Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La bataille de France

Startat av Kanger, 24 oktober 2012 kl. 20:25:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kanger

Elias Nordling

Sort of. Jag har spelat A Las Barricadas, som det bygger på. Jag fann det vara ett djupt otillräckligt system för taktisk krigföring. Kom inte ihåg detaljerna, men det var något med yxigt moralsystem och begränsad effekt av artilleri som gjorde att det nästan alltid lönade sig att ha samtliga sina enheter i en jättestack.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Men åå, jag försöker ju desperat hitta en bunt spel att köpa till mig själv till Jul. Jag är lite otänd på det som erbjuds för ögonblicket hos GMT. Det enda jag är lite sugen på är det italienska spelet Ascari, men det räcker ju inte långt.

Elias Nordling

Har du inte Bomber Command bör du åtgärda detta.

Kanger

Nja, vad är det som gör det bra?

Jag skaffade Tide at Sunrise förra året och tyckte att både stil och omfattning var perfekt. Jag söker något med samma känsla.

Elias Nordling

CiteraNja, vad är det som gör det bra?

Vad ska man säga? det gör liksom allt rätt. Realistiskt, spännande och lättspelat, och man lär sig en hel del om ämnet.

CiteraJag skaffade Tide at Sunrise förra året och tyckte att både stil och omfattning var perfekt. Jag söker något med samma känsla.

Ja det har jag spelat mycket. Red Winter är väl lite i samma anda, fast mer realistiskt och lite långsammare.

Andreas Lundin

Jag håller med Elias. Red Winter är något av det bästa på länge. Att det är långsamt gränsar till förtal. Efter fem-sex spel går det både smidigt och snabbt. Då kör man nästan helt utan tabeller, modifikationerna har man i alla fall då i huvudet.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Jag sade inte att det var långsamt, utan att det var långsammare än Tide at Sunrise. Face to face spelar du nog ett parti TAS på två timmar. Du skulle behöva spela varje spelaromgång i Red Winter på under två minuter för att greja det.

Andreas Lundin

Det blir nog lite tajt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Kanger

Okej, Red winter och Ascari ligger i köpkorgen. Hur är det med Panzer? Ska man ge sig in i det träsket?

Andreas Lundin

Panzer är lite åt det komplexa hållet. Jag slog till och köpte allt som fanns, men än så länge är jag inte övertygad. Fast vem gillar inte spel där t-35:or ingår?

Kanger

Varför är du inte övertygad? Är panzer inte tillräckligt kul, helt enkelt, eller är det för bökigt?

Andreas Lundin

Jag har inte testat ännu, så jag kan inte säga exakt. Sisådär 80 sidor kan indikera viss bökighet, men det mesta är ju valfria regler.

Komponenter och grafik är top-notch. Även support online.

Fredrik H

Spelar just nu Somme 1918, samma system som Friedensturm. Som titeln antyder handlar det om tyskarnas offensiv mot britterna. Trots att spelet täcker en kortare tidsperiod än föregångaren (och har lite färre regler) så är det precis lika kul, spännande och engagerande som första spelet i serien. Jag vågar påstå att de är två spelen är bland de bästa jag någonsin spelat och rekommenderar dem till alla som inte har dem. Det är väldigt sällan spel får så gott som allting rätt, men här lyckas man alltså  - igen.

Somme 1918 - Nuts publishing.    :up:

Elias Nordling

Ja Friedensturm är nog det bästa första världskrigsspel jag spelat.