Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Barbarossa Campaign (Victory Point Games)

Startat av Elias Nordling, 4 augusti 2011 kl. 17:04:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

The Barbarossa Campaign är ett solitärspel där du spelar tysk på östfronten 1941-45. Spelet utgavs ursprungligen i Panzerschreck Magazine nr 3, men denna nyutgåva är kraftigt omarbetad. Vad jag minns fanns det en hel del hål att täppa i originalet. i denna är det färre hål, men lite pilligare än jag minns det. För den som är van vid VPGs småspel är detta lite större. En halv spelplan ungefär, 16 sidor regler.

Spelet är på väldigt strategisk nivå. De flesta trupper på kartan är mer eller mindre platshållare, och det som spelar roll är hur linjen går. Om man anfaller och fienden retirerar placerar man helt enkelt ut nya fiendeenheter för att fylla ut luckor i linjen och detsamma för ens egna enheter. Men ju längre linje man har, desto fler Axis-Allies måste man sätta i linjen.

Tärning används inte i spelet, slumpen avgörs av kortdragning och brickdrsagning. Korten används nästan enbart för slumphändelser.

En väldigt finurlig mekanism är stridsbrickorna som man drar. De har olika färger som används för att läsa av resultatet av en strid på tabell. Men en del brickor har kryss på sig och tas ur cirkulation efter att de har dykt upp. Det har effekten att stridsbrickorna till en början gynnar tysken kraftigt, men allteftersom kryssbrickorna gallras ut blir balansen desto jämnare. ett riktigt smart sätt att simulera att ryssen blir bättre med tiden. Ryssen får också specialtrupper som är bättre på att slåss med tiden, och motståndet blir hårdare med tiden som sig bör.

Det finns också resursbrickor man drar för att se hur industrin mobiliseras. Det har dels effekt på om tysken har stridsvagnsövertag, dels på initiativet. Slumphändelser och erövrade städer, samt inringade trupper som kapitulerar påverkar också initiativet. Tysken kan vinna antingen genom att ha initiativ 6+ i fem drag, eller genom att ta Leningrad, Moskva och Stalingrad.

Med tiden gör resursuppbyggnaden att initiativet börjar glida tysken ur händerna om han inte vunnit en automatisk seger, och då börjar ryssen på allvar rulla tillbaka positionerna, men redan i början kan han bjuda på en del obehagliga överraskningar om man har otur. Det är rätt svårt att nå historiskt resultat 1941, men fullt möjligt att uppnå en autoseger 2942 om man har tur.

Jag tycker mekanismerna i sig är kluriga och fascinerande, och jag gillar berättelsen som spelet väver. för mig är det den sortens spel jag vill sätta upp och spela igen direkt när jag spelat klart. 5 av 5 möjliga i betyg.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"