Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av ATOs Kulikovo 1380, The Golden Horde.

Startat av Strv102r, 16 juni 2011 kl. 18:06:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Tror inte att vi hinner med GMTs Airbridge to Victory innan midsommar, så vi fyller luckan med det här.

Brickorna är snyggare än till Suleiman the Magnificent, men inte alls som GMTs. ATO har ju dock mycket snyggare grafik numera.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Snowfox

Deras tidigare grafiker hade en intressant stil och man får intrycket av att spelpjäserna främst skulle vara konstnärliga och funktionella i andra hand ibland.

Jag gillar att du får ta med hangarfartygen Intrepid och Ryuho i slaget.  :P
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Strv102r

Kartan med utgångsläget. Kartan kanske ska ge intryck av en tidsenlig karta. Tycker bara den är blek och lite otydlig.

Däremot funkar brickorna helt OK på den färglösa kartan.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Jag som ryss får börja! Och sedan har jag makalös tur med aktiveringsslag så jag får en hel räcka aktiveringar. Jag anänder detta till att skjuta så mycket jag kan med bågskyttar och armborstskyttar i främsta linjen och förstärka denna linje, under Furst Obelenski, men delar ur andra linjen under Furst Belozerski.

När det så smångom blir mongolens tur så sätter han in sin högerflygel med det lätta rytteriet i ett anfall vars pilregn river upp flera av mina enheter och hotar att överflygla mig.

Jag svarar med att låta Belozerski förskjuta sin front åt vänster.

Mongolerna ansätter då istället ett anfall med sin vänsterflygel.

Jag känner för att ta honom på pulsen och se hur mycket kallt stål han tål och gör lokala motanfall med Obelenskis fotfolk. De lätta fientliga ryttarna viker.  Jag låter då Furst Rostovski rycka fram åt det hållet med sina medeltunga och tunga ryttare för att kunna fullfölja i ett senare skede.

Fienden forstätter att låta sin vänsterflygel ge sig på Obelenskis folk och sätter nu även i det medeltunga ryttarna för att följa upp de lätta ditos pilregn. Han får viss framgång...

So far... Urkul! Balanserat och fartfyllt.

Strv102r

Mongolerna nyttjar sin aktivering/aktiveringar till att ordna linjerna igen inför nästa vända.

Jag drar tillbaka det utsatta fotfolket i högra delen av centern.

Mongolerna ansätter ett nytt anfall på sin högerflygel och river upp min yttersta enhet och får nästa i oordning. Hotet för överflygling är uppenbart.

Furst Yaroslav leder ett motanfall med medeltunga ryttare som slår ut täten för mongolerna. Hotet är avvärjt.

Strv102r

Mongolernas högerflygel slår tillbaka och river upp Yarolsvas medeltunga ryttare med nya pilregn i en karakolliknande manöver.

Jag aktiverar mitt standar och återsamlar mina upprivna enheter. Mongolen gör ett frontanfall med sitt fotfolk i centern, men slås tillbaka i oordning.

Yrsolav leder ett nytt motanfall med tunga ruttare denna gång. Ytterligre en mongolenhet nedkämpas.

Strv102r

Mongolen väljer att ordna sitt fotfolk i centern.

Jag går till helhjärtta anfall på mon högerflygel med Furst Rostovski! Han skär som en kniv i varmt smör med sina tunga ryttare. Furst Ol´Gerdovtich rycker fram bakom med reserven, beredd att fullfölja.

Den mongoliska centern, som ryckt fram från sin bakre ställning går till motanfall med tungt och lätt rytteri rakt in i Rostovskis flank. Aj! Delar av centern framrycker dock mot den andra flygeln?

Det mongoliska motanfallet får dock en egen flank, som Furst Ol´Gerdovitch kvikct anfaller rakt in i! Han tar själv täten men efterföljande anfall lyckas inte slå sig ikapp honom utan han blir lite avskuren, men bara av lätt rytteri. Fotfolket i centern understödjer anfallet genom att anfalla det mongoliska fofolket med framgång.

Strv102r

Ett motanfall från mongolens tunga ryttare ur hans center som nu i sin helhet sätts in mot Ol´Gerdovitch. Men täten slår till baka hans två enheter i oordning medan han bara tränger mig bakåt lite i flanken.

Nu får jag en osannolik serie aktiveringar! I korthet händer följande. Jag börjar med att Ol´Gerdovtich får göra helt om och anfalla bakåt in i ryggen på oordnade tatariska lätta ryttare med han möts av andra tunga ryttare som vidgar korridoren från andra hållet. Fotfolket pressar på in mot fiendens center med flankerande anfall. Därefter vänder Ol´Gerdovich igen och med sina kamrater anfaller de mot de fortfarande oordnade tunga ryttarna och dessa grannförband. Stor framgång!

Ett nytt, aningen desperat motanfall från tatarerna. Åter pressas jag bara lite bakåt.

Ol´Gerdovitch börjar i huvudsak rulla upp fiendens linje från höger mot vänster.

Strv102r

Resterna av den mongoliska centern under befälm av Orda gör en motstöt som inte ger spektakulära resultat med den stoppar mig tillfälligt i alla fall.

Därefter omgrupperar han sitt garde under fältherren Mamai himself och hotar Ol´Gerdovitch i ryggen.

Men innan han hinner effektuera rygganfallet hinner jag reagera och Ol´Gerdovtich inser att han uträttat tillräckligt med sitt anfall och drar sig tillbaka.

Mamai grupperar fram , men anfaller inte.

Det blir Ordas rester av centern som anfaller istället. Anfallet träffar delvis Ol´Gerdovichs tunga ryttare på flanken och delvis fotfolket i centern. Fienden får hyfsad framgång. Fotfolket viker lite bakåt och han ger mina tunga ryttare förluster och tränger in i min gruppering.

magnus lindström

Strv102r

Trevlig, kortfattad och bra illusterad artikel. Tack!

Strv102r

Jag anfaller på min vänsterflank igen. Ganska stor framgång. Ol´Gerdovich genomför också ett lyckat motanfall.

Mongolen genomför en bågskyttekarakomm med Mamais lätta kavalleri, men utan verkan. Jag fortsätter anfallen på vänsterflygeln och mitt fotfolk tar del. Det går bra, men det öppna sig en lucka mellan höger och vänsterflygeln där centern kanske borde vara... Bara svagt försvarad...

Mamai kan inte motstå frestelsen utan anfaller flankerande  och rider ner fotfolketenheten jag hade i centern.

Strv102r

Mamai rasar iväg i en serie chocker som för honom i kontakt med Dimitri som nu påbörjat framryckning med främst sitt tunga kavalleri. Ol´Gerdovich genomför ett anfall mot Mamais bakre förband som inte dragit iväg framåt.

Mamai inser att han inte kan vinna mot alla Dimitris tunga ryttare och drar sig ur genom att anfalla sig ur mot ryggen på fotfolket som är, eller var, grupperade på Yaroslavichs högerflank.

Dimitri anfaller efter Mamai och själv rinner han iväg i serie framgångsrika chocker. Mamai lyckas inte bara överleva utan också hejda de som anfaller in i hans rygg och det ser väl lite tveksamt ut för Dimitri. Men Dimitris anfall för mongolerna över deras flightlevel och armén bryter samman och massflykten börjar.

I slutändan blev det inte så balanserat som inledningen tydde på. Det beror nog på att motståndaren aldrig riktigt hämtade sig från min lyckosamma serie aktiveringar under förloppets första tredjedel. När jag fick den andra liknande så blev det nog spiken i kistan. Till det kommer att mottsåndaren inte är så van vid systemet. När han inledningsvis ostört fick genomföra stridstekniken med att riva upp mina förband med pilregn från lätt kavalleri och sedan anfalla med tungtr eller medeltungt, som inledningsvis, hade han framgång. När han hamnade i obalans efter mina flerstegaktiveringar hade han svårt att hitta tillbaka igen. Jag anser att spelet är bra och sannolikt normalt utspelar sig mycket jämnare än det gjorde här.

Jag rekommenderar det varmt och ser gärna att någon annan fyller på med en replay i denna tråd som visar ett annorlunda förlopp.