Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bulge 20

Startat av Nisse, 2 mars 2011 kl. 10:43:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nisse

Igår dök det upp i brevlådan!  Jag blev väldigt förvånad när det kom i ett vadderat kuvert. Jag tänkte att det måste blivit något fel för jag bara förutsatte att spelet skulle komma i en låda av klassisk brädspelskaraktär. Men så var icke fallet, det är i en zip lock påse.

Jag är lite besviken produktionsmässigt. Kartan är på lite tjockare papper och brickorna är rätt tunna och, tycker jag, "billiga". Det hela känns överlag billigt. Det hade inte gjort något om spelet kostat lite/varit billigt, men det är det inte. Jag betalade 40 GBP för mitt ex från boardgameguru. Beställt från staterna hade det gått på ca 40 USD plus moms och avgift till tullmongot.

Så pris kontra produktionsvärde är jag väldigt missnöjd. 200-250 kr hade känts ok, 450 kr inte direkt...

Men nu väntar det klart viktigaste och (egentligen) det enda som räknas "är spelet roligt?" jag tror och hoppas det.

Elias Nordling

Victory Point Games är handgjorda i små serier, med pris och produktionskvalitet därefter.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Nisse

@Elias

Aha jag tänkte inte så mycket på det utan gick bara på vad jag trodde om brädspel generellt.

Men, oavsett, så tycker jag att det är ohemult dyrt jämfört med produktionskvalitet.

Men nu är det historia, nu måste det spelas innan det slutgiltiga omdömet kan fällas.

Andreas Lundin

Vän av ordning tycker ju att du kunde ju informerat dig om spelet på Victory Point Games hemsida. Där är det rätt tydligt vilket "produktionsvärde" man får för pengarna och varför spelen levereras i den här formen.

Men jag vill gratulera till ett bra köp. jag har tre spel innanför västen och måste säga att det är det Bulge-spel jag gillat bäst av alla (förutom Wacht am Rhein II, men hur ofta får man spela det? och jag har inte spelat alla heller, men 'quite a few').

Det allra bästa är - hör och häpna - speltiden. När man lärt sig reglerna (vilket man gör på en pisskvart) och läst förtydligandena av desamma som finns på VPG's hemsida så kan man helt ägna sig åt att medelst list förgöra sin fiende. Allt inom en till halvannan timmes tid.

:ultra:

ett annat viktigt bluff-element i spelet är att de allierade från början inte känner till tyskens mål med operationen. Ska de återta Aachen? Ska de skära av de allierades trupper och isolera arméerna i norr? Eller ska de inta Luxemburg? Allt detta bestäms i hemlighet av tysken före spelets början så segervillkoren är okända för den allierade spelaren när partiet inleds. Det finns sätt för de allierade att försöka ta reda på de hemliga segervillkoren, eller så kan den allierade spelaren helt inrikta sig på att hindra tysken från att lyckas med alla möjliga segervillkor som finns (svårt, men inte ogörligt).

Sequence of play avgörs av vilka kort man har tillgång på handen och det är lite svårt att här kort redogöra för mekanismen, men den är intrikat och skall simulera stabsarbetet i en armégruppsstab.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Jag har hört att om tysken siktar på en minor victory kan de i princip inte förlora. Men vad är väl en minor victory värd 1945?

Andreas Lundin

Princip hit och princip dit. Det är spelupplevelsen jag bedömer. Inte vem som segrar eller hur han beter sig för att ta sig till segern.  :wink:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Jag har hört att om tysken siktar på en minor victory kan de i princip inte förlora. Men vad är väl en minor victory värd 1945?

Målet är ju, för varje spelare med hedern i behåll, att nå Atlantkusten, dela de allierade i två delar och tvinga fram deras kapitulation. Allt annat är en förlust.

:P
En mycket bitter liten man.

Lee Brimmicombe-Wood

Just picked this up. Has some very novel concepts.

I'm told it has a balance problem, but we shall see. A readthrough indicates some good mappings that seem to capture the feeling of the battle.
Up in the air Junior Birdman

Elias Nordling

As I've understood it, if the Germans go for a minor victory, the Allies can do nothing to prevent it. But victory conditions are usually the easiest part of a game to tinker with.

Lee Brimmicombe-Wood

Having tried this, I'm not convinced about the minor objectives complaint. I thought this too at first, until I noticed that the game gives victory levels for killing stuff. Even on a minor objective the American can edge things back towards a win. And if he's done something like bring on the strategic reserve he may well have the muscle to do it.

Lee Brimmicombe-Wood

My summary is that this is a game with some very neat concepts.

On the plus side:

(1) The handling of strategic fog of war is very cool. This was something Charles Vasey and I explored in our Storm of Snowy Stuff concept and it works well here.

(2) Emphasis on staff work. This is very clever and pitches the game at an interesting scale. No fucking about with micro tactical shit, just gets on with trying to identify the schwerpunkt and piling everything in there.

(3) Planning. The need to pre-plan through card selection is a big plus for the game.

(4) Scale. The scaling seems about right and prevents a lot of mad army movement.

On the downside:

(i) The card system means that nothing seems to be happening anywhere other than where you focus your effort. This seems like an incorrect mapping somehow and doesn't reflect the ability of both participants to engage in combat along the width of the Bulge.

(ii) The event cards smack of toys for the boys. They add flavour but I'm not persuaded that they represent control the participants possessed or resources available. They are there for the Bulge weenies to get all excited about.

Overall, I like the game. But I have doubts about the history. That said, the handling of strategic fog of war means the history is better than most Bulge games. And it is fast enough (sub two hours) that you really don't mind the time investment.

Andreas Lundin

Jag håller med dig Lee. [Google-translation follows]

Jag vet heller inte hur många gånger spelet håller. Efter ett tag så blir alternativen uttömda och det finns inga överraskningar att angripa motståndaren med.

Jag spelar det dock gärna om någon erbjuder ett parti.  :)

[lol]

I agree with you Lee. [Google translation FOLLOWS]

I do not know how many times the game is. After a while you get the options have been exhausted and there are no surprises to attack the opponent with.

I play it be happy if someone offers a lot. :)