Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Tide at Sunrise

Startat av sfclinken, 12 oktober 2010 kl. 10:58:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

The Tide at Sunrise: The Russo-Japanese War 1904-1905

Eftersom nu detta spelet har dykt upp så kan det lika gärna få en egen tråd. Disskusionerna på CSW verkar handla mycket om att folk är besvikna på att spelet inte hantera flottstriderna TROTS att man får med fartygscounters. Själv blev jag väl mest förvånad av att de var med alls eftersom jag var väl införstådd med att det handlade om kampanjen till lands och inte till havs. Detta har man också poängterat tidigt på CSW så jag förstår inte de köpare som inskaffat spelet i tron att det även omfattar sjöstriderna. Att de senare möjligen kommer ut med regler för sjöstrider är väl isåfall bara en bonus.

Oavsett vilket så är första intrycket positivt rent visuellt. Riktigt snygga counters, karta och en regelbok i färg vilket inte tillhör vanligheterna.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Johansson

Spela spelet för första gången i söndags och tycker det var väl investerade pengar. Snabbspelat (~3½h för första partiet där ingen av spelarna spelat förr), enkla regler, och en rätt öppen situation med flera olika möjliga anfallsvägar för japanerna (ryssarnas roll är mer reaktiv).

Inte tillräckligt insatt i bakgrunden för att ha några jättestarka åsikter om realismen på blippnivå (lite frågande till det att de bättre ryska divisionerna har högre stridsvärde än de japanska), men ur ett makroperspektiv fick vårt parti ett förlopp rätt nära det historiska, dock var den japanska framryckningen snabbare (Mukden föll i januari 1905) och mindre blodig (hade absurd tur med anfallen på PA, det borde dött en hel del mer japaner) än i verkligheten.

Finns dock en del att anmärka på:

i) Regelboken har en del otydligheter och självmotsägelser. Den värsta är angående om reduktioner av transportpoäng (för sänkta japanska båtar eller revolutionär verksamhet i Ryssland) är permanenta eller endast för den innevarande turen. Vi tolkade det som att de är permanenta, vilket vad jag nu förstår av vad Adam Starkweather (utvecklaren på MMP) sagt är fel. I vårt parti hade det hjälpt ryssarna om de varit temporära eftersom de led mest reduktionerna.

ii) Supply-reglerna är generösa intill absurditet. Vid ett tillfälle hade vi en underhållslinje som gick genom ett hål i den japanska fronten söder om Fushun, över ett bergspass, runt Qianshanbergen, och fram till en rysk kavalleribrigad som hamnat bakom den japanska fronten söder om Liaoyang. Man borde införa en husregel i stil med att supply endast kan gå upp till fem hexor off-road.

iii) Det finns endast två markörer för järnvägskontroll, trots att beroende på var de landar så kan japanerna mycket väl ta kontroll över ett antal disjunkta sträckor av järnvägen.

iv) Belägringsartilleriet är misstänkt effektivt i fältslag. Om jag fattat rätt försökte japanerna historiskt inte ens använda sina tunga pjäser i fältslag.

Men detta är, så snart en officiell errata angående transportreduktioner publicerats, småsaker. Över lag är mitt intryck mycket positivt.

Fredrik H

Mycket intressant tema, men varför i hela friden har dom en ful gubbe med gevär på¨brickor som representerar en division? Blä för sånt.
Men temat är kanske värt en investering... Hm..

:?

Andreas Johansson

Citat från: "Fredrik Hornegård"Mycket intressant tema, men varför i hela friden har dom en ful gubbe med gevär på¨brickor som representerar en division? Blä för sånt.
Jag har inga starka åsikter ang. fula gubbar kontra NATO-symboler eller motsv., men det är en miss från användarvänlighetssynpunkt att det är samma fula gubbe på infanteridivisioner och -brigader. (Ett designval som är desto märkligare då ryssarnas garnisonsmuppar har en egen ful gubbe.)

Andreas Johansson

Kan även passa på att nämna att enl. herr Starkweather så ska det optionella sjöstridssystemet vara klart till slutet av denna vecka.

Fredrik H

Jo det var ju en ny nivå av service; att trycka brickor med fartyg och lova ett sjökrigsspel och sedan inte inkludera regler för detta. Hur tänkte dom då? Var det någon särskild deadline de skulle hålla?
Trots mitt gnäll är jag ju sugen. Fan.

Andreas Johansson

Starkweather ger sin version här.

Men sjöstrider eller inte, jag rekommenderar definitivt spelet.   :up:

pelle

Jag försökte förbeställa det här två eller tre gånger, men MMP:s webshop/preorder har inte tyckt om mig senaste året eller två, så jag lyckades aldrig. Jaja, jag har andra ospelade spel att ta tag i.

Scipio

Citat från: "pelle"Jag försökte förbeställa det här två eller tre gånger, men MMP:s webshop/preorder har inte tyckt om mig senaste året eller två, så jag lyckades aldrig. Jaja, jag har andra ospelade spel att ta tag i.
Prova plocka bort alla svenska tecken från ditt namn och dina adressuppgifter så bör det nog fungera.
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

Dessutom har de ju ny webbsida med ny webbshop sedan någon månad.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"Dessutom har de ju ny webbsida med ny webbshop sedan någon månad.
Den hade samma problem i början, vet icke om dom åtgärdat det ännu.
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Johansson

Man kan nu läsa en AAR av mitt andra parti på BoardGameGeek.

Snowfox

>ii) Supply-reglerna är generösa intill absurditet. Vid ett tillfälle hade vi en underhållslinje som gick genom ett hål i den japanska fronten söder om Fushun, över ett bergspass, runt Qianshanbergen, och fram till en rysk kavalleribrigad som hamnat bakom den japanska fronten söder om Liaoyang. Man borde införa en husregel i stil med att supply endast kan gå upp till fem hexor off-road.

Det låter som en traditionell supplyregel av den typen som man hittar i de flesta spel som inte aspirerar på att vara simulationer. "Bara du hittar en rutt till egna kartkanten så är det bra..."  :o
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.