Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Köpes: Kreta

Startat av Fk Ståhl, 2 maj 2012 kl. 18:01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fk Ståhl

Hej,
Inför stundande semester jagar jag Kreta-spel. Descent on Crete, Air Assault on Crete mfl vore kul att lägga vantarna på. Någon som vill sälja?
Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

Sten Ekedahl

Operation Mercury frå GMT är ytterligare ett alternativ.
Wargames - Laborationer i historia

Fk Ståhl

Jag har egentligen inga erfarenheter alls från något av dem. Är det något som är bättre än något annat?
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

Sten Ekedahl

Om ingen här kan ge dig några synpunkter kan du börja med att söka på http://grognard.com/  och http://www.boardgamegeek.com/ efter recensioner av spelen.
Wargames - Laborationer i historia

jerry

Citat från: "Fk Ståhl"Jag har egentligen inga erfarenheter alls från något av dem. Är det något som är bättre än något annat?

jag äger "decsent on crete" och har erfarenhet , det är samma system (till stora delar)som "highway to the reich".

Mina erfarenheter grundar sig på när jag köpte spelet 1980 !!!!
Jag spelade det oerhört mycket solitärt på den tiden, och jag formligen älskade spelet , men jag hade lite kreta-fobi på den tiden så det hjälpte förmodligen till.

Har inte spelat på många år nu.

Nämndes "hunters from the sky" TCS ?

Sen har du en härlig detaljerad karta i asl-spelet från "heat of battle" tror det heter "operation merkur" eller nå´t i den stilen , har träffat designern och om jag minns rätt hade han varit o besökt malemé-flygfälts-området ca 10 ggr, en av med-designerna är Michael Hastrup Leth en dansk ASL-spelare, en detaljerad karta att ta med sig till sitt malemé besök.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Fk Ståhl

Tack för svaren. Som ASL-spelare finns självklart HoB:s Operation Merkur hemma i hyllan. Det är riktigt bra, tycker jag.
Hunters from the sky verkar också kunna vara ett skapligt alternativ, liksom Descent on Crete.
GDW:s Operation Mercury verkar svårt att få tag i, men verkar mest heltäckande om jag förstått det rätt. Någon som har spelat det?
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

Fk Ståhl

Ska förstås vara GMT Games Op Mercury. Fel av mig. :oops:
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

Strv102r

Descent on Crete är ju ganska tungt att spela. Mitt andra spel en gång i tiden. Det täcker dessutom bara striderna i MALEME-CHANIA området och inte HERAKLION eller RETYMNION. Men då jag träffade min fru på stranden vid PLATANIAS mellan MALEME och CHANIA och byn är utmärkt på kartan så har ju spelet en viss charm för mig.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

P-O Jönsson

Descent on Crete var mitt andra krigsspel också. Som sagt, samma system som Highay to the Reich, men jag skulle drista mig till att påstå att det är snudd på ospelbart. Man utnyttjar endast en fraktion av kartan, en smal remsa längs stranden samt lite mera runt Chania.
Den allierade spelaren har ett rätt yxigt command system som begränsar honom rejält. För den tyske spelaren finns ett "bonus" regemente med i spelet, nämligen det som dyker upp som förstärkning om det nu var sent första dagen eller möjligtvis andra dagen.
Det är troligen så att det är designerns sätt att simulera de trupper som kom från sina ordinarie förband under själva hoppet som då samlat ihop sig till en fungerande styrka.

Jag spelade det förståss väldigt mycket på den tiden, trots allt bök.

Lyckades spela igenom GMT's Operation Mercury härom året och det tyckte jag var väldigt bra. Det har desutom med både flyg och flottor.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

totte30

Vi spelade kampanjen i Operation Mercury för några år sedan i "lokalen". Spelet passar bra för lagspel, då interaktionen mellan fronterna är minimal. Själv ansvarade jag för den tyska luftlandsättningen vid Maleme, vilket innebar att under 95 % av spelet var mitt fokus på en  :evil:  boforskanon som var positionerad vid flygplatsen. Vad som hände på övriga platser på Kreta har jag knappt någon minnesbild av, där slogs Jocke P mot Peojon.

Spelsituationen är kaotiskt som tysk, vilket en bra kretasimulering bör vara. Luftlandsättningen är brutal, då vissa förband hamnade i havet & andra förband mitt framför luftvärnsförband. Som tysk försöker du förtvivlat samordna dina kompanier med högkvarteren, för att överhuvudtaget få en koncentrerad eldkraft. Även om du lyckas, så avgör tärningen ifall attacken är koordinerad, slår du högt så blir resultatet katastrofalt. Förlusterna är genomgående skyhöga.

Det bästa med Operation Mercury var "subspelet" som pågick till sjöss. Tyskarna har konvojer som tuffar mot Kreta, men havet är fullt av engelska fartyg. Som tysk har du starka flygförband som du hela tiden måste avväga ifall du ska använda dem som eldunderstöd på land eller i sjöstrid. Flyganfallen mot fartygen var höjdpunkten under spelet.

Sammanfattningsvis så är Operation Mercury väl värt att prova på, spelsystemet är något yxigt med många tärningsslag & tabeller, men det återspeglar det totala kaoset vid Kreta väl.

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II