Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMT:s Ardennes 44.

Startat av Strv102r, 27 juli 2011 kl. 07:34:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Spelade det här för några år sedan och tyckte då att det var en riktig höjdare.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Spelar det just nu faktiskt. Satte upp igår kväll och vi hann spela 3 rundor. Snabbspelat och en jäkla känsla för operationen. Det är mitt favoritspel för den här nivån och jag vet inte hur många spel jag har innanför västen.

Jag spelar amerikan och tänkte testa en ny grej. Jag låter KG Peiper härja fram i snabb takt och samlar 2. div och 7. arm. div. för ett avskärningsförsök norrifrån runt runda 5-6. Jag har också CCB från 9. arm div runt St. Vith att bruka i detta anfall. Detta kräver att jag håller min vänsterflank samt räddar mitt artilleri undan överkörning. Hoppas inte motståndaren upptäcker min plan...

Det kräver också att jag håller centern relativt intakt och inte släpper igenom Fritz till Bastogne/Houffalize. Men striderna har varit lite väl hårda för 28.div, så min plan kan ha gått i baklås. Vi får se när vi fortsätter.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Det var just för att jag tyckte att Ardennes'44 var så bra som jag blev besviken på Normandy'44.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Supplyreglerna lite lätt upp-fuckade annars ett helt fantastiskt spel.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Jag minns inget knas med förrådsreglerna. Eller tänker du på kapitulationsreglerna?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Brickorna. Typiska för GMT och gott är väl det.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

mib

Kul!  :up:  Vi planerar just att spela A44 på vår spelhelg i augusti.

/M

Strv102r

Setup klar (tror att Piercing the Reich tar slut i helgen).

Tyska förband är kårer, amerikanska är divisioner. Det kommer att komma tyska divisioner när det glesar ur sig, de kommer då att ha svarta numreringar mot kårernas vita. Kårer med blå ram är 7. armén, med mörkgrå är 5. Pansararmén och röd är 6. SS Pansararmén.

Strv102r

Den 16 december på kvällen, efter 2 GT, är läget så här:

7. armén har kommit över med LXXX kåren, 212 och 276 VG div,  i söder (vänster) och även med LXXXV kåren (352 VG och 5 FJ) längre västerut. Som synes är en av mina bataljoner inringad.

I 5 Pzarméns område knackar 2 Pzdiv på CLERVAUXS port och längre norrut har delar av 116 Pzdiv också kommit över OUR medan huvuddelen av 116 stampar vid hårt motstånd. 62 och 18 VG div har skurit av stora delar av min 106 inf div. Så oväntat...

1SS LAH och 3 FJ skapade ett hål som jag bara delvis täppt till, men vägarna i 6 SS Pzarméns område är sådär bra så tyskens armégränser gynnar mig rejält just nu. Något oväntat var att 12SS HJ svängde norrut istället för söderut in bakom 1SS. Deras anfall hejdades och är väl inte ett solklart exempel på anfall mot svaga punkter, men lyckas han skär han kanske av mitt starka nedgrävda försvar på ELSENBOREN åsen...

Någon helhetsbild behövs nog inte än då ingen har kommit så långt att det märks någon skillnad på den skalan.

Andreas Lundin

Hur kom regementet ur 2. amerikanska div så långt söderut så fort (byn i hex 1731)? Har inte dom restriktioner?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Jodå! GT1 får de inte omgruppera. Men bilden visar läget efter GT2. Och då den är utgångsgrupperad i 1834 hinner den till 1731 på 6h. Nedan läget vid luch 17 december (efter GT3).

LXXX kåren pressar på i söder och i norr slår LXXXV kåren min inringade bataljon.

CLERVAUX håller mot 2Pz! Däremot tar sig 26 VG fram söder därom vilket gör att sannolikheten att det håller i CLERVAUX vid skymningen minskar radikalt. Deklar av 116Pz och 560 VG tar sig fram söder om ST VITH medan huvuddelen av 116Pz fortfarande är hängande på broar och segt försvar.

KG Peiper tar sig fram till den mer småbrutna terrängen nordost om ST VITH och huvuddelen av 1 SS LAH förljer efter. delar understödjer 3FJ anfall. 12 SS HJ tar sig in i försvaret i norr vilket är oroande. Generellt har tysken otur med tärningen. Många sexor, men inte här...

Andreas Lundin

Okej jag förstår. Intressant infiltrering av Lsah. Kan bli problematiskt för amerikanen.

Strv102r

Händer inte något av större intresse hos 7. armén så vi går direkt på 5. Pzarmén.

2Pzdiv tar CLERVAUX och PzLehr jagar undan stridsgruppen ur 9 armpored rejält. Det mest uppseendeväckande är dock att när det verkligen krävs slår tysken inte sexor längre, utan ettor. Det ger honom möjligheten att så undan skyddet av ST VITH och sedan rycka fram och anfalla igen. Och med en etta igen så tar han ST VITH innan 7 armored hinner förstärka försvaret där.  :shock:

Peiper möter hårdare motstånd och kommer inte så långt denna gång. Däremot är det lite oroande att 12SS breddar sitt intrång i försvaret i norr.

Nedan en helhetsbild.

Strv102r

LXXX kåren tar lite terräng i söder och LXXXV tar DIEKIRSCH.

Både 2Pz och PzLehr genomför framgånsrika anfall och nu står 2Pz täter inte långt från BASTOGNE medan PzLehr förefaller vara på väg mot HOUFFALIZE.

I norr hotar 1 SS LAH anfall i kombination med 12 SS HJ långsamma framsteg i norr att avskära 99 inf div huvuddel i deras nedgrävda ställningar på ELSENBORN åsen. Så jag drar ur ELSENBORN och drar mig västerut.

Strv102r

Bara mindre förrändringar på 7. arméns område.
Vi tittar på 5 Pzarmén istället.

Lite suddigt tyvärr man man ser ändå att 2Pz trängt sig ännu närmre BASTOGNE medan PzLehr och 116Pz inringar HOUFFALIZE från var sitt håll. 116 Pz anfaller på stor bredd och är utspridd ända ner till ST VITH. Som tur är hinner 101 luftburna fram till BASTOGNE  och82  är på väg bakom 30 inf norr (till höger) om HOUFFALIZE.

Och nedan 6. SS Pzarmén.

1 SS LAH har blivit hängande söder om MALMEDY med delar av 7 armored väster och 1 inf(med delar av 9 armored underställt) norr om sig, medan 12 SS HJ kämpar på i skogarna i norr. Jag viker sakta för att undvika att ett plötsligt genombrott medför att 99 och 2 inf inringas för då kollapsar försvaret i denna sektor.

Och sist helheten:

mans er här hur glest det är framför LVIII Pzkåren. 30 inf och 7 armored är rejält utspridda och det är tur att LVIII Pzkåren bara har en Pzdiv (116) vilket försvårar att kraftsamla och samtidigt presentera ett hot över hela bridden för att tvinga mig att kraftsplittra. Nu anländer ju 82 luftburna vilket göra att 30 inf kan koncentrera sig längra norrut mot 7 armored, men snart anländer också II SS Pzkåren med 2 SS DR och 9 SS H Pzdiv. Jag bedömer att de kommer att framrycka över ST VITH och sedan anfalla norr om LVIII pzkåren...