Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

WTID replay

Startat av Nisse, 21 februari 2011 kl. 21:11:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Nisse

Jag tänkte försöka mig på en AAR/replay av spelet.

Reglerna är rätt många och mycket att gå igenom men väldigt kort. Som spelare styr man britterna och deras styrkor för att återta Falklandsöarna. Argentinarna styrs av spelet och (många) tärningsslag. Generellt går en runda till så att man slår för väder, speciella händelser, nivån av Argentinska luftangrepp. Sen blir det deployment av ev argentinska flottenheter. Sen luftstrid, sjöstrid och markstrid (efter omgång 21).

Vid sidan finns en "opinionsmätare" från 1 till 10. Det är brittiska hemma opinionen och "världsopinionen (VO)". Om hemmaopinionen går ner till 0 har man förlorat. Om VO går ner förlorar man stöd från FN och "världen". Det påverkar på olika sätt. HO Sjunker om man är feg, tar för stora förluster, ger argentinarna för stora förluster och en mängd andra faktorer. Det gälller att vara lagom aggressiv.

Från turn 1 till 21 rör man sig mot öarna och turn 21 får man inleda själva markinvasionen.

Spelbrädet.

Mina markstridsenheter. De är organiserade så att jag enkelt skall kunna få iland dem på bästa vis.

Brittiska flottans deployment. Viktiga fartyg i mitten och eskortfartyg runtomkring. Mest eskortfartyg i de troligaste anfallsriktningarna. I min provspelsomgång lämnade jag en lucka i mitt runtomkringförsvar och nog fan dundrade ett flygangrepp in genom den luckan och angrep huvudstyrkan. Inga förluster den gången men en läxa, lämna minsta lucka och det är där som angreppet kommer att slinka igenom...

Turn 1
vanligt grått trist väder. Order från regeringen att återta Sydgeorgien. Jag avvaktar med det några turns dock, jag riskerar att förlora fartyg om jag genomför angreppet och just nu är min styrka rätt liten. Att avvara krigsfartyg skulle göra stora luckor i min skyddsskärm runt hangarfartygen. En Argentinsk ubåt förbereds för insats. Inga luftangrepp.

Turn 2
Grått trist väder. Argentinarna försöker smuggla in fler exocetrobotar. Jag interceptar lasten och sänker den. Detta retar världsopinionen som sjunker eftersom jag genomförde attacken på neutralt vatten. 1 ubåt är nu redo för avfärd. I övrigt ligger alla argentinska fartyg kvar i hamn, oförberedda för insats.

Turn 3
Grått väder. Mitt radarsystem brakar ihop och jag måste ligga still ett dygn för att reparera det. Annars kommer jag strida med avsevärt sämre effekt. Argentinarna tar risken och angriper med flyg. Tre Canberrabombare angriper

Siffrorna står för de värden jag måste slå på en T4 (i detta fall) för att slå ut planen. Jag fick rulla 4T4 och slog 4,2,2,3.  "4" slog ut de två planen. Detta var Harrier angreppet.

Jag får förvarning via signalspaning och två enheter Harriers genskjuter dem. Två av tre skjuts ned. Den sista fortsätter angreppet men skjuts ned av robotar från skyddsskärmen. Det är HMS Coventry som står för den nedskjutningen.

Det var allt så länge.

thermopylai

När jag tittar på spelplanen får jag intrycket av att ingenstans flyttar man enheter på en karta, utan allt är blippar på olika displayer och tracks med kartbilden som bakgrund. Ett eurogame alltså  :?

Nej men skämt åsido, stämmer det? Och om det gör det låter det som onödigt och ett dåligt designbeslut att då göra ett enormt spel?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

Fin AAR för övrigt, perfekt att få se sånt här, även om det kan innebära att man blir mindre intresserad av spelet.  :up:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Nisse

Det stämmer. Det är ingen karta där man flyttar brickor som på ett klassiskt krigsspel. Så jag instämmer, man hade definitivt kunnat göra allt i halvskala. Hade jag fått bestämma (vilket jag aldrig får) hade jag minskat ned allt och gjort brickorna lite tydligare samt strömlinjeformat vissa moment. Men jag ger ändå spelet väldigt högt betyg.

Nisse

Turn 4
Grått väder, gör varken till eller från. Påverkar chansen till flygräder från Argentina (fint väder större chans och dåligt väder mindre chans) Är vädret riktigt dåligt riskerar också mina Harriers att krascha vid landning samt att mina sensorer fungerar sämre.

Jag måste trycka till Amerikanerna lite för att de skall hjälpa mig med satellitbilder, detta ogillar världsopinionen så den sjunker ett steg men det struntar jag i.

Argentinska utbåtar finns till havs men varken de eller mina upptäcker varandra. Jag återtar South Georgia och det gillar hemmaopinionen. Inga förluster för mig än så länge.

Turn 5
Misty weather. En Argentinsk ubåt till går till havs, båda är "coastalzonen", jag har två av mina ubåtar där nu för att försöka finna dem och skrämma hem dom. Eftersom vädret är lite dåligt kommer inga flygräder. Jag har börjat sätta Harriers på att genskjuta underhållsflygningar från fastlandet till öarna. Argentinarnas supply börjar på 14 och för varje lyckad genskjutning så sjunker den ett steg. När sedan landstriderna drar igång så "kostar" varje strid för argentinarna 1 poäng. Om de är "out of supply" så slåss de med reducerade värden. Det är därför av största vikt att försöka få ner deras supply så mycket det bara går innan markstriderna börjar. Det kostar dock i Harriers. för varje Harrier som man sätter på "interdiction" får man slå en T6, 1,2 är lyckade resultat.

Turn 6
Grått väder igen... Mina Harrierskvadronchefer börjar bråka och jag som amiral måste läxa upp dem. Det sänker HO med ett steg eftersom vi chefer inte kan uppvisa en enad fasad utåt, inte så bra.

4 Harriers på supply interdiction utan att lyckas... Missade att slå 1 eller 2 fyra gånger i rad på T6.

Argentinska ubåtar lyckas med ingenting och mina ubåtar hittar dem inte. Deras ytfartyg ligger kvar i hamn.

En Canberra räd dyker upp

Markeras av brickan "air raid".

Två Harriers lyckas genskjuta och jag kommer skjuta ned dem om jag slår 1,2,4 på 4T4. Jag slår 1 och 2. Så ett plan slinker igenom. Det skjuts dock ned av ytfartyg. Stor framgång!

Turn 7
Fair weather vilket ger ökad chans för flygangrepp. Jag fortsätter med supply interdiction och har återigen 4 Harriers för jobbet. Alla fyra misslyckas igen...

En Argentinsk ytflottilj gör sig beredd att gå till havs. Inga av ubåtarna lyckas med något alls...

Då bestämmer sig Argentina för att angripa med Super Eternard plan med exocetrobotar! Jag har dåligt med Harriers och får dåligt med förvarningstid. Jag scramblar 3 st och lägger i de zoner med störst chans för angrepp. Istället så kommer de i den minst väntade sektorn. Mitt fartyg är rätt dåligt och misslyckas med att upptäcka angreppet. HMS Arrow träffas och sjunker. HO blir vansinniga och sjunker nu till "6". Inte bra att ha så lågt redan i spelet. För varje båt som sänks så sjunker opinionen med 1 och många events kan också sänka opinionen. Kommer den till noll har man förlorat. Senare vid markinvasionen bör man ha ett högt värde eftersom det då kommer stryka med fartyg. Inte bra alls.

Turn 8
Cloudy, bra för mig, sänker chansen för flygangrepp och jag kan försöka komma i fas med mina Harriers. Jag har använt dem ganska mycket och börjar få brist på flygfärdiga plan.

Dåligt med Cloudy är att Harriers kraschar vid landning på "10+" på en T10. Jag får möjligheten att angripa Argentinska flygbaser men struntar i det. Det hade dragit Harriers som behövs till supply interdiction och bara ökat chansen att de skjuts ned.

Våra ubåtar åker runt "see no evil, hear no evil" (man kan nästa tro att de kommit överens om att inte göra ett smack...)

Den Argentinska ytflottiljen spanar mit mig men hittar inget.

Jag sätter 4 Harriers på interdiction och lyckas! Jag chansar och struntar i CAP utan förlitar mig på satelitspaning och SAS team som kan förvarna om ev flygangrepp. Dessutom är vädret lite dåligt vilket ytterligare sänker risken för flygangrepp.

Chansningen går hem! Inga flygangrepp. Inga Harriers kraschar heller vid landning. Nu ser det lite bättre ut. Jag har gott om flygklara Harriers, supply har sjunkit lite och inga flygangrepp.

Turn 9
Overcast. riktigt dåligt väder, väldigt liten chans för flygangrepp (angrips på 1-3 på T10 men lägger till +2 på tärningsslaget pga vädret så i realiteten bara 10% chans att det blir något flygangrepp.

Peru föreslår en vapenvila men jag struntar i det. VO blir lite tjuriga men annars ingen effekt.

En av mina ubåtar upptäcker sin motpart och angriper! Inget resultat dock.

Trots bra odds blir det ett flygangrepp från EN Canberra! Jag upptäcker räden sent (dvs måste allokera CAP innan jag vet storleken på räden eller vad den angriper) Så jag placerar ut 3 Harriers i de tre troligaste angreppszonerna.

Det lyckas och en Harrier försöker genskjuta Canberran men missar...

Sen skjuter två fartyg robotar och träffar. HMS Brilliant skjuter ned Canberran.

Micke G

Ahh, den klassiska "Goalkeeper" varianten. Jag använder den också, dvs. en Typ 42 Jagare och en Typ 22 Fregatt i samarbete västra zonen. Funkade bra i verkligheten och funkar bra i spelet.

Jag gillar på vilket sätt spelet hanterar upptäkten utav flygräder och hur spelsekvensen ändras efter det, mycket realistiskt.

Nisse

Ja jag tänkte att om 42/22 kombon fungerade i verkligheten så borde den funka här. Och hittills har det stämt. Tyvärr har några av mina fartyg sänkts så det räcker bara till en zon.

Turn 10

Grått väder

Ryssen skickar ett SIGINT plan som jag hotar bort. VO sjunker med 1. Mina Harriers fortsätter att genskjuta hans supply vilket är bra långsiktigt. En argentinsk ubåt får korn på en av mina men avbryter och åker till sin hemmahamn.

En annan argentinsk ytflottilj hittar den brittiska huvudstyrkan men skräms bort.

Första räden blir Super Eternards med exocetrobotar. All early warning misslyckas som tur är angriper de zon där jag har Harriers på patrull. Dock misslyckas Harriers med sitt angrepp. Som tur är får HMS Coventry radarlåsning och får in en träff och det är planet som bär roboten som träffas så räden avbryts.

Nästa räd blir återigen Super Eternards, inte roligt. Exocetrobotarna är inte att leka med. Min SAS patrull på fastlandet rapporterar om räden och jag gödslar med Harriers på CAP. Räden går mot en zon med Harriers som anfallet och misslyckas... Roboten avfyras och upptäcks för sent. HMS Brilliant träffas och sänks. Hemma opinionen sjunker till 5.

Turn 11

Overcast, dåligt väder alltså risk för att Harries kraschar när de landar.

Jag skickar agenter som sänker ett fartyg som var lastat med Exocetrobotar i medelhavet med mål Argentina. Dock går räden delvis åt skogen och VO sjunker till 6 och HO till 4. Folket står inte direkt längre bakom i kriget...

Jag sätter tre Harriers på supply interdiction och de lyckas. Inga fartyg lyckas med något.

Super Eternards gör en första räd. All förvarning misslyckas liksom alla försök att upptäcka och skjuta ned planen eller roboten. men roboten missar med minsta möjliga marginal (den skulle träffa på 1-5 på T6 men jag slog 6!)

Dock kommer även nästa räd med Super Eternards och nu går det bättre för Argentinarna. Som vanligt misslyckas alla försöka till förvarning. Roboten avfyras och sänker HMS Alacrity.

HO är nu 3... Enda ljuspunkten är nu att alla Exocetrobotar är slut men det har kostat mig tre fartyg.

Det är riktigt illa med HO 3. Det är svårt att hämta upp den och man bör ha hög HO när invasionen börjar eftersom det då kommer gå åt fartyg. Runt 8 bör man ha. Så mitt utgångsläge är uselt.

Turn 12

Klart väder.

Det blir bråk i min regering och en minister måste läxas upp. Det gillar dock folket och HO stiger till 4

Jag lägger 4 Harriers på supply interdiction och de lyckas. Våra respektive fartyg lyckas som vanligt med ingenting.

Det är nu hög risk för flygangrepp vilket förstärks av det klara vädret. Men lite tur, Jag slår högt och det blir inga flygangrepp!

Turn 13

Återigen grått väder

HMS Hermes drabbas av en trasig propeller axel och blir borta i 1T4 turns. Jag slår 1 !

Supply interdiction lyckas återigen. Mina ubåtar får mållåsning på en Argentinsk ubåt men angreppet misslyckas men den åker hem till hamn ändå.

Inga luftangrepp.

Turn 14

Grått, grått, grått.

Argentinarna använder civila passagerarplan att spana på mig. Jag vågar inte angripa dem trots att jag risker kraftigare flygangrepp pga detta. Om jag ingriper riskerar HO och IO att sjunka vilket jag inte har råd med.

Jag tuggar på med att stoppa supplyflygningarna till öarna. Jag brukar lägga 4 Harriers på detta och får då slå 4T6 om ETT av dessa slag blir 1 eller 2 så har jag lyckats. Och ofta brukar nått slag bli en lyckat.

Våra ubåtar fortsätter sin dans och till slut åker den Argentinska ubåten hem.

Inga luftangrepp!

Nu har det nästan gått oförskämt bra lite för länge.

Turn 15

Och dagens väder blir... GRÅTT! Så högst oväntat.

Supply interdiction tuggar på.

Men så slår katastrofen till! En Argentinsk patrullbåtsflottilj slinker igenom alla skyddszoner och angriper huvudstyrkan!. Katastrofvarning är bara förnamnet.

Som "tur" är sänks bara två supportfartyg. Det är illa men överlevnadsbart. Jag hade kunnat (borde ha förlorat) minst två fartyg till. Men inte var det roligt.

Inga luftangrepp. Argentinarna var väl för glada med att fira.

Än så länge går det lite knackigt. HO är väldigt låg fortfarande. Jag har förlorat tre krigsfartyg och två underhållsfartyg.  Alla chanser till total seger är därmed borta.

Argentina har förlorat lite flygplan men inget som påverkar dem nämnvärt. De har fortfarande sina civila flygplan som skickar information till hemlandet och jag vågar inte angripa det av rädsla att misslyckas och att HO sjunker ytterligare.

Positivt är att deras supply börjat sjunka rejält. Jag borde, med lite tur, få ned den ytterligare innan markstriderna inleds. Och är de out of supply så strider de med reducerad effekt vilket gynnar mig rejält. Men jag får inte förlora fler fartyg nu, och måste agera för att få upp HO. Det tråkiga är att oftast stiger HO om jag är feg och agerar långsamt vilket tyvärr öppnar upp för fler luftangrepp med större chans att förlora fartyg och tappa HO. Så hur jag än vänder mig så har jag ändan bak...

Nisse

Turn 16
Grey
Jag måste avdela två fartyg till annat uppdrag vilket påverkar min försvarszon. En zon har nu inget fartyg alls i sig vilket är dåligt. Mina tre Harriers misslyckas med att genskjuta underhållsflygningen.

Våra fartyg gör ingenting.

Argentinarna skickar två Daggers på en flygräd men uppnår ingenting. Det gör inte jag heller.

Flygräd. Jag träffar på 2 och 4 på 1T4 men misslyckas tyvärr.

Sen är GT:n slut.

Turn 17
Grått väder, så oväntat.
Politikerna vill ha ett slut på kriget så snart det går. Jag MÅSTE landstiga enligt plan eller så tappar jag poäng i HO (vilket jag inte har råd med)

Våra flottenheter ser ingenting.

4 Harriers försöker genskjuta UH transporten utan resultat.

Inga flygangrepp!

Turn 18
Foggy. Dåligt flygväder
Fransmännen erbjuder mig att träna mot deras Mirage och Daggers för att få fördelar mot Argentinarna. Jag tackar nej till erbjudandet.

Flottenheterna kryssar runt och gör noll och intet.

Sen drar flygangreppen igång!

Räd 1, 3 Skyhawks dundrar in men åstadkommer ingenting. Inte mitt luftvärn heller.

Tre Skyhawks, på 1,5,6 på 1T6 så skjuter jag ned ett av planen. Men turen är inte på min sida.

Räd 2, Rio Grande, men då alla exocetrobotar är slut så blir det inget angrepp.

Räd 3, 4 Skyhawks angriper ett eskortfartyg, inte så bra. Luftvärnet gör sitt och skjuter ned ett plan. Deras bomber missarn.

Slut på räder. Alla Harriers lyckas landa trots dåligt väder. Båda angreppen denna dag kom i helt "fel" zoner. Jag fick ingen förvarning alls trots både SIGINT och SAS team. Det var bara tur att jag inte förlorade några båtar.

Turn 19
Misty, dvs lite dåligt väder.
Jag jagar bort en argentinsk fisketrålare med lite väl avancerad radioanläggning.

Våra respektive flottar lyckas återigen missa varandra helt.

Supplyjakten lyckas och de är nu nere på 4 supplypoints. Det bådar gott inför landstigningen. De kan genomföra 4 strider innan de slåss med reducerade värden.

Inga flygräder!

Jag har haft oförskämd tur i några GT:s nu. Ingen har åstadkommit något alls och jag är den som tjänar på det. Jag ligger bra i fas för att genomföra landstigningen enligt plan.

Turn 20
Cloudy.
Mitt ena hangarfartyg, HMS Invincible, måste repareras under en turn. Här har jag lite tur då de bara har två Harriers redo för insats. Jag förlorar alltså inte särskilt mycket på det.

Supplangreppen misslyckas och våra båtar gör... INGENTING som vanligt.

En flygräd sveper in. Två Daggers lyckas svepa in över huvudstyrkan. Återigen ingen förvarning...
HMS Hermes lyckas heroiskt skjuta ned det ena planet, det andra missar med sitt angrepp.

Sen kraschar två Harriers vid landning.

Hittills har jag förlorat 2 Harriers, 2 supportfartyg och tre krigsfartyg.
Jag har skjutit ned 6 Canberras, 1 Etenard, 1 Dagger och 1 Skyhawk.
IO och HO är väldigt låga, inget tvivel om att kriget hittills går Argentinas väg.

Jag tror mina vapen är laddade med fejkkrut, mina radaroperatörer är gravt synskadade och mina SAS spanare inte helt nyktra.

Det gäller nog att mina britter snäpper upp sig om vi inte skall få segla hem i skam och vanära.

Argentinska fastlandet och dess flygbaser. SAS teamet utanför Skyhawksbasen för att förbättra chanserna att upptäcka dessa räder tidigt. Vilket sällan lyckas.

Nisse

Turn 21
Grått väder som omväxling.

Jag har dragit 2 eventkort som spelas den omgång jag landstiger dvs idag. Det ena är att jag måste minsvepa vilket går bra. Det andra är att jag upptäcker ett mobilt Exocetbatteri vilket slås ut. Lite tur där, dessa två kort hade kunnat ställa till det rejält.

Mina flottenheter vaknar plötsligt till liv och det med råge! HMS Valiant sänker ubåten Santa Fe och HMS Splendid sänker Veinticinco de Mayo. Resternade argentinska flottenheter flyr till hamn inte helt otippat.

Som svar på mina flottangrepp kommer en svärm med flygangrepp.

Räd 1 består av 4 Canberras, jag får lite early warning och förstärker flyget. Tre Canberras skjuts ned och den sista missar med sin bomb.

Canberras som snart får rejält med stryk.

Räd 2 är 3 Skyhawks, SAS teamet hinner förvarna mig och jag förstärker jaktskyddet igen. 2 Skjuts ned av Harriers och den sista missar med sin bomb.

Räd 3 är 2 Skyhawks. Jag får återingen förvarning (kors i taket!). Harriers genskjuter men missar dock skjuter HMS Coventry ned en. Även här missar bombangreppet.

Räd 4 2 Daggers dundrar in, ingen förvarning och Harriers misslyckas men HMS Coventry är en klippa och skjuter ned den ena. Återigen en bombmiss.

Räd 5 (nu börjar det bli svettigt) 4 Daggers dock utan resultat för någon av oss.

Jag landstiger med några av mina tuffaste trupper först, 45th commando och 3rd Para. 45 slår en argentinsk enhet och 3 para är "unopposed"

Så jag har två enheter iland!

Turn 22
Cloudy

Till sjöss är det lugnt efter urladdningen förra dagen.

Räd 1 är 4 Daggers som angriper San Carlos. Harriers skjuter ned en men resten av allt luftvärn missar. De sänker landstigningsfartyget Fearless. Nu är det illa! HO ligger på 1 om den sjunker till 0 så har jag förlorat. Det finns nu inget sätt att höja den utan nu gäller det bara att inte få förluster (vilket känns väldigt avlägset)

Räd 2 blir inställd då jag slog för Super Etenards och alla Exocet är slut.

Räd 3 är återingen 4 Daggers mot San Carlos. Harriers skjuter ned en liksom HMS Broadsword. Daggers missar med sina bomber.

Räd 4 4 Skyhawks mot San Carlos. Luftvärnet skjuter för fullt men utan en träff. Som tur är missar även de.

Sen fortsätter landstigningarna. Mian Gurkhas får en "opposed landing" och har otur och slås ut. 42 Commando lyckas bättre och får fotfäste.

3 Zoner är mina.

Jag behöver minst 8 för en minor victory. Eftersom jag förlorat två supportfartyg så får jag minus 2 när det räknas antal zoner.

Turn 23
Overcast, dåligt väder.

Argentina skjuter tappert ut sin ubåt och en ytstridsflottilj men annars är det lugnt.

Räd 1 blir 2 Skyhawks mot San Carlos, båda skjuts ned av Harriers och HMS Ambuscade.

Räd 2 Super Etenards inställd.

Räd 3 4 Daggers. Två skjuts ned av Harriers och HMS Active. Inga bombträffar

Jag sätter bara iland SBS och det på fel strand! Klantigt men jag upptäckte det försent. Dock tog de sin strand, inte så konstigt de är min tuffaste enhet och de mötte argentinas svagaste...

42 Commando slår tillbaka ett motanfall.

Turn 24
Grått väder

Flottaktivitet noll

Inga räder alls! Tur och skönt. Som sagt, förlorar jag EN båt till så är spelet över.

Blues & Royals tar sig iland unopposed.

5 zoner är mina. men tiden börjar rinna ut.

Turn 25
Grått väder

Ingen flottaktivitet och inga flygräder!? Känns konstigt som om luften gått ur kriget (eller bara usla tärningsslag (eller bra från min sida))

40 Commando får en opposed landing och besegras. Enheter i land slår tillbaka två motanfall men de är nu rejält slitna.

Man kan säga att jag hänger kvar med naglar och tänder. Det går bra men minsta snesteg och det blir skam och förnedring.

Turn 26
Overcast och uselt flygväder.

Flottorna har återigen tagit vapenvila, inte mig emot dock.

Inga flygräder nu heller.

Några enheter går iland (minns ej vilka)

Totalt har jag nu sju enheter iland vilket ger oavgjort.  7 skulle vara en seger för mig men som sagt -2 för två sänka supportfartyg.

Turn 27

Grått väder, ingen flottaktivitet och inga räder ( Det blir räder på 1-7 på T10, jag har slagit 8,9,0 de senaste gångerna) Det känns bra för att chansen att vinna ökar men tråkigt rent spelmässigt.

Landstigningen har kommit lite i oordning men inget noterbart händer.

Turn 28 sista turnen

Grått väder, ingen flottaktivitet och inga räder igen!

Alla mina enheter är antingen iland eller utslagna. SBS utsätts för ett motangrepp som de enkelt tillintetgör.

Spelet är slut. Det blev oavgjort. 7 zoner för mig men som sagt -2 ger 5, stalemate.

Så med minsta marginal undvek jag nederlag men lyckades inte vinna.

Så slutsats. Kul och spännande. Det gäller verkligen att hushålla med sina resurser och planera rätt. Min landstigning kom i oordning vilket kostade mig tid och stridseffektivitet (jag fick skicka fel enheter till fel stränder, då slåss dom sämre) Dumt och klantigt.

Det som är lite jobbigt med spelet är att det blir en ohyggligt massa tärningsslag och då menar jag ohyggligt många... Det är ett konstant tärningsrullande. Jag hade nog gärna sett någon form av förenkling.

Nu efter två partier på en vecka blir det nog paus ett tag. Spelet sägs ta ca 4 timmar vilket är att ta med en nypa salt tror jag. Snarare 5-6 timmar skulle jag säga. Replayvärdet är högt tycker jag. Det finns många "eventkort" så man kan spela flera gånger utan att alltför många händelser känns igen. Man drar 20 eventkort och det finns väl 40 tror jag. Så hyggligt bra med kort över.

Kul spel klart värt pengarna.

Strv102r

Tack! Trevligt att följa!  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Micke G

Det hängde på det berömda håret där på slutet. Jag får också tacka för en bra genomgång, mycket trevligt :up: