Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

vem skulle inte vilja se Göran Greiders kalufs i Akademien?

Startat av pelle, 17 maj 2011 kl. 10:15:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pelle

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-ess ... ya-fonster

(Rubriken är ett citat från artikeln alltså, inte min formulering.)

Elias Nordling

man kan väl välja in Björn Ranelid och göra dokusåpa av det?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

lampros

Greider? Kanske.

Men det är ju så att Akademin är inget middagssälsskap, inte bara. Man utför ju visst arbete, redigerar skrifter etc. Och man hade nyss en poet invald i form av Lotta Lotass född på 60-talet. Nu blir det antagligen en mer gedigen akademiker. Språkmän har man redan. Kanske en indolog, hebraist, latin eller grekiskkunnig person; det kinesiska täcks ju av Göran Malmqvist.

Kanske någon konstperson. Ulf Linde börjar bli gammal; kanske Ernst Billgren.

Erik Axel

Usch, Billgren...

Mode

Citat från: "Elias Nordling"man kan väl välja in Björn Ranelid och göra dokusåpa av det?
Men då skulle man väl ta ifrån honom allt han lever för? Vad skulle han då irritera sig över?
Eller är det en utstuderad plan från din sida att han då ska tappa livsgnistan och bli tyst..? I så fall stödjer jag förslaget!    :up:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Mode

Citat från: "lampros"Nu blir det antagligen en mer gedigen akademiker.
Ja, då lär ju GG vara totalkörd från början. Tack och lov!    :lol:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

pelle

Låter iPhoto i Mac OS automatiskt detektera ansikten. Den gör ett jättebra jobb att hitta foton på mig till exempel. Ungefär 125 blir rätt. Bara några enstaka blir fel.

BigPapaBear

Citat från: "pelle"Låter iPhoto i Mac OS automatiskt detektera ansikten. Den gör ett jättebra jobb att hitta foton på mig till exempel. Ungefär 125 blir rätt. Bara några enstaka blir fel.

:up:  :up:  :up:
En mycket bitter liten man.

lampros

Vem blir näste akademiledamot? - Jag har funderat lite och tänkt så här:

Akademin ska ju vara en sammansättning av folk från lite olika kompetensområden. Ett av dessa är DET RELIGIÖSA/KRISTNA. Den biten täcks idag upp av Gunnel Wallquist, som är rätt gammal. Också den avlidna Birgitta Trotzig var visst religiös.

Så för att få in en kristen person, gärna kvinna, kanske man tar Maria Küchen (poet). Eller Ylva Eggehorn (dito, något äldre).

My two cents.

Jezjov

Borde inte Göran Greider med viss tvekan också kvalificera in i gruppen religiösa/kristna?

BigPapaBear

Varför är det "religiösa" snedstreck "det kristna"?

Kan man inte ha religiösa/islamska?

Eller bara kalla det för "andligt" eller "hokuspokus"?

Elias Nordling

Helt rätt, det ockulta är kraftigt underrepresenterat i akademien. Att vara fd krigsspelskonstruktör verkar också vara jäkligt meriterande. Förmodligen för den erfarenhet att arbeta hårt för i stort sett ingen betalning som det innebär.

Kan det bli någon annan än Anders Fager?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Kan det bli någon annan än Anders Fager?

Utan tvekan det bästa valet!  :lol:

lampros

Citat från: "BigPapaBear"Varför är det "religiösa" snedstreck "det kristna"?

Därför att Akademin sysslar med traditionell svensk kultur. Dit hör kristendomen, ej islam.

silversixx

Citat från: "lampros"
Citat från: "BigPapaBear"Varför är det "religiösa" snedstreck "det kristna"?

Därför att Akademin sysslar med traditionell svensk kultur. Dit hör kristendomen, ej islam.
Hade jag vetat sämre så hade citatet sett otroligt välplacerat ut på Flashbacks forum.