Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Riktigt bra renodlade solitärspel

Startat av BigPapaBear, 12 maj 2011 kl. 23:04:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Har inte spelat B17, men däremot uppföljaren B29. Ett spel helt utan spelarbeslut, och med en storytelling som mest framhäver hur monotont luftkriget var. Om man gjorde en datorversion av spelet skulle det vara ett nollspelarspel. Datorn exekverade allt medan man tittade på.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Snabb internetuppkoppling och en tendens till tröstshopping är inte bra. Beställde just Hornet Leader.  :oops:

Efter att ha läst lite mer om spelet och kikat på lite videos verkar det finfint!
En mycket bitter liten man.

pelle

Jag har gillat flera av Minden Games små spel, men de är ju just små. Jag föredrar större spel man kan ha roligt med många gånger. Men Madagascar 1942 och Cold Harbor II, till exempel, hade jag kul med någon timme och kommer säkert spela igen, men det är inte alls samma djup som stora spel såklart.

Skulle gilla Fields of Fire eller Ambush!, men spelbara på 1-2 timmar. Kampanj-solospel är bra grejer, men lite dumt när varje uppdrag i kampanjen tar en låååång kväll att ta sig igenom.

Elias Nordling

Har inte spelat just denna iteration av Hornet leader, men efter vad jag sett är det det spel jag skulle rekommendera som förstahandsval i XXX Leader-serien.

Sten Ekedahl

Bästa solitärspelet är enligt mångas mening RAF från West End Games. Återutgavs igen häromåret. Nyutgåvan innehåller även en version för två spelare, men den är tydligen ganska ointressant för ingen spelare är så dum att han genomför den tyska luftoffensiven så illa som tyskarna gjorde i verkligheten. Eller som någon lär ha sammanfatta slaget om Storbritannien: "Tyskarna förlorade för att de inte insåg att de var på väg att vinna, och britterna vann för att de inte insåg att de var på väg att förlora."
Wargames - Laborationer i historia

Yokiboy

Hornet Leader är grymt kul och som nämnt tidigare i tråden är det jäkligt enkelt och smidigt att lira några slag och packa undan spelet för att fortsätta kampanjen vid ett senare tillfälle.

B_J_S

Citat från: "Elias Nordling"Jag grottar vidare i min speldatabas. Oj, jag har över 80 solitärkrigsspel!
Låter som ett intressant inlägg. :)
Kan du dela med dig den på något enkelt sätt?
Skulle vara skoj och se vad som skulle kunna bli uppsatt på "måste köpa" listan.
//Jonas

Elias Nordling

Jag kan filtrera min databas på betyg och antal spelare och få fram en lista. Återkommer om det.

Doomfarer

Citat från: "Elias Nordling"Jag kan filtrera min databas på betyg och antal spelare och få fram en lista. Återkommer om det.

Släng in det på BGG istället.  :up:
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

CiteraElias Nordling skrev:
Jag kan filtrera min databas på betyg och antal spelare och få fram en lista. Återkommer om det.

Släng in det på BGG istället.  

Nej, för helvete. Lägg upp det på båda ställena! Krigsspel.se går förstås långt före BGG.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Jag är BGG-analfabet. Jag har sagt det förr: BGG är som Berlinmuren. När du kommer till den möts du av en vägg med lager på lager av klotter i alla regnbågens färger. Och du kommer INTE vidare. Dessutom är BGG hopplös att läsa på mobilen.

B_J_S

Citat från: "Elias Nordling"Jag är BGG-analfabet.
Jag förstår dig. Tröskeln att förstå allt på geeken är inte trivial tycker jag.

Men det räcker väl om du gör det här.
Snacka om att du har en  100% intresserad publik här i alla fall. :P
//Jonas

Elias Nordling

OK, här kommer lite nanorecensioner av solitärspel:

Silent war (Compass Games)
Ett otroligt repetitivt spel där man drar brickor ur fyra olika koppar och garanterat lägger tillbaka dem i fel kopp igen sedan, för varenda ubåt varenda enveckasomgång kriget ut. Pilligt, men ändå märkligt fascinerande. Ämnet är den amerikanska ubåtskampanjen mot Japan. Intressanta taktiska beslut, egentligen inga beslut alls att fatta på strategisk nivå. Stark storytelling. Påminner på många sätt om datorspel, men där du får göra datorns moment själv.
Betyg: 4/5

Hornet Leader II (Dan Verssen Games)
"Mellanutgåvan" av Hornet Leader som gavs ut som Print&Play. Väldigt strömlinjeformat jämfört med GMTs förstautgåva, men inte lika polerad som Dan Verssens senare utgåva som kom ut förra året. Snabbspelat operationellt flygstridsspel som skapar en bra berättelse med lite rollspelsinslag. Tredjeutgåvan rekommenderas för flygstridsfans, förmodligen det bästa i denna spelserie.
Betyg: 5/5

Corsair Leader (Dan Verssen Games)
Ett försök att föraöver ovan nämnda serier till 2a VK. Översättningen kändes inte klockren, Hornet Leader handlar ju mycket om att välja bestyckning, något som är irrelevant i de dumma bombernas tidevarv. För att kompensera har en del taktiska beslut tillförts. Spelet är inte dåligt, men inte lika bra som Hornet Leader. Finns bara som print&play eller Vassal-modul.

RAF (Decision Games)
Slaget om Storbritannien på vad man kan kalla strategisk nivå. En klassiker, och Decisions nyutgåva tillför bara fördelar. Bl a kan man nu även spela tysk eller tvåspelar. Realismen är inte hundraprocentig enligt vår lokale expert Lee, men spelets är ändå mycket engagerande och spännande.
Betyg: 5/5

Salvo (MindenGames)
En serie sjöstridsspel som omfattar bl a Mediterranean salvo, pacific salvo m fl. Regler och brickor ryms på ett vykort, spelplan behövs inte. Sjöstriden reduceras till att man håller reda på avståndet mellan fartygen, vilket ändå är vad mer detaljerade spel brukar mynna ut i enligt min erfarenhet. Förvånansvärt effektivt och realistiskt, om än inte med särdeles mycket spelbeslut. Vilket även det gäller även mer avancerade sjöstridsspel, egentligen.

Elias Nordling

A Week in Hell (Battles Magazine)
Slaget om Hue under Vietnamkriget. Riktigt intressant spel med bra känsla för stadsstrid. Först måste man som amerikan rensa en perimeter runt högkvarteret, sedan allteftersom förstärkningar anländer rensa stan.

Field Commander: Alexander (Dan Verssen Games)
Som någon sade mer av ett äventyrsspel än ett krigsspel, och lite för lätt att vinna kanske. Men intressant system och intressanta spelbeslut.

Field Commander: Rommel (Dan Verssen Games)
Mer krigsspel än Alexander. Frankrikekampanjen är ett riktigt kul pussel. Ökenkampanjen fungerar bra, men Normandiekampanjen blir lite konstig. Inte direkt hardcorehistoria, men bra och klurigt spelsystem.

Solitaire Cesar (Dave Kershaw)
Litet print & playspel från Wargame downloads. Kommer i stort sett inte ihåg någonting av det annat än att jag tydligen gillade det.

Vietnam Solitaire (Dave Kershaw)
Minns lite mer av denna, men bara lite. Strategiskt spel där man försöker hålla Sydvietnam lugnt mot växande motstånd med så få trupper som möjligt. Underhållande med intressanta spelbeslut.

Elias Nordling

Ska tillägga att en hel del av dessa har jag redan recenserat mer utförligt här på forumet för den som är intresserad.