Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Air Bridge to Victory

Startat av Strv102r, 17 maj 2011 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Citat från: "Strv102r"Vet du vad en MRE kostar?  :shock:

79 dollar för en låda... men det har man ju aldrig betalat. Byteshandel brukar funka ;)  ( www.mreinfo.com , jag kan rekommendera den spanska frukost ransonen...)

Men tillbaka till ämnet, tror vi spårar ur.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Hur lång tid tar ett parti ungefär? Behöver göra en tidsberäkning om vi hinner klart till midsommar då bordet behövs för en släktmiddag och annat som min kära fru tycker är prioriterat...

Hmm... Har för mig att 15-20 timmar borde räcka. Brukar köra 4 timmar i stöten x 4-5 dagar. Men räkna med en 25%-ig felmarginal åt något håll. Det var några år sedan...
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Sitter och går genom reglerna och dukar spelet. Reglerna säger inget om anfall över vattendrag alls. Verkar som om man bara får anfalla över broar? Noterar också 82 luftburnas situation. DZ är placerad så långt bort att man inte har underhållslinjer till GRAVE. Dessutom gör tyskarnas förstärkningar att huvuddelen av divisionen går åt till att skydda den östra flanken och DZ:n så bara en mindre del kan anfalla och ta NIJMEGEN.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Sitter och går genom reglerna och dukar spelet. Reglerna säger inget om anfall över vattendrag alls. Verkar som om man bara får anfalla över broar?

Ja.

CiteraNoterar också 82 luftburnas situation. DZ är placerad så långt bort att man inte har underhållslinjer till GRAVE

Japp. Dessutom är Grave, tack vare kartans utformning och att anfall begränsas till broar, an impenetrable island fortress of doom

CiteraDessutom gör tyskarnas förstärkningar att huvuddelen av divisionen går åt till att skydda den östra flanken och DZ:n så bara en mindre del kan anfalla och ta NIJMEGEN.

Ja, och där kan de sitta och sakta tyna bort, medan XXX corps förintas i sina försök att ta Grave.

- - -

Grave ÄR buggen i spelet. Om man som tysk ser till att springa dit med det fläskigaste man har så finns det inte en snöbolls chans i Hallunda att britterna tar staden. Hitta någon söt husregel (har tyvärr ingen att föreslå). De första partierna vi körde så var vi krigsspelsrookies så vi insåg inte vikten av Grave - då fungerar det fint. De partier som vi spelade några år senare - med många spel innanför västen - ledde till att två partier i rad lades ned då det helt enkelt inte fanns någon möjlighet för XXX att ta Grave.

MEN! Vill återigen poängtera att spelsystemet är kanon(!) så det är trist att Grave sätter käppar i hjulet.

magnus lindström

Hmm nu minns jag inte och ska inte uttala mig särskilt bestämt. Men DZ skiljer sig i spelet från Cornelius Ryans bok vad jag som sagt tror mig minnas. Kanske var en av dessa skillnader närheten till Grave. För denna/dessa broar var väl inget större problem i verkligheten (vad jag återigen tror mig minnas). Det kanske räcker med att man ändrar DZ för jänkarna?

Strv102r

Stridsplan för XXX kårens genombrott. Den norra stridsgruppen ska göra en overrun på den svagan tyska bataljonen och därefter kringgå för att anfalla den bakre tyska fallskärmsjägarbataljonen. Bakom den ska pansarspaningsbataljonen framrycka och anfalla det tyska artilleriförbandet medan de två andra stridsgrupperna anfaller frontalt. I söder så ska vi anfalla i syfte att binda SS-bataljonen.

101 div. Ett regemente får vardera till uppgift att ta EINDHOVEN och VEGHEL medan ett ska skydda DZ:n och ZON.

Min ursprungliga plan för 82 div. Ett regemente ta NIJMEGEN medan två försvarar DZ:n. Förstärkningar få ta GRAVE. Men efter att ha funderat på hur svårt det tydligen är att ta GRAVE så ska jag nog istället sätta ett regemente på GRAVE trots att det logistiskt ogynnsamt. Ett regemente räcker då jag inte har nytta av fler förband där. Således får det räcka med ett regemente i söder, vilket det knappast lär göra. Vi får se hur jag gör...

1 luftburna sak ju bara in i ARNHEM så fort det går medan jag fördröjer från väster (ovanifrån) tillkommande tyskar.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Efter 8h strid ser det ut så här. XXX kåren har lyckast över förväntas och har med täten nått till, men inte in i, EINDHOVEN. 101 jublar! Problemet är att jag tog en lite omedveten risk i det bakre området när jag gasade på och tysken frångick sittvanliga beteende och motanföll istället för att dra ur bakåt. Han nedkämpade en ingenjörbataljon ( :x ) och har skurit av min tät! Måste anfalla bakåt med delar nästa 8h sekvens...

Lite suddigt tyvärr... 101 håller på att lösa sina uppgifter. EINDHOVEN är inte taget än, men snart då ju Gd pansardiv anlänt. VEGHEL håller också än.

82 anfaller GRAVE men slås tilbaka med förluster. Men NIJMEGEN tas! Tyskarna dyker som väntat upp i söder men ännu håller mitt flankskydd.

ARNHEM... Här gör jag en stor miss på grund av ett enkelt räknefel och jag når inte fram till hitre brofästet... Tar dock bron OOSTERBREK men retirerande tyskar står snart på norra sidan igen.

Strv102r

Med kraftigt flyg och artilleriunderstöd rensar jag upp bakom mig med en brigadstridsgrupp. Bara rester av en SS bataljon blir kvar söder om vägen. Halva EINDHOVEN tar jag, med centrum hålls än av ett reducerat SS-förband.

Jag tar VEGHEL men tysken får fram två bataljoner ur 59. infdiv som blockerar vägen mot GRAVE.

Tysken genomför ett lyckat anfall och slår mina förband som försvarar vägen till 82 div DZ. Jag misslyckas åter att ta GRAVE.

Jag misslyckaa att slå mig fram till brofästet i ARNHEM, och tysken avlöser sitt reducerade förband med en fräsch spaningsbataljon och ett dito skytteförband. Jag slår dock fienden i OOSTERBREEK och stoppar ett anfall från norr (höger) av tillkommande SS förband

Strv102r

XXX kåren, egentligen gardespansardiv, har rensat upp bakom sig och framrycker nu genom 101 luftburna som har löst sin första handsuppgift och nu börjar gruppera för att skydda flankerna när XXX kåren passerat.

Tyskarna bryter motståndet i östra flanken och tar DZ för 82 luftburna. Ett tyskt Panzergren förband tar sig in i NIJMEGEN. 82. misslyckas åter att ta GRAVE.

Tyskarna anfaller både mot 1 luftburna inne i ARNHEM, med ömsesidiga förluster, och mot höjden norr om staden, där de tar terräng med ett Panzergrenförband ur Wehrmacht. Ett motanfall för att ta tillbaka den höjden misslyckas.

Strv102r

Två GT senare har XXX kårens tät, gardespansardiv, passerat 101 luftburnas område och 101 försöker hålla underhållsvägen öppen då 59 tyska infdiv finns väster om vägen. Delar av gardespansardiv försöker hålla 107 tyska panzerbrig från vägen på samma sätt öster om vägen nära GRAVE.

XXX kårens tät är inne i 82 luftburnas område. Tyskarna har dock till stora delar tagit tillbaka NIJMEGEN.

1 brittiska luftburna håller ut inne i ARNHEM än så länge anfallna från tre håll. Stora förluster på båda sidor. Jag är glad att tysken inte valt att först köra över min DZ eller avskära min tät i ARNHEM. Jag kan försvara med fungerande underhåll. Än så länge i alla fall.

BigPapaBear

Borde inte merparten av 82:a varit OOS? Hur långt kan man dra supply från DZ respektive Alt DZ?

Strv102r

Citat från: "BigPapaBear"Borde inte merparten av 82:a varit OOS? Hur långt kan man dra supply från DZ respektive Alt DZ?

Visst är hela 82 OOS. Har bara inte lagt på markörerna.

Strv102r

Dåligt väder. Inget flyg och inga nya luftlandsättningar... Tyska 59 infdiv skär av vägen vilket begränsar anfallskraften i XXX kårens tät, men 101 div lyckas öppna vägen igen. Tysken föefaller inte vara intresserad av att hota vägen mellan VEGHEL och GRAVE på hela dess bredd utan drar sig mot GRAVE och NIJMEGEN. Detta underlättar för mig när det gäller att hålla vägen öppen. 43 infdiv anländer i söder.

107 Pzbrig dyker upp norr om MAAS och jag tar chansen att ge mig på den med två brigadstridsgrupper ur gardespansardiv trots bristande underhåll, men utan positivt utfall. Inga anfall in i det i stort sett av tyskarna hållna NIJMEGEN.

1 brittiska luftburna håller än i ARNHEMS utkanter, men det börjar närma sig slutet för dem. Men än håller jag bron OOSTERBREEK vilket är viktigare för mig då tysken har båda brofästena i ARNHEM.

Strv102r

43 infdiv passerar 101 luftburna som åter får rensa bort ett tyskt förband som spärrar vägen vid UDEN. Gardespansardiv anfaller och tar en hex i NIJMEGEN trots att de är utan underhåll. Tysken förstärker NIJMEGEN... Han avser tydligen ta ut tid här...

Nu är det inte mycket kvar av 1 brittiska luftburna inne i bebyggelsen ARNHEM... Tysken verkar också gruppera för att anfalla det södra (vänstra) brohuvudet vid OSTERBREEK.

Strv102r

En bild över hela 101 område ända till GRAVE. 101 ansvarar för att hålla vägen öppen från EINDHOVEN till UDEN. Därefter har en brigadstridsgrupp ur 43 infdiv ansvaret till GRAVE. Norr om vägen vid UDEN finns 59 tyska infdiv och söder om vägen finns 107 Pzbrig. Deras syfte verkar bara vara att binda trupp för mig vilket de löser utmärkt.

82 luftburna har ansvaret för vägen mellan GRAVE och NIJMEGEN. Vid NIJMEGEN anfaller gardespansardiv dels för att nöta på tyskarna i staden men också för att skära av dem från öster (nedre delen) 43 infdiv ska strax ta över den västra (övre) delen av NIJMEGEN.

Mitt fäste i ARNHEM faller och omedelbart körs bataljonen mellan ARNHEM och OOSTERBREEK i den öppna terrängen över också. Tysken anfaller också rakt norr om OOSTERBREEK, samt mot brohuvudet söder om floden. En stridsgrupp omgrupperar västerut för att hota min DZ.