Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Plexiglass

Startat av Mäster Johan, 12 mars 2011 kl. 14:54:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mäster Johan

Hej!

Jag är nykomling i krigsspelsvärlden och undrar om någon har något bra tips var man kan köpa plexiglass eller liknande som kan läggas på icke "mounted boards"? Hur gör ni?

Det är dödligt dyrt med plexiglass i den storlek som krävs för spel som exempelvis Asia Engulfed.

Jag måste säga att just papperskartor har för mig varit ett av de största hindren att både själv köpa och börja spela krigsspel och hitta likasinnande i min närmaste bekantskapskrets.

Mäster Johan
http://www.boningen.org

MB

Bauhaus kan säkert hjälpa dig att få plexiskivor i rätt storlek.
Jag brukar köpa 4mm tjocka som är 90x60cm för cirka 200:-.
Den tjocka (4mm) ger en bra tyngd på spelplanen. Annars är det nog en smaksak om man vill ha tjock eller tunn(2mm) plexi.
Plexi är en bra spelinvestering.

Engelbrekt

Plastskivan som följer med en vanlig tavelram, till exempel från Ikea, funkar ok. Jag kör på det. Man kan enkelt skära till skivorna exakt så stora man vill ha dem.

Tjockare plexiglas finns på olika byggvaruhus, men jag vet inte vad de kostar.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

sfclinken

Citat från: "Engelbrekt"Plastskivan som följer med en vanlig tavelram, till exempel från Ikea, funkar ok. Jag kör på det. Man kan enkelt skära till skivorna exakt så stora man vill ha dem.

Jag kör också med detta. Funkar bra, är tunt, lätt vikt och flexibelt. Nackdelen är att det är lite känsligare mot repor (antar jag) än plexi.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

engelsmanen

du kan lära en hel del från det här, till och med en liten video om hur man kapar.
jätte hjälpsam en mans företag i Mörby, Stockholm.
http://www.stocksundet.se/kundtjanst

p

Snowfox

Citat från: "sfclinken"
Citat från: "Engelbrekt"Plastskivan som följer med en vanlig tavelram, till exempel från Ikea, funkar ok. Jag kör på det. Man kan enkelt skära till skivorna exakt så stora man vill ha dem.

Jag kör också med detta. Funkar bra, är tunt, lätt vikt och flexibelt. Nackdelen är att det är lite känsligare mot repor (antar jag) än plexi.

Jag använder den här typen oxå, fördelen är att du även får ett "underlag" till spelet som gör att du bära iväg det om din äkta hälft helt plötsligt anser sig behöva middagsbordet för något annan än att spela krigsspel på.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Klas Malmström

Citat från: "Snowfox"

Jag använder den här typen oxå, fördelen är att du även får ett "underlag" till spelet som gör att du bära iväg det om din äkta hälft helt plötsligt anser sig behöva middagsbordet för något annan än att spela krigsspel på.
Jag använder också detta - "tavelglas" eller "tavelplast" tror jag det kallas - i alla fal på glasmästeriet där jag köper i Linköping.

Där kan man beställa direkt i dom dimensioner man vill ha - tror det ligger på någonstans mellan 150-200 SEK/m2.
Klas Malmström
Linköping

Engelbrekt

Citat från: "Snowfox"

När det gäller underlag kör jag på måttbeställda MDF-skivor. Mer stabila än masoniten som kommer med tavlan.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Mat-Göt

Efter många års kompromissande köpte jag ordentliga akrylskivor hos en glasmästare -- 4 mm tjocka för typ 500:- kvadraten inklusive tillsågning i lagom stora bitar. Tyngden gör att kartorna hålls på plats och att skivorna inte sticker iväg. Ytan är liksom lite seg, så brickorna halkar inte. Glasmästaren sågade till bitarna efter spelbordet, så det sticker inte ut några oestetiska kanter någonstans. Bästa krigsspelsinvesteringen någonsin (kanske efter en riktigt bra pincett).

Mäster Johan

Tack för alla bra tips!

Jag har nog överskattat vilken typ av plexiglass som behövs. Man vill ju dock gärna ha en mysig tyngd på brädet. Tavelplast blir första steget sedan om min önskan att få spela mer krigsspel inköp av akrylskivor.

Annars som nykomling uppskattar jag GMT Games försök att iaf införa mounted boards även i krigsspel.

Mäster Johan
http://www.boningen.org