Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MMPs Devils´s Cauldron

Startat av Strv102r, 17 juli 2011 kl. 16:35:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Spindlers motanfall verkar dröja. Min bataljon ur 4. para börjar ta terräng norrut längs luftlandsättningsfältets västra sida. Ett tyskt StuG förband anländer och grupperar i vägkorsningen NO om luftlandsättningsfältet.

Nu får tysken lite framgång även i väster med KG Bruhn. I centern nedkämpar han mitt kompani ur 1. Air landing så jag omgrupperar en bataljon ur 4. Para.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Spindler nedkämpar mina förband som bröt genom. Jag kan å min sida gruppera om till aningen bättre ställningar runt luftlandsättningsfältet.

I väster börjar den tyska centerstridsgruppen anfallet mot mina ställningar vid WOLFHEZE. I öster håller 1. air landing. Hans mest västra förband börjar en marsch bakåt och sedan österut i stället för att fortsätta söderut som jag väntat mig.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Spindler genomför en snabb omgruppering, förbanden är ju motoriserade, till ett utgångsläge norr om luftlandsättningsfältet. Därefter genomför han ett effektivt motanfall och nedkämpar mina förband som försvarade norra delen av fältet. Det gick mycket snabbare än jag trodde och även om det kostade honom en del så kan det kosta mig segern.

I striderna vid WOLFHEZE har tysken viss framgång, men det går inte fort. Hans bataljon som marscherade österut är nu på väg in i luckan nordväst om LZ/DZ L. Det är tydligen hans mål. Anfallet vid WOLFHEZE binder bara mina förband i fel terräng.

Strv102r

Jag gör ett deperat försök att driva brot tysken från luftlandsättningsplatsen för underhåll  med bataljonen från 4. Para utanför områdets västra del men det leder bara till stora förluster.  Bilden visar också hur tysken lyckast på huvuddelen av en bataljon i luftlandsättningsområdet längre västerut.

Helheten. Jag har vare sig lyckast ta och etablera kontakt med Frost vid bron, eller ta luftlandsättningsområdet för underhåll. Tysken har tagit luftlandsättningsområde L, men han har inte kommit ner till RHEN och tagit färjeläget vid DRIEL (sydväst om artillerigrupperingen i OSTERBEEK). Ett ganska historiskt utfall alltså. Jag skulle nu blivit tvungen att retirerar ytterligare i väst ner mot OOSTERBEEK vilket även det skulle vara historiskt. Tysk seger. Igen.

Vvornth

Förstaklassig rapport som alltid.

Meningarna verkar vara delade om Devil's Cauldron. Trots det historiska utfallet här, känner du att det är för många skumma moment som förtar från den historiska känslan i scenariot?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Strv102r

Spelsystemet har många finesser och tilltalar mig skarpt. Det som jag reagerade på i det ena introduktionsscenariot var att 82. kunde Anfalla över vattendraget utan att ens bli påskjutna vilket de ju blev historiskt, med förödande verkan. Det störde mig lite. Å andra sidan fick de förödande förluster i anfallen från stranden mot målet. Går på ett ut i spelet.

Sedan ska man se introduktionsscenariorna som ren inlärning av systemet. Inget annat. De senare scenariorna fungerar bättre. Systemet är nog optimerat för kampanjer, eller minst scenario som sträcker sig över mer än en dag. Fungerar dock tillräckligt bra på mindre scenarion.

Jag gillar det!

Strv102r

Tillbaka till Nijmegen den 20/9. Det andra tyska försöket att skära av underhållslinjerna vid NIJMEGEN med Kår Feldt från öster. Noterar nu att jag satt N markeringen på kompassrosen fel! N borde säga V för uppåt på bilden är åt väster.

Utgånggruppering för mig.

505 PIR har två bataljoner helt enligt förra gången och även ett kompani i plutonsgrupperingar på vägen till MOOK från öster. 508 PIR har alla tre batalöjoner på plats denna gång. Den ena är förstärkt med ett Pvkompani. I centern finns ett kompani ur 508 i plutonsgrupperingar och ett Pvkompani. Jag har även två Ingkompanier i vad jag tror kan bli viktiga vägskäl där de är beredda att minera.

Tysken då? Till stora delar samma förband även han, men delvis med lite annat innehåll.

Tysken har delar ut Kår Feldt, som är en del av 1. Fallskärmsjägararmén.

KG Becker: En riktigt bra fallskärmsjägarbataljon, en liten men bra skyttebataljon, Ett Pvkompani ett Lvkvkompani, ett pansargrenkomp,och ett pansarbilskompani  två FJ-kompanier samt en Stug Pluton.

KG Greschik: En fästningsbataljon, riktigt usel, och en "öron" bataljon, ännu sämre samt nu också en erzatsbataljon.

KG Göbel: En hyfsad skyttebataljon, en dålig ersatzbataljon och en dito säkerhetsbataljon.

KG Hermann: Ett Pvkompani, ett Lvkompani, fyra fallskärmsjägarkompanier varav ett utmärkt och ett dåligt, ett flamländskt SS kompani, en bra skyttebataljon och en pluton Pz V Panther

Dessa anländer under spelets gång.

Strv102r

Läget efter 2h så klockan är nu 0900 20/9.

I söder har KG Hermann ( med röd ram) framryckt på två täter, den ena med de fyra FJ-kompaniern, där varje tät har ett Ingkompani underställt för att röja vägar. Båda täterna har en snabb förtrupp. I det ena fallet ett PansarLvkomp på halvbandvagnar och ett Pvförband och i det andra Pantherplutonen och ett Pvkompani.

KG Göbel, med lila ram, framrycker på ett led på vägen med Landeschützbataljonen i täten, därefter ersatzbataljonen och sist säkerhetsbataljonen.

KG Greschik framgrupperar infanterikanoner och granatkastare, som sedan med ganska bra verkan bekämpar mitt PVkompani,  medan Luftwaffe festungs bataljonen och 6. ersatz framrycker. "Öron" bataljonen grupperar i väntläge och lär väl förbli där... En hel bataljon med döva... Hur f-n leder man en sådan? Tecken och signaler? Yeah right!

KG Becker använder sina motoriserade delar (Fürstenberg) som förtrupp medan de övriga (FJ-bataljonen Becker, de två andra FJ kompanierna i en grupp och så KG Isphording) tappert marscherar på.

Läget vid KG Hermanns tät. Pansarlvkomp grupperar och nedkämpar snabbt min pluton i 49.99 som försvarade vägspärren. Detta tvingar mig att omgruppera en pluton från 49.95 för att ta ut mer tid i vägskälet 48.97.

Läget i KG Beckers tät. Jag förstärker BERG EN DAL och leder in artillerield över hand oskyddade Pvförband i kön. Det blir bra verkan. Hans PAK43 tar en steploss. Så går det när man kör oskyddade transportfordon inom synhåll för eldledare!

Strv102r

Helheten kl 1100. KG Hermann (röda ramar) grupperar för att anfalla mina plutonsgrupperingar på vägen till MOOK. Han skjuter artilleri och med direkt eld också. Jag beslutar mig för att sätta in 3 bataljon 505 PIR i ett flank anfall på KG Hermann och KG Göbel i syfte att ta ut tid. De marscherar så fort de kan till den betäckta terrängen för att komma fram före fienden. De lyckas! KG Greschik gör ingenting. KG Beckers tät börjar bekämpa mitt mest utsatta kompani för att skapa förutsättningar för skyttebataljonernas anfall då de marscherat fram.

Detaljläget i söder. Tysken reagerar på 3/505 anfall genom att gruppera två kompanier ur KG Lewin (bra, då är det bara ett kvar för anfallet västerut) och täten på KG Göbel. Längs den södra vägen är ett pansarlvkomp och ett infkanonkomp understödsberedda för att med direkt eld understödja två skyttekompaniers anfall mot min pluton i KATERBOSCH. Ett ingkomp röjer min minering.

Becker har tre Pvkompanier/infkanonkompanier, ett pansarlvkomp och en StuG pluton grupperade för att bekämpa mitt kompani i BEEK. Samtidigt marscherar hans skytte framåt med hans bästa fallskärmsjägare i täten. Han verkar inte tänka på mitt ensamma kompani 1500 meter söder om hans tät... Det ser hans marscherande skyttesoldater. Har inte räckvidd med egna vapen men de har ju radio...

Strv102r

13:00 är läget så här:

KG Hermanns anfall mot plutonsgrupperingarna är på gång samtidigt som han kringgår längs vattendraget med delar av KG FJ. Delar av KG Lewin och mer eller mindre hela KG GÖbel används mot 3/505. Greschik gör inget utom att binda förband i öster. Allt understöd som KG Hermann grupperat gör att han kan nedkämpa mitt kompani och sedan ta BEEK med StuG plutonen. Mitt artilleri gör en bra insats mot hans marscherande fallskärmsjägare i KG Becker. Bakre skyttebataljoner kringgår målområdet.

Här syns hur pansarlvkompaniet och ett infkanonkompani understöder 2 skyttekompaniers anfall mot KATERBOSCH samtidigt som resten av bataljonen kringgår. Längs den andra vägen får min pluton mycket stryk av Panthrar och Pvpjäser samt artilleri medan ett kompani grupperar fram. Två kompanier är i strid med ett kompani ur 3/505.

Tysken lyckas komma till skott på täten ur 3/505 med ett Nebelerferförband med 30cm kaliber innan jag stridsgrupperat. Hela kompaniet nedkämpas... Resten av 3/505 lyckas dock stridsgruppera och gruppera i skogen och binda upp tysken ganska bra. GR Göbel grupperar en bataljon för försvar och en påbörjar en omfattning i skogen, den tredje är fortfarande marschgrupperad på vägen som reserv.

Målområdet för mitt artilleri syn s tydligt, rakt över KG Beckers fallskärmsjägarbataljon med samma namn som stridsgruppen och över ett Pvkompani. Resten av KG Becker kringgår och avslutar med att stridsgruppera.

Strv102r

KG Hermann bryter mitt motstånd på vägen till MOOK och störtar framåt men får sammanstöt med spaningen(M5 Stuart) ur Coldstreamguards Strvbataljon som efter hårda när strider nedkämpas. Synd, men de hindrade att tysken redan nu kunde inleda ett anfall in i MOOK. I princip finns det nu en amerikansk fallskärmsjägarbataljon och en brittisk Strvbataljon i MOOK. Coldstreams guards skyttebataljon gupperar för att stänga luckan mellan MOOK och GROESBEEK.

I söder fortsätter KG Göbel sin omfattning av 3/505 som backar lite för att fördröja detta.

KG Becker anfaller med stor eldkraft och viss framgång in i BERG EN DAL. Jag tar stora förluster, bla nedkämpar han mitt kompani som ledde indirekt eld med egen indirekt eld. Men han tar en hel del stryk själv. Och nu slår "The German Route Rule" till. Hela KG Becker anser att de gjort vad som kan krävas och återgår till utgångsläget öster om kartan!

Min motspelare är föga imponerad!

Detaljerna från MOOK.

KG Göbels omfattning.

Läget i BERG EN DAL terrängen innan tysken anser att det räcker. Han har faktiskt tagit en del av anfallsmålet.

Strv102r

Hela KG Becker tar sitt pick och pack och drar österut igen. Försvaret i norr kan andas ut!

KG Göbel fortsätter sin omfattning av 3/505 och KG Hermann tar sats för att anfalla MOOK genom att beskjuta staden med 30cm Nebelwerfers. Men det hela kommer av sig när ett M4 Sherman kompani ur Coldstream guards i MOOK lyckas slå ut hans Pantherpluton med två turslag. När jag sedan skjuter artilleri över hans skytteförband i den öppna terrängen, och kan anfalla med Coldstream guards för att ta stridställningar varifrån anfallet mot MOOK kan bekämpas effektivt inser/anser tysken att det är meningslöst att fortsätta. Han avbryter anfallet och vill dra lite bakåt till terrängen där mina plutonsgrupperingar var innan och sedan försvara tagen terräng. Det innebär att han ger upp scenariot och vi bryter där.

Allierad seger till sist!

Strv102r

A Bridge too far. Scenariot är det längsta hittills och sträcker sig från 22/9 till 23/9 och avhandlar främst 43 brittiska infdiv anfall från NIJMEGEN mot ARNHEM. Mitt mål är att ta DRIEL färjan, järnvägsbron i ARNHEM eller alndsvägsbron i ARNHEM för att unsätta 1. luftburna. DRIEL-färjan hålls just nu av den polska luftburna brigadem som är på denna sidan RHEN. Jag måste välja innan tysken grupperar. Jag väljer DRIEL av två skäl. Anfallsområdet ligger utanför porté för huvuddelen av det tyska artilleriet samt att då polackerna håller målet så är anfallssträckan hälften av de andra två alternativen. Nackdelen är att tysken är starkare på marken i detta område. Han har alla sina Strv där vilket inkluderar ett kompani Tiger IE.

Utgångsläget:

Polackerna har tre bataljoner. 43. inf har två bataljoner. Dels ur 214 infbrig Sommerset light infantry i DUKW fordon med ett Strvkompani M4 ur Royal Dragoon guards och två spaningskompanier i pansarbilar Daimler ur Gardespansardiv. Dels Middlesex infantry i Bren carriers.

Tysken har tre större Kampfgruppes:

Sperrverband Harzer ur 9 SS:
 41. Kulsprutebataljon
KG Schörken (En halvkass skyttebataljon)
LW Kauer (En helkass skyttebataljon)
KM 642 (Kriegsmarine?) En OK skyttebataljon.
SS Ndl: En bra skyttebataljon.

KG Knaust ur 10 SS:
I/21 Två Pzgrenkomp i Halvbandvagnar. Elit.
II/21 Tre lastbilskyttekompanier. Bra.
III/21 Två lastbilsskyttekompanier. Bra.
II/10 Två PzIVH kompanier
Pzers Bielefeld: Pz III komp
SPz komp Hummel: Tiger IE kompani.
Och ett cykelskyttekompani...

KG Rheinhold ur 10 SS
I/10 Strvpersonal som en skyttebataljon.
II/10 Ett kompani Strvpersonal som skyttekompanier, det saknade komp ur II/10 ovan.

Dessutom:

KG Henke: En decimerad kass skyttebataljon.
Pansarspaningsbataljonen ur 10 SS (AA10)
Den reducerade spaninsgbataljonen ur 9 SS (AA9)

Strv102r

Min stridsplan går ut på att använda den västra (övre) vägen till DRIEL. Fienden i det mittre och södra området ska bindas genom vilseledande anfall i de riktningarna som också ska kunna möjliggöra en ändring av kraftsamlingsriktning vid behov.

214 brig (röd) tar mål 101. Tar därefter mål 102 och 103.

Middlesex bat (vit) tar mål 201. Beredd ta 202.

129 brig (gul) tar mål 301. Beredd ta 302 och 303.

Strv102r

Anfallet mot 101 drar igång! Två spaningskompanier, ett Strvkompani coh ett skyttekompani framrycker till strodskontakt. Svag tysk eld möter dem, men skyttekompaniet får indirekt eld i skallen, utan verkan som tur är. Middlesex påbörjar anfallet mot 201.

Men inte bara jag har planer. Sperrverband Harzer inleder ett anfall mot polackerna med 41. Kspbataljon och SS Ndl.