Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Riktigt bra renodlade solitärspel

Startat av BigPapaBear, 12 maj 2011 kl. 23:04:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Har med hjälp av nya Lord of the rings-spelet återupptäckt det trevliga med solitärspel. Vad finns det för spel som:

a) Primärt är solitärspel
b) Går att spela på <2 timmar
c) Inte tar upp allt för stor plats

Tack på förhand!
En mycket bitter liten man.

spacemonkey

Kanske Space Hulk: Death Angel - The Card Game skulle kunna passa.

Scipio

Av dom som går att få tag på skulle jag säga Field Commander spelen från DVG.
Lite väl lätta kanske men man kan nog inte förvänta sig så mycket på under två timmar.
"Randomization is too important to be left to chance"

Vvornth

Detta är väl Elias specialitet? Har för mig att han har en uppsjö recensioner av solitärspel. Favoriten var något D-day lir om jag inte minns fel...
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Tordan

Hornet Leader: Carrier Air Operations kan varmt rekommenderas. Och vi bor ju rätt nära varandra... nudge, nudge, wink, wink.
Jag skulle tro att korta kampanjer går att dra av under 2 timmar. Tack vare "bokföringssystemet" så är det inte svårt att packa ihop en lägre kampanj för att sedan återuppta ett annat tillfälle.

Fields of Fire? Har ännu inte spelat det, men har det också i hyllan.

D-day at Omaha Beach som Vvornth nämner är riktigt bra, men faller nog för 2 timmarsgränsen. Finns också i hyllan... ;)
/Tord Hoppe

Elias Nordling

Jag har just nu fastnat för Disaster on Everest från Victory Point Games. Inget krig, men är du en sån där som bara inte kan slita dig från dokimentärer om katstrofer på Everest eller K2 är det ett riktigt stämningsfullt spel med utmärkt storytelling. Lagom utmanande och tar en timme att spela.

"Ajdå, de där molnen ser oroväckande ut, är det dags att bryta och vända ner? Fast pojkbandsstjärnan har inte varit uppe på toppen än, han var långsam uppför Hillary Step. Och det var då satan vad den där TV-kvinnan var långsam på att klättra!"
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Tordan - så snart min tillvaro återgår till det normala styr vi upp en dejt. :)

Elias, Roger & spacemonkey  - tack för tipsen, ska titta närmare på samtliga.
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Kan man göra nåt annat än att ta med pojkbandsstjärnan upp till toppen, och sedan låta honom klara sig ned på egen hand i stormen, utan guider?

Mode

Patton's Best är svårslaget och uppfyller alla tre kraven:
a) Rent solitärspel.
b) Man hinner lätt ett dussin partier på en dag.
c) Ett halvt köksbord räcker till kartan + några displayer och tabellhögen.

Finns ett på ebay just nu.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Snowfox

Tidskravet är det svåraste. Det är möjligt att Ambush går att spela på 2 timmar.

Likaså något av de mindre scenariona i Tokyo Express och Carrier om du gillar båtar. Men de har inte de enklaste av regler.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Härnäst i kön har jag Astra Titanus, från Victory Point Games, som är ett solitärspel med till synes kort speltid. Om ni känner till det gamla spelet Ogre så är det samma koncept, fast i rymden. Känner ni inte till det handlar det om ett monsterskepp som kommer inbrakande för att förstöra en planet ,och försvararna försöker skjuta bort dess motorer och vapen innan den nått sitt mål.

Sedan har jag ju ett solitärspel om att atombomba Sovjet från samma företag i kön också. Återkommer med recensioner när jag välp lyckats slita mig från att guida turister upp och ner från Mount Everest.

Elias Nordling

Ambush är ett höjdarlir ,ett av mina alla tiders favoriter. Tar inte så stor plats, men jag tror inte man hinner klart ett scenario på två timmar. Snarare fyra.

D-Day at Omaha Beach är en blivande klassiker. Har en normalstor spelplan, och jag skulle säga att åtminstone introscenariot går att spela på två timmar. Det korta scenariot KÄNNS som två timmar, men då har det gått ytterligare en eller två timmar sedan man borde ha gått och lagt sig. Det har det där förföriska "bara en fas till, det går ju så fort att spela en fas!"

Elias Nordling

Jag grottar vidare i min speldatabas. Oj, jag har över 80 solitärkrigsspel!

Ett som jag varrmt kan rekommendera som fyller dina kriterier är Reichstag: The Fall of Berlin från Minden Games. Litet, snabbt och utmanande!

Barbarossa Campaign från VICTORY Point Games är också en höjdare, men jag tror inte riktigt det klockar på två timmar.

Rekommenderar också A Week in Hell från Battles Magazine, som nog tar lite mer än två timmar, men inte jättemycket.

Holmgren

Citat från: "Elias Nordling"Återkommer med recensioner när jag välp lyckats slita mig från att guida turister upp och ner från Mount Everest.
Jag skulle gärna läsa en recension av Mount Everest-liret! Lägg den i lämplig tidsperiodsektion. Kan man ha ihjäl en pojkbandstjärna är det tillräckligt mycket konflikt för att det skall platsa här på forumet!
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

aegneus

B-17 är inte dumt. Men inte helt billigt...

Tanken med två timmar, är det att spelet inte skall ta längre tid än så eller att det är så mycket tid som finns? Annars tycker jag Vassal är ett lysande stöd för solospel - lätt att ta fram, lätt att städa undan och det enda som saknas är nöjet att flytta blipparna.

(Och nyttjar man Vassal blir diverse OoP-spel som t.ex. B-17 mer lättåtkomliga. Såg precis att det finns en Ambush-modul också...)