Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dina MÅSTEN i en krigsspelssamling?

Startat av BernadotteOnline, 10 februari 2011 kl. 10:42:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BernadotteOnline

Tackar J för dina bidrag.
Lite orolig för att inga spel blev kvar i sälj-högen nu !!

Noterar att du gillar AETO. Hmm?
Varför vill du ha ETO isf AETO???
(Jag har ett ETO och ett PTO liggande, som jag tror att de aldrig blir spelade)

tinG

Citat från: "BernadotteOnline"Tackar J för dina bidrag.
Lite orolig för att inga spel blev kvar i sälj-högen nu !!

:lol:

Citat från: "BernadotteOnline"Noterar att du gillar AETO. Hmm?
Varför vill du ha ETO isf AETO???
(Jag har ett ETO och ett PTO liggande, som jag tror att de aldrig blir spelade)

ETO för att det är lite mer humant gällande regeltyngd... och för att föregångaren (World War II) tillhör min tidiga krigssspelshistoria. Och för att han den där västgöten tjôtar så förfärligt om det...

Jag tar gärna hand om dina... Och jag lovar att dom kommer att blir spelade. AAR-sugen?  :up:

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Jag är inte helt säker på din frågeställning när du vill skapa en "aktiv" spelsamling. Innebär det att du vill veta vilka spel som det är lätt att hitta spelare till, eller vilka spel vi tycker att folk borde spela? Svaren verkar indikera en sorts blandning.

[OT: Vad gäller Empires in Arms verkar det finnas en ganska solid spelarbas att tillgå som gärna hoppar på av nostalgiska skäl, jag håller med Roger om att det är en pärla och hopplöst på samma gång. Jag leker med tanken att spela den tvååriga kampanjen på ett konvent vid tillfälle, med kraftig tidsbegränsning för diplomatin.]
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

BernadotteOnline

Aktiv spelsamling är ju en missvisande term, men jag vill inte att spel skall vara i samling för att de inte skall spelas, tex av samlarskäl.

Hamnade i mer samlande än spelande när jag började köpa på mig spel.  HAr fler spel än jag hinner spela under en livstid nu. (Man vet ju inte när man dör....)  Vill nu reducera till essensen.
För mig betyder detta:
1) Jag vill spela det!
2) Andra vill sannolikt spela det!
3) Det är en intressant historisk situation
4) Det är en fascinerande simulering eller "what if"-utmaning.

Jag har tex flera spel om östfronten och kan välja mellan att behålla Gamers, GMTs eller SPIs variant av Operation Typhoon.

Motiven är lite blandade.
Så jag vill höra vilka spel som lockar dig och som du återkommer till.

Citat från: "Delirium"Jag är inte helt säker på din frågeställning när du vill skapa en "aktiv" spelsamling. Innebär det att du vill veta vilka spel som det är lätt att hitta spelare till, eller vilka spel vi tycker att folk borde spela? Svaren verkar indikera en sorts blandning.

[OT: Vad gäller Empires in Arms verkar det finnas en ganska solid spelarbas att tillgå som gärna hoppar på av nostalgiska skäl, jag håller med Roger om att det är en pärla och hopplöst på samma gång. Jag leker med tanken att spela den tvååriga kampanjen på ett konvent vid tillfälle, med kraftig tidsbegränsning för diplomatin.]

Tack för svaren om EiA. Mitt kommer att bli till salu, men kanske hakar jag på vid ett konvent.

Snowfox

Utifrån din uppsummering får jag intrycket av att du främst bör samla på spelserier med system som du gillar att spela. Riktigt vilka som får dig att gå igång är ju svårt att säga. Själv är jag förtjust i det spelsystem som har sin grund i SPI:s Operation Typhoon och Kevin Zuckers Napoelon at Bay-system. Jag kan inte tänka mig att göra mig av med någon av dem.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

BernadotteOnline

Citat från: "Snowfox"Utifrån din uppsummering får jag intrycket av att du främst bör samla på spelserier med system som du gillar att spela. Riktigt vilka som får dig att gå igång är ju svårt att säga. Själv är jag förtjust i det spelsystem som har sin grund i SPI:s Operation Typhoon och Kevin Zuckers Napoelon at Bay-system. Jag kan inte tänka mig att göra mig av med någon av dem.

Jo. Det ger ju snabbare start på spelandet. Jag har aldring en hel helg att spela. Utom på konvent.
OT är väl samma system som Panzergruppe Guderian, men någon justering. Det funkar bra för mig. Kunde fått vara lite mer detaljer i spelsystemet.
KZs spel har jag mest pillat på 1806.

Snowfox

Nej, OT är urmodern till det spelsystem som gick över Victory in the Westspelen i S&T till Iron Tide och The Killing Ground. Det ska även finnas ett spel om hela östfronten som använder ungefär samma spelmekanik. SE ovan för ytterligare rekommendationer.

Kevin Zuckers NaB system är en "aquired taste", KZs regelskrivande får även enkel mekanik att verka komplex, men när du väö är över inlärningströskeln har du ett riktigt bra system för operationell krigföring under Nappeperioden i dina händer.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

BigPapaBear

OCS: Tunisia
OCS: DAK2
OCS: Case Blue
OCS: Baltic Gap
OCS: Korea
Conflict of Heroes
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

CiteraConflict of Heroes

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraConflict of Heroes

Jamenvafan, man måste ju ha något enkelt för de få personer som inte har vett att uppskatta OCS...  :wink:

Andreas Lundin

det finns bättre gateway-spel, men jag kan ha fel - det har jag ofta.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"det finns bättre gateway-spel, men jag kan ha fel - det har jag ofta.

Jag håller med. Om att du har fel.  :P

Kanger

Reds (GMT)
Path of Glory (GMT)
Alla Combat commander spelen (GMT)
Lock'n load spelen (från just Lock'n load)

Jag skulle kunna lägga till TCS men det beror nog mer på gamla minnen snarare än på aktivt spelande. Även Avalanches Great war at sea borde vara med, men det är kanske bara för att det är så himla snyggt.

Det blev mycket taktiskt det här, märkligt, jag ser mig inte som en fanatiker av spel på taktisk nivå.

Maglica

Egentligen finns bara ett riktigt måste, ASL.    Sen finns det ju mycket annat som är trevligt.   :D
Robert Maglica