com/faq

Släng iväg ett meddelande till mig om du vill ha lite nybörjartips så kan jag möta alla intresserade in-game och så åker vi tillsammans, och kan öva lite i Training Room.

Finn

Här är dom officiella tutorialsarna.. orna.. ernos.. nåt, som Wargaming.net släpper. Än så länge finns det bara två, men fler kommer:

Del 1:

http://www.youtube.com/watch?v=0SsRYLjR4NA&feature=fvwkrel

Del 2:

http://www.youtube.com/watch?v=YbyURS54mF4&feature=player_embedded

Sugen nu eller?  :wink:

MEDDi

Låter nice, vad har du för ingame nick?

Finn

"Fimp3n"

Granlid

Detta verkar kul!

Jag har namnet Granlid ingame.

Hur har ni tänkt lägga upp tränings-sessions?
Känner för att utveckla mina skills som artillerist.

/Magnus
Friendly fire isn't.

Finn

Vi tänker använda programmet "Advanced Tactical Center" för att prata igenom taktiker över Teamspeak utanför spelet. Jag håller för närvarande på att sätta ihop ett paket till ATC med alla kartor och lite användbara ikoner. ATC fungerar så att en person startar en "briefing" och dom andra loggar in till den. Sedan har man en karta och andra bilder som man finner användbara där man kan rita i realtid och placera ut ikoner. Programmet är gratis.

Träning in-game får man ju dels genom att spela själv, men också genom att spela i "platoon" med en eller två andra spelare. Att kunna prata igenom spelet medans det pågår är väldigt utvecklande. Training room är också ett utmärkt ställe att gå in om man vill testa något man funderar på i lugn och ro, och utan att behöva betala reparationskostnader. Däremot kostar ammunition man spenderar. Tanken är att vi skall gå igenom taktik i teorin lite då och då när dom flesta har tid, i ATC, och sen kan vi testa den i praktiken i Training room. Besvarar det din fråga?

Om du vill öva lite själv med SPG så kan jag såklart hjälpa dig, och komma med tips. Saker jag tänker att du kan ha nytta av att öva på är att ta direktskott på fiender i närheten, hur du placerar dig lämpligast, hur man träffar rörliga mål, och indirekta skott.

Mitt id är "Fimp3n" in-game. Lägg till mig och skicka ett meddelande när du ser mig online.

Finn

Och här är del tre i serien med tutorials:

http://www.youtube.com/watch?v=oLl1vyDuKQk&feature=player_embedded