Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Boktips om ingenjörtrupper 2vk

Startat av Andreas Lundin, 15 september 2011 kl. 08:47:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Nu har jag läst allt (nåja, nästan allt i alla fall) om ETO och operationskonst under 2vk.

Nu vill jag nog ha mer detaljnivå. Varför inte en bok om fältarbeten under 2vk?

Det har ju skrivits några sjyssta 'unit histories' om diverse divisioner, skytte- och pansarregementen, etc. Till och med tunga pansarbataljoner (med tigervagnar) har fått sina volymer.

Det jag inte funnit är motsvarande boktitlar som behandlar signal-, träng, luftvärn, artilleri och - inte minst - ingenjörförband under 2vk.

Har nån tips på titlar om (företrädesvis) ingenjörförband och /eller fältarbeten under 2vk och ETO (jag är föga intresserad av andra teatrar)?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Citat från: "Andreas Lundin"Det jag inte funnit är motsvarande boktitlar som behandlar signal-, träng, luftvärn, artilleri och - inte minst - ingenjörförband under 2vk.

Skulle ju kunna bero på att deras verksamhet är så enormt skittråkig.  

"Dag 1: Understödde manöverförbandens strid.

Dag 2-  Dag 2356: Se dag 1."

:D  :wink:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Förvisso. Men jag vill ändå läsa om det.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Vvornth

Var det inte ingenjörstrupper som tog de största procentuella förlusterna under vk2?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Lundin

DET beror nog på vad man menar mer ingenjörtrupper. OM stormpionjärer och dylikt räknas in, så kan det ju stämma, men om man räknar bort dem så tror jag nog inte att förlustsiffrorna rent andelsmässigt blir särskilt stora.

Jag har iofs hört historier om att vissa förband byggde bro/färja medan de var utsatta för indirekt och direkt eld. Det kan inte ha varit helt lajbans.

Elias Nordling

Kände en kille som var kabel-läggare, vilket resulterade i att han körde Panzer I under slaget vid Kursk. Det är väl rätt macho, på sitt sätt?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Vvornth

Citat från: "Elias Nordling"Kände en kille som var kabel-läggare, vilket resulterade i att han körde Panzer I under slaget vid Kursk. Det är väl rätt macho, på sitt sätt?

Tror det går över gränsen till macho mot området av dumdristighet och bortom det till omnejden av självmordsbenägenhet.

...inte för att jag tror att det var ett aktivt val.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance