Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GD '42 solo.

Startat av Andreas Lundin, 21 mars 2011 kl. 14:34:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Jag har satt upp GD '42 hemma och tänkte lira det solo (men om någon är intresserad kan jag ju förstås fås att ändra inställning).

Igår satt jag med OP-sheets (många blir det  :)  ). För att få in ett element av "fog of war" så har jag beslutat mig för att för varje Task organization göra tre olika OP-sheets. Sedan väljs enbart en av dessa ut slumpmässigt, övriga två kasseras.

I framtiden tänkte jag att man kanske skulle kunna be forumet här ge förslag på OP-sheets och att jag sedan slumpar ut vilket jag ska använda. Lite interaktion liksom. Vad tror ni om det?

Jag rapporterar isf kontinuerligt från mitt parti...

Vad tror ni?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Jag kan nog kräka ur mig några Op-sheets utan större svårigheter...  :D
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Lysande & intressant!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Det här är inget litet och enkelt spel. Får se hur länge man står ut. Igår körde jag den inledande sovjetiska artilleribeskjutningen (122mm) och kan meddela att artilleristerna hade gjort ett utmärkt jobb i planering och utförande. Värst drabbad blev den tyska vänsterflanken, som i det närmsta kollapsade bara på grund av artilleriet.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"Värst drabbad blev den tyska vänsterflanken, som i det närmsta kollapsade bara på grund av artilleriet.

Hoppla! Nog bra att SYR:a direkt för de där stackarna så en gång. Det känns som att det är en bra strategi för de tyska. Att skriva listiga Failure Instructions och snabbt komma i en ny position. Dra några rejäla artilleristötar och sedan schappa. På så kan man få den ryska björnen att slå i luften och tvingas planera nya Op-sheets. Förhoppningsvis...  :)
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

All heder för att du tar till dig ett sånt projekt Andereas, du har ju ett par partier/scenarion av GD '42 under bältet nu.

Hur gick din Gamemastrade spelsession av GD '42 med full fog-of-war? Minns att du pratade om den på Friendly Fire.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Lundin

Vi är i full gång. Har kommit till 2:a december nu och vi (tyskarna) är svårt decimerade och tillbakaknuffade. Vi verkar inte heller ha koll på ryssen. Fienden har brutit stridskontakten och kan förmodligen köra rundor runt oss om han så ville. Men.. when in doubt - attack! Min KG är på offensiven inför 2:a december. Den store ledaren har lovat att vi kommer att få en fin begravning! :up:

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"Vi är i full gång. Har kommit till 2:a december nu och vi (tyskarna) är svårt decimerade och tillbakaknuffade. Vi verkar inte heller ha koll på ryssen. Fienden har brutit stridskontakten och kan förmodligen köra rundor runt oss om han så ville. Men.. when in doubt - attack! Min KG är på offensiven inför 2:a december. Den store ledaren har lovat att vi kommer att få en fin begravning! :up:

Hoppas det går bättre för din Kampfgruppe än för min... Jag fick order om att genomföra en 'probing attack' för att lokalisera och om möjligt störa fiendens 'rear area'. Precis när jag lämnade mitt 'assembly area' dök plötsligt 50-60 ryska stridsvagnar upp ur snödimmorna! Mitt enda AT-vapen bestod i artilleriet! På morgonen efter, 2 december, har jag en knapp infanteribataljon kvar under mitt befäl.

Man har frustrerande lite information om fiendens lokalisation...

Men kul är det, och spännande!
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Som att höra på radio när det är final i ishockey VM! VAR ÄR BILDERNA?  :x

:wink:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Alltså, bilder är hemligt tills vi är färdiga... Det vore nog inga problem att publicera dem här på en svensk sajt, men jag har ju underförstått gått med på att hålla på informationen till striden är över så...

Snowfox

Kul då har vi två bildserier att se framemot. Ett solopartie och hidden movementpartiet. Hoppas du kan få med lite kommentarer kring besluten som fattas i hidden movementpartiet.  

Den där gamemasterlösningen låter lika spännande som att lira Flat Top med hidden movement och begränsad kommunikation mellan de olika stridgrupperna. Att styra sin hangarsfartygsstyrka utan att veta exakt var kollegan håller hus och utan att få någon visuell indikation över var fienden spanar gör havet oändligt mycket större.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Andreas Lundin

Har kört en halv runda i mitt soloparti. Fan, vad långsamt system detta är. Inte för att besluten och processerna är tråkiga, men de tar fanimej tid!

Men när man väl fått kläm på det så behöver man inte slå i reglerna särskilt mycket eftersom det mesta finns i tabellhäftet. Ändå tar det tid. Jag kommer inte köra särskilt långt på detta eftersom annat ska upp på spelbordet småningom.

Bilder kommer när jag kört en hel runda.

BigPapaBear

Vill minnas att det fanns ett forum vars slogan (bland annat) var:

Spel ska ta tid.

:wink:
En mycket bitter liten man.