Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av ATOs Pocket at Falaise.

Startat av Strv102r, 18 februari 2011 kl. 17:30:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Näst sista GT och tysken drar ur i nordost. Han har dock otur med antalet MP som han får på tärningsslaget och slår han dåligt igen kommer många inte att hinna över linjen som ger honom VP. Förbanden längst i väster är nog rökta nu, men teoretiskt skulle de i centern kunna klara sig och inte ge VP till någon (inte slagna, inte urdragna). Kanadensarna misslyckas åter att bryta upp låset vid PIERREFITTE... Och Argentan håller... Täten på 2. Fria Franska hejdas av fallskärmsjägare. Men de två amerikanska kårerna som gått över väster om ARGENTAN rinner nu norrut och kan skära av ganska mycket. Vem får agera först nästa vända? Och med hur många MP?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Slutläget. Tysken slog riktigt dåligt för antal MP så inte så många hann över VP linjen i nordost. Tyskarna söder och väster om PIERREFITTE (som ännu håller!) är avskurna av jänkarna som bredd ut sig från broarna väster om ARGENTAN (som ännu håller även om staden är avskuren!).

Tyskarna öster om PIERREFITTE men söder om VIMOUTIERS får ingen av oss VP för. De avskurna väster om PIERREFITTE kan jag få VP för om de kapitulerar för att de är avskurna. Chansen för det är stor.  Bilden nedan visar läget efter den kontrollen.

Alla avskurna tyskar kapitulerade, utom SS-grabbarna i UTANGES och deras sidekicks till infanterister.

När man räknar samman VP för avskurna slagna och kapitulerade tyskar och mina förluster så blir det en klar tysk seger i spelet.

Nedan ser man antalet slagna förband. Här syns inte de steploss jag tagit.

Elias skrev: "Annars har man fått situationen spännande. För tysken har man verkligen känslan av en desperat flykt, över flera besvärliga vattendrag som orsakar trafikstockningar över broarna mot den krympande öppningen ut. En intressant övning i logistik. För de allierade är det inte så enkelt som det ser ut att täppa till hålet."

Jag tycker att det var roligt, spännande och klart värt tidsinsatsen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Men inte är det Falaise.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Tja... Jag upplever väl att man får en viss känsla för situationen på båda sidor. Att det är svårt att vinna som allierad kan nog vara rätt, men annars är det kanske inte så kul som tysk... Det är ju rätt uppenbart att även om man vinner spelet så har man fått duktigt med pisk. Det där med om polackerna ska ta höjderna eller broarna speltekniskt kan man ju diskutera. Det är ju enklare för tysken att slå ut dom i den öppna terrängen vid broarna också. Den stora fördelen med höjderna i "verkligheten" är ju förmågan att leda indirekt eld därifrån över stora ytor. Något som spelmekaniken inte riktigt skildrar fullt ut, även om det finns ansatser.

Vvornth

Bara genom att se setupen så skakar man ju på huvudet åt förnekelsen i de tyska leden (eller i Berlin bunkern om man så vill).
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Strv102r

Citat från: "Vvornth"Bara genom att se setupen så skakar man ju på huvudet åt förnekelsen i de tyska leden (eller i Berlin bunkern om man så vill).

Min motspelare var ju inte heller imponerad över utgångsläget direkt...

Andreas Lundin

Följande recension kan vara av intresse i sammanhanget.

http://youtu.be/Q8QqOPKgKhE
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East