Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire 2011 - lite bilder

Startat av Klas Malmström, 5 september 2011 kl. 11:26:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Klas Malmström

Några (icke-ASL) bilder från Friendly Fire 2011: http://photobucket.com/FriendlyFire2011

Totaler Krieg!

Dai Senso

None But Heroes

A Splendid Little War: The 1898 Santiago Campaign

Pacific Theater of Operations
Klas Malmström
Linköping

Andreas Lundin

:up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Bra bilder!
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

BigPapaBear

Härliga bilder!  :up:
En mycket bitter liten man.

Scipio

Fina bilder!  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

jonjac

Hur gick det i Totaler Krieg! och Dai Senso? Omdömme?

thermopylai

Vi spelade Dai Senso till våren 42, men hann inte klart (börjar ju våren 37 så det blev ändå fem år). Då hade japanen gått lite bättre än historiskt i centrala Kina och precis inlett storkriget mot västallierade med anfall på Filippinerna, Franska indokina, ockupation av Holländska ostindien och tagit några öar i sydost. På inget sätt avgjort.

Totaler Krieg vann tyskarna sittande i Moskva och Paris 1942, efter viss tur med korten och minor country-reaktioner (Grekland, Jugoslavien, Rumänien axis, Bulgarien, Ungern allied, Polen sovjetallierad!) om jag förstod rätt. Vi startade som ett kombinerat parti, men frikopplade efter ett tag till två 2-spelarspel för det blev så splittrat för Wallies och Sovjet. Jag spelade japan som kanske framgår av bilden.

Mycket kul och intressant spel. Paths of Glory för 2vk. Mer spel än simulering.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

TK/DS:
Kan tillägga att det hade nog gått dubbelt så fort om vi inte hade ägnat så mkt tid åt att leta i den tjocka men föredömligt indexerade regelboken och studera de ca 100 korten per nation med deras relationer till varandra. Typisk läroomgång.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

wingnut

Som Wallied och Sovjet i Europa kändes det mest som om spelet spelade mig. Måste nog läsa in mig rejält på korten för att fatta hur jag ska driva någon slags egen linje. Republikanerna vann inbördeskriget, hur utnyttjar jag det? Ingen aning. Polen blev kommunistiskt vilket lamslår de västallierade i flera år framåt, hur kontrar jag det? Ingen aning. Det går svårligen att spela "bra" på brädet om man inte har koll på hur korten hänger ihop.

Förflyttningsmekanismer och strider var föredömligt enkla även om ZOC-reglerna kunde förenklas något. Det gav ett flyt på brädet och möjligheter till manöverkrigföring för både anfallare och försvarare.

Mekanismen att förstärkningarna kommer från utspelade kort (dvs tiden) snarare än från geografiska produktionspoäng ger en annorlunda dynamik som måste bemästras. Hur det går om man inte gör det demonstrerade min värdige motståndare handgripligen på min oskyddade stjärt.
wingnut

Klas Malmström

Lite bilder från ASL rummet finns på min hemsida: http://www.klasm.com

Direkt-länk: http://klasm.com/ASL/AAR/FriendlyFire_2011/ASL/ASL.html
Klas Malmström
Linköping

Fredrik H

Fina bilder!   :up:

Det roligaste med ASL-spelarna är att det tycks vara obligatoriskt med tärningstorn och att alla har med sig enorma mängder brickor som förvaras i en massa olika sorters lådor. Men som en som inte spelar ASL så måste jag fråga; kan det verkligen hända något på så små kartor?   :wink: