Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

vem skulle inte vilja se Göran Greiders kalufs i Akademien?

Startat av pelle, 17 maj 2011 kl. 10:15:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Citeraotroligt välplacerat ut på Flashbacks forum.

spot on
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Att sära på religion och kristendom är ett otroligt gammalt fenomen. När spanjorer och annat löst folk anlände till Amerika kommenterade de att infördingarna inte hade någon "religion", dvs de firade bla inte högmässa. Vad de (indianerna) trodde på var man (de kristna) inledningsvis ointresserade av. Att vara kristen definierades av sakramenten.

Så har det fortsatt in i modern tid och in i de "rationella" forskarämnena på universiteten. Forskarämnet religionshistoria definieras till exempel ungefär som "allt religiöst som inte är kristendom". Vilket får till följd att alla religionshistoriker ser snett på teologer - och tvärtom.

Den uppdelningen har sitt ursprung i uppfattningen att religionshistoria var ett hjälpämne till teologin och att all annan religion som fanns före kristendomen egentligen var ett "förstadium", eller "outvecklad" kristendom. All annan religion som uppstått efter kristendomen var "missförstånd".

Vissa teologer har inte fattat det felaktiga i det tänket än idag...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

lampros

Gällande trådämnet, nu har jag en bra kandidat för att inta Trotzigs lediga stol: Erik Andersson.

Han är bildad, har gett ut finurliga prosaböcker (Ättlingen från Mecklenburg, Gyllene Gåsen, Den larmande hopens dal) och har översatt Fina Saker (Ringtrilogin, Joyce mm).

Så att, utan ironi måste jag nog säga att Andersson är perfekt för Akademin. Man måste ha viss bildning, kunna bidra till det arbete Akademin ändå uträttar.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"
Citeraotroligt välplacerat ut på Flashbacks forum.

spot on

+1
En mycket bitter liten man.

lampros

Citat från: "lampros"
Citat från: "BigPapaBear"Varför är det "religiösa" snedstreck "det kristna"?

Kan man inte ha religiösa/islamska?

Därför att Akademin sysslar med traditionell svensk kultur. Dit hör kristendomen, ej islam.

Ni kanske tror att jag är emot islam som tradition? Onej. Man kanske rentav kunde tänka sig Mohamed Omar i Akademin. Det skulle, ärligt talat, pigga opp. Kanske kunde det driva församlingen i traditionalistisk riktning.

BigPapaBear

Såg precis att jag skrivit "islamska". Måste ha haft hjärnblödning.  :oops:

Elias Nordling

Lärde mig någon gång att i semitiska språk är ord ofta uppbyggda kring tre konsonanter, och att man böjer dem henom att stoppa in olika vokaler mellan dem. Därför är muslim en böjning av islam, även om det inte låter så i våra öron. Själva "ordet" är konsonantföljden slm.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Lärde mig någon gång att i semitiska språk är ord ofta uppbyggda kring tre konsonanter, och att man böjer dem henom att stoppa in olika vokaler mellan dem. Därför är muslim en böjning av islam, även om det inte låter så i våra öron. Själva "ordet" är konsonantföljden slm.

Ja, det var givetvis så jag tänkte.  :D