Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MMPs Devils´s Cauldron

Startat av Strv102r, 17 juli 2011 kl. 16:35:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Kl1900 har täten på 1. bat. 1. para kommit in i ARNHEM och tagit sig förbi KG Buttlar som sökt sig in i ett svårforcerat byggnadskomplex. Framför täten står ett 37mm FLAK batteri. Men mina spaningsjeepar har lyckats ta sig fram till bron trots en sammanstöt med ett par JagdPzIV i staden. Täten på 2. Ssf. 1. AL håller också på att ta sig in i staden men har det där spaningsförbandet framför sig. 1. Bdr. 1.AL rör sig mot ARNHEM medan 7. KOSB. 1. AL och 2. & 3. Bat 1. Para innesluter KG Kraffts huvuddel. I väster grupperar flankskydd mot von Tettau (i cirklarna, i den gula ett fristående högkvalitetskompani och i den blå ett Pv-förband).

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

När mörkret faller 17/9 är läget som följer:

1.bat. 1. Para nedkämpar det tyska Lv-batteriet med täten och fortsätter mot bron men fördröjs av de dära JgdpzIV. KG Buttlar slås av bakre förband. 2.Ssf 1. AL trycker det tyska spaningsförbandet bakåt, men nu anländer Sperrlinie Spindlers tät. Det gör också KG Harders tät som grupperar för att hindra/fördröja min framryckning med mer förband in i ARNHEM. KG Krafft är nu helt innelsuten. Schiff Abteilung 10 lämnar ett kompani vid järnvägsbrons södra fäste och fortsätter med de två andra mot landsvägsbron.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Under natten lyckas delar av 1. bat 1. para ta sig fram till bron förbi tyskarna! Spaninsgskvadronen kör över bron till industruiområdet på andra sidan. Från söder anländer 9 SS spaningsbataljon medan 10 SS dito kommer in från öster. KG Harder får sällskap av KG von Allwördingen i OOSTERBEEK. Mitt flankskydd i sydväst (gula cirkeln) kringgås och avskärs av KG Helles (en SS vaktbataljon) tät (med en musikkår i täten!) KG Krafft försöker slå sig ut i mörkret men misslyckas.

Strv102r

Med understöd av de tunga (88mm) Lv-batterierna söder om landsvägsbron tar 9 SS spaingsbataljon tillbaka det södra brofästet på morgonen 18/9. Sperrlinie Spindler fortsätter att försvåra framryckningen av ytterligare förband till bron medan KG Harder och KG von Allwördingen försöker avskära ARNHEM från luftlandsättningsområdena. När Spindler får ytterligare förband avlöser de 10 SS spaingsbataljon som istället går till anfall mot 1. Bdr 1. AL i nordvästra förorterna till ARNHEM. Jag anfaller KG Krafft men slår ännu inte hela förbandet. I väster fortsätter KG Helle och mitt kompani viker österut.

Strv102r

Mellan 0900 och 1100 händer det inte så mycket i öster. Jag lyckas infilitrera ett kompani till fram till bron och tysken fortsätter anfalla med spaninsgbataljonen ur 10 SS med viss framgång. KG Knaust tät ur 10 SS anländer med högkvalitativa Pzgrenkompanier.

4. Para anländer! De rör sig österut direkt med det strular till sig då ett tyskt sambandsförband tydligen grupperat i vägskälet söder om luftlandsättningsfältet... KR Krafft tar mycket stryk och jag låter bataljonerna ur 1. Para lösgöra sig och röra sig mot öster. Målet är att ta järnvägsbron och färjeläget DRIEL.

Strv102r

4. Para slår ut det lilla förbandet i vägen men är fördröjda. Glidflygplanspiloterna har nu samlats till sina egna förband, 1 & 2 wing. KG Kraffts kompani i WOLFHEZE nedkämpas och de sista delarna ur 1. Para och 1. AL frigörs. 2. Para rör sig för att ta järnvägsbron och 3. Para mot DRIELfärjan medan 1. AL ska ta OOSTERBEEK och etablera kontakt med delarna i ARNHEM. TYsken framrycker dock in mellan 3. Para och DRIEL med KG Helle. KG Knaust förstärks ytterligare och består nu av tre st Pzgrenbataljoner varav två med två kompanier och ett med tre, samt ett Strvkompani (PzIII) och ett cykelskyttekompani (?). 10 SS spaningsbataljon har framgångar i den lilla skalan i sin strid.

Strv102r

4. para rör sig mot ARNHEM men bara 156 bat får upp någon fart. 1. para tar norra brofästet till järnvägsbron med 2. bat medan 3. bat grupperar för anfallet mot KG Helle och börjar skuta Grk. 1. AL grupperar också för anfall mot OOSTERBEEK. Tysken är förhållandevis passiv.

Strv102r

Nu rör sig ocksp 10 & 11 4. Para mot OOSTERBEEK. 156 grupperar för att kunna anfalla KG Harder som försvarar LZ/DZ SVD som ju är min nästa underhållsfällningsplats. 1. AL har nu anfallsberedd mot OOSTERBEEK medan 3/1. Para är i strid med KG Helle. Tysken är fortfarande passiv i det stora hela.

Strv102r

1. AL påbörjar sitt anfall och tar nästan hela OOSTERBEEK. Harder och von Allwördingen viker.

Strv102r

von Tettau får in två stycken nya Kampfgruppes. Bruhn består av en 8(!) kompaniers bra ersatz bataljon medan Eberwein har en bra SS ersatsbataljon och en OK vaktbataljon. Knaust och Spaningsbataljonen ur 10 SS anfaller och tar en stark ställning längs floden och skär av mina förband i ARNHEM ännu mer. KG Möller omgrupperar närmre ARNHEM. ser ut som om han nu bjuder på en omfattning norr ARNHEM. Det gör han med en baktanke. Jag vill inte lockas bort från floden och övergångarna där. 156 bat 4. Para inleder sitt anfall mot underhållsfällningsplatsen. 1. AL fortsätter med anfallen i och strax norr om OOSTERBEEK. Går bra i OOSTERBEEK, dåligt norr därom.

Strv102r

4. para framrycker in ich genom OOSTERBEEK bakom 1. AL som inte får så mycket gjort. En liten reducerad del av KG von Allwördingen finns kvar i den lilla västra spetsen på byn. von Tettau får in ytterligare en KG (Knoche) om ett säkerhetsreg om två bataljoner och en fästningskulsprutebataljon.

Strv102r

ÄNTLIGEN! Dispatch poäng så jag kan göra något! Det blir 4. para som genomför ett mycket väl samordnat anfall över järnvägsbron med understöd av tungt Pv och granatkastare, och nedkämpar det tyska kompaniet på andra sidan. Därefter rör sig huvuddelen av 10 och 11 bat över bron och täten tar av mot landsvägsbron på flodens södra sida. 1. AL slår de sista fienderna i OOSTERBEEK. Tysken å sin sida grupperar för att fortsätta reducera de inneslutna i ARNHEM från väster mot öster. Och söder om floden omgrupperar delar av 9 SS spaningsbataljon och ett kompani or 10 Schiff abt för att möta 4. Para nya anfallsriktning. Men tysken erkände villigt att han blev synnerligen överraskad av mitt val att går över floden och röra mig mot landsvägsbron på södra sidan.

Strv102r

I väster, nordväst och i OOSTERBEEK är min försvarslinje på plats. Återstår att slå KG Helle för att få tillgång till DRIEL färjeläget och att helst nå samband med 1. bat 1. para vid landsvägsbron. 9 SS spaningsbataljon lyckas stoppa 10. bat 4. Para med eld från sina understödshalvbandvagnar. Den vägen är nu i praktiken oframkomlig utan stridsvagnar då den är helt öppen. 3. Para ansätter ett anfall mot Helle från norr som dock verkar köra fast, medan 2 Para omgrupperar för att kunna anfalla mot Helle från öster.

Strv102r

Tettau börjar boxa in mig i väster och norr. KG Kanust grupperar fram för ett anfall mot 2. Ssf 1. AL inne i ARNHEM men hans understödjande eld ger för dålig verkan så han skjuter upp anfallet och grupperar fram ytterligare anfallsförband. Sperrlinie Spindler börjar bekämpa 1. bat 1. para vid bron, sannolikt för att börja förbereda ett anfall där också. 4. Paras Pvpjäser norr om floden tar tull på )SS spaningskompanier söder om floden. Bra jobbat! Tysken har omgrupperat KG Möllers tre pionjärplutoner av den synliga delen på bilden och ner till färjeläget sydost om ARNHEM. Där har de påbörjat att bygga en färja... Tysken verkar vilja kunna gruppera om förband från norra sidan till södra och just nu sitter jag på broarna.

Strv102r

3. Para anfaller nu med framgång mot floden i ett mindre anfall. 4. Paras Pv gör en heroisk insats vid floden och skjuter bort sammanlagt 1½ kompani för 9 SS spaningsbataljon, men blir också själv nedkämpat i striden. Det är inte bra då det innebär att tsyken med sina mer långräckviddiga system kan göra vad han vill söder om floden även om han är numerärt underlägsen. Knaust stormar och tar 2. Ssf gruppering där Knaust markeringen är nu. Mina förband nedkämpas (1 skytte och ett Grk kompani). Sydost om ARNHEM uppgraderar KG Möller sin förja till att kunna ta fordon. Och på kö bakom står KG Svoboda ur 9 SS med mycket tunga och långräckviddiga luftvärnssystem...