Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Hardest Days (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 4 september 2011 kl. 12:58:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Detta är ett mycket bra spel med tveksamt existensberättigande.

Om det låter märkligt är förklaringen att det inte går att diskutera detta spel utan att nämna RAF.

Spelet är en mycket nära släkting till RAF, värdet på brickorna är till exempel samma. Det är lättare att beskriva spelet genom att räkna upp skillnaderna mot RAF än likheterna.

Det handlar alltså om Slaget om Storbritannien, solitärt som britterna, men till skillnad från RAF spelar man inte hela slaget, utan bara en av de värsta dagarna under slaget. Dock med ungefär samma spelmekanismer.

Detta är ett tidningsspel, så till skillnad från RAF använder man inte kort för att generera tyskarnas räder utan brickdragning och tärningar. Det fungerar annorlunda men liknande och får ungefär samma effekt. jämfört med RAF blir det förstås lite högre aktivitetsnivå på tyskarna i genomsnitt, eftersom man simulerar en av de värsta dagarna, man väljer själv vilken dag som scenario. Valen av tyska mål blir då också lite mer specifika för fasen av slaget än i RAF.

Omgångslängden är densamma som i RAF, två timmar per omgång, och spelbesluten desamma i grunden: hur många flygplan ska upp på patrull och hur mycket ska lämnas i reserv för kommande räder. Exekveringen är dock mer detaljerad. Räder och jaktskvadroner flyttas på kartan i faser i stället för att bara exekveras som i RAF. Besluten blir dock ungefär desamma, så jag tycker mest det genererar mer administration, men det är inte precis ett tungt spel.

Den största skillnaden är stridssystemet som är mer detaljerat. Återigen leder det dock inte till fler spelbeslut, men ett intressantare berättande av luftstriderna.

Den ökade detaljnivån gör att en omgång tar längre tid att spela än i RAF, men det är fortfarande ett snabbspelat spel som kan spelas på en kväll.

Jag tycker inte att man vinner särskilt mycket på den ökande detaljnivån jämfört med RAF, men man förlorar en stor del av dramat genom att bara spela en dag och inte få följa kontrahenternas styrkeutveckling från dag till dag. Därför har jag lite svårt att se varför man skulle välja detta spel framför RAF. Man kanske vill provköpa något billigare först? Eller om man vill ha scenarior som verkligen ÄR Eagle Day eller the Hardest Day?

Kan man använda den ökade detaljnivån till RAF? Flygstridsreglerna går nog att porta rakt av. Kartförflyttningen blir lite knepigare men går nog det med. Men jag vet inte om jag tycker att RAF skulle vinna så mycket på det, det skulle mest ta längre tid att spela.

Så, för att sammanfatta är the hardest Days ett mycket bra spel vars enda egentliga fel är att det är en variant på ett ännu bättre spel. betyg blir en stark fyra av fem.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

:up:
En mycket bitter liten man.