Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AH:Kingmaker

Startat av totte30, 26 juli 2011 kl. 20:40:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

totte30

Då spelsamlingen äntligen har fått den plats den förtjänar i hemmet. Blir nästa långsiktiga projekt att värdera om respektive spel, primärt de ospelade, verkligen förtjänar sin plats i samlingen?

Andra spelet till rakning:

När jag återser gamla bekanta från 80 talet, så slås jag över att framför allt multiplayerspel som jag då ansåg vara enkla och snabbspelande, nu är relativt krångliga och tar tid, men tid var ju inte en begränsad faktor på den tiden.

Nu fick jag tack och lov tillfälle att spela Kingmaker med några rutinerade spelare så reglerna blev inget problem.

En förutsättning för att uppskatta Kingmaker är att acceptera att 3 av 4st partier inte blir så där fantastiskt roliga... Detta var på grund utav att starthanden är helt slumpmässig. Får man ingen "noble" med titel eller någon ledig titel, tja då är man rökt. Då sitter man där med ett antal jobberbjudanden som tex " löjtnant av Irland" men ingen kandidat till jobben.

Detta resulterar oftast att två spelare har varsin "mördarstack" inklusive tronarvinge och väntar på att ngt bondeuppror ska inträffa som kan ge slagläge. Övriga spelare lallar då omkring och inväntar att partiet ska ta slut. Detta tyckte jag var OK då, men idag har man väl inte riktigt samma tålamod och överseende.

Så spelmässigt är det väl inget spel man introducerar till nya kretsar, men i kombination med rutinerade rävar & ädla drycker, så funkar spelet i alla fall.

Då jag sannolikt kommer att spela det framöver, så behåller det sin plats i hyllan :up:

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Delirium

Instämmer praktiskt taget helt med den här recensionen, och konstaterar att jag hoppas att GMT:s kommande Crown of Roses ska vara som Kingmaker, men ändå inte.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

Är det som i Håtunaleken, den svenska versionen, att vad man gör på brädet är egentligen helt irrelevant, för spelet avgörs av att man bjuder till gästabud och det står Erik och Valdemar dödas på kortet?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

totte30

Så illa är det inte. Under rätt förutsättningar så finns det ett strategiskt djup i spelet. Bland annat att bygga upp ett tranportnät ( ha kontroll på städer) för att snabbt & säkert kunna förflytta sina armeer.

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II