Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MMPs Devils´s Cauldron

Startat av Strv102r, 17 juli 2011 kl. 16:35:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Många är säkert bekanta med detta redan. Vi kommer alltså inte att spela någon av kampanjerna. Finns inte utrymme för alla kartorna utan det blir som med APs Alamein för några år sedan och COAs 1807, The Eagles Turn East, och GMTs Battle for Normandy senast, att vi spelar delscenarion istället.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Nedan olika exempel på brickorna.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Och kartan. Inte illa den heller!

Strv102r

Utgångsläget i scenario 1. Det handlar om exploateringen av genombrottet vid NIJMEGEN. Jag har en stridsgrupp (group Hot) bestående av en reducerad Strvbataljon och en reducerad skyttebataljon uppsutten på stridsvagnarna, båda ur Gardespansardivisionen i XXX kåren.

Tysken har en skyttebataljon ur 10 SS Pansardiv Frundsberg med ett lätt Lvkomp (20mm pjäser) och ett tungt Lvkomp med 8,8cm pjäser.

Mitt anfallsmål är kyrkan i ELST, övre delen av bilden, vilket ju är halvvägs till ARNHEM. Jag har 4h (två rundor) på mig.

Strv102r

Någon som vet var man hittar erratan någonstans? Det finns ju "klara oklarheter" i bla scenarioinstruktionerna till "Little Omaha" scenariot.

Klas Malmström

Citat från: "Strv102r"Någon som vet var man hittar erratan någonstans? Det finns ju "klara oklarheter" i bla scenarioinstruktionerna till "Little Omaha" scenariot.

Kolla här: http://www.dfwfront.com/dc/index.html
Klas Malmström
Linköping

Strv102r

Tack!

Strv102r

Att framrycka på gåsarad uppe på vägbanken mot 88:orna verkar som en dålig idé. Jag väljer att backa bakåt till en punkt där vägen går i markhöjd och lämna vägen för att sedan stridsgrupperat ta stridställningar och nedkämpa fienden. Sagt och gjort! Då opportunity fire utlöses när man lämnar en hex i ett eldområde i motsats till när man går in i den så får tysken inte skjuta på mig eftersom jag noggrannt stannar då jag kommer in i hans eldområde. Sedan lägger jag command points på att få second actions och nedkämpar hans 88:or! Busenkelt! Men ska det verkligen vara så enkelt? Har jag missat något?

När jag så sedan får divisionsaktiveringen så är det bara att köra upp på vägen igen på kolonn och köra allt vad tygeln håller nästan ända fram till målet. Får ju inte köra in i eldområden med divisionsaktivering.

Tyskens motdrag blir att framrycka med det lågkvalitativa förbandet väster om vägen och skära av den. Därefter commer Group Cold in och får uppgift att öppna vägen igen.

Mina Strv bekämpar hans förband längs vägen men hinner inte nedkämpa dem. Vid målet genomför jag assaults som dock misslyckas när tärningarna inte är med mig. Tysken har ett step med en cohesion hit kvar. 75% nedkämpad alltså. Men Gud vad komplicerad assaultproceduren är! Hur många steg som helst! Behöver nog ett flödesschema.

Nåväl. Tysk seger.

Elias Nordling

CiteraMen Gud vad komplicerad assaultproceduren är! Hur många steg som helst! Behöver nog ett flödesschema.

Utan att det egentligen tillför något. Det är bara typ att man skjuter tre gånger i stället för en.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Andra introduktionsscenariot. Little Omaha. Alla som har sett "A Bridge To Far" minns väl scenen där Robert Redford är bataljonschef och anfaller över vattendraget i de skraltiga brittiska stormbåtarna och skjuts halvt i småbitar på vägen över. Det är det som ska ske i övre vänstra delen av kartan. Jag ska ta fortet på andra sidan floden och broarna. Två game turns bara.

Fredrik H

Det var ett tag sedan jag spelade spelet, men spontant tror jag inte systemet passar för små scenarion. Det finns för stor slumpmässighet inbyggt, något som rätt snabbt kan haverera små scenarion men som inte är lika dramatiskt i större drabbningar. Men ni lär er ju i alla fall hur saker och ting fungerar.

Strv102r

En inledande granatkastarbeskjutning mot fortet gör att de första kompanierna kan ta sig över utan att bli beskjutna. Helt ohistoriskt, men det lönar sig att understödja rörelse med eld i systemet vilket i sig är bra.

Framryckningen mot anfallsmålet genomförs också utan förluster eller nedhållning trots att man nu blir beskjutna. Inne i NIJMEGEN misslyckas bataljonen ur 82 luftburna med sina anfall mot de tyska stödjepunkterna söder om broarna.

Det allierade artilleriet öppnar eld nu, men man upptäcker snabbt att befästa mål i bebyggelse är svåra att komma åt. Britterna aktiveras och anfaller men lyckas inte de heller. Skyttekompaniet som understödjer Strvkompaniet tar stora förluster, och det mot ett kompani konvalecenter!Tyskarna söder broarna aktiveras också och skjuter tillbaka med god effekt på det norra brittiska kompaniet vid den östra bron.

Nu slår tyskarna till med släggorna. Deras artilleri öppnar eld. Jänkarna ute på flatan framför fortet tar stora, stora förluster. Det brittiska kompaniet som nyss sköts på med direkt eld har otur, eller så är den tyske eldledaren überjävlig, för kompaniet utraderas!

Elias Nordling

Minns att jag oclså reagerade på att jänkarna kunde göra sin landstigning utan att bli beskjutna.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Åter 504 PIR som börjar. Granatkastarbeskjutning över fortet. En misslyckas stormning och ett kompani som tar norra broändan på järnvägsbron.

Därefter skjuts det allierat artilleri, utan verkan, och 505 PIR stormar igen söder broarna. Utan framgång.

Tyskarna samlar allt sitt artilleri för att nedkämpa jänkarna på flatan framför fortet, och gör det rejält också.

Gardespansardiv stormar de tyska konvalecenterna och lyckas faktiskt ta målet men med stora förluster på skyttekompaniet, som tappar allt stridsvärde (utslaget). Kraften räcker inte till för att ta södra brofästet men ett försök görs ändå och då tar Strvkompaniet stora förluster istället. Söder om stora bron tar man fortsatt stora förluster på skyttet.

Slut där. Gardespansar tappade tre skyttekompanier och jänkarna tre fallskärmsjägarkompanier. Inga mål tagna.

Ett trevligt solitärscenario för att öva assaultproceduren.

Strv102r

Race to the Bridge. 1. luftburna brigadens rörelse in mot ARNHEM och landsvägsbron (i först hand) 1500-mörket 17/9 efter luftlandsättningen. Min brigad finns i sina LZ/DZ under de gula fallskärms/glidflygplansbrickorna. Tysken har luftvärn lägs floden med 9 SS norr om floden och 10 SS söder om floden. Hans enda manöverförband är KG Krafft (en skyttebataljon) som finns strax öster om mina förband. De gula brickorna som är utspridda i vägskäl på vägen till och inne i ARNHEM är möjliga events. De utlöses av tysken om han vill när jag når fram till dem med ett förband. Det kan vara ett eldöverfall, ett mindre tyskt förband, att mitt förband gått vilse så tysken får flytta dem som han vill etc. Det gör att det som nu ser ut som oförsvarade framryckningsvägar till bron kan vara försvarat eller inte. Ett enkelt och bra sätt att skildra friktioner som att en tysk pluton råkar vara på rätt plats vid rätt tid och får större utfall än man skulle kunna tro.