Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AH Guadalcanal

Startat av totte30, 14 september 2011 kl. 16:21:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

totte30

Då spelsamlingen äntligen har fått den plats den förtjänar i hemmet. Blir nästa långsiktiga projekt att värdera om respektive spel, primärt de ospelade, verkligen förtjänar sin plats i samlingen?  

Fjärde spelet till rakning:

Guadalcanal

Ett spel jag köpte på Arcane för några år sedan. Spelet har mer eller mindre samma mekanik som AH:s gamla "Midway". Det jag gillar med Midway är avvägningen över hur många plan skall jag redogöra, tänk om jag inte hittar fiendestyrkan? Ska jag skicka jaktflyget som eskort eller behålla det som CAP, ifall fienden hittar min styrka?

Då Guadalcanal (i mitt tycke) är en intressantare situation än Midway och kartan är mycket trevligare med diverse öar som landmärken, så var förväntningarna relativt höga. Tyvärr visade det sig senare att landmärkena gör vissa tilläggsregler något orealistiska, men mer om det senare.

Regelläsningen gick geschwint, då vi körde utan tilläggsregler. Vi bestämde oss för att testa introduktionsscenariot "Battle of Santa Cruz".

Jag bestämmer mig för att gå ut hårt och skickar ut maximalt med sökplan & redogör max antal torpedplan & störtbombare. Sökandet är avsevärt enklare än i Midway då båda parter har mängder med landbaserade & hangarbaserade sökplan. Det blir till och med en irritationsfaktor senare i spelet med alla dessa plan som man inte har någon nytta av. Anledningen till det är att fartygen förflyttar sig 1 st hex per turn. Så har man väl hittat en "taskforce" har den väldigt svårt att springa iväg och gömma sig igen... Som förväntat hittar jag direkt de amerikanska fartygen, likväl som han hittar mina. Men med den lilla skillnaden att merparten av mina japanska plan har lite längre räckvidd :D

Stridssekvenserna är faktiskt riktigt roliga, då svärmar av störtbombare & torpedbombare försöker tränga sig förbi luftvärnselden och spelet simulerar hyfsat väl de doktriner som utvecklades för att skydda de värdefulla hangarfartygen. Men då vi inte körde med några tilläggsregler så saknade jag verkligen jaktplanen.

Totalt sett så är Guadalcanal ett hyfsat tidsfördriv för en söndagskväll, det är snabbspelat, har ett antal scenarion och är relativt skoj att spela. Min största invändning är att det är så enkelt att "hitta" varandra. Det finns en tilläggsregel som ökar förflyttningen till 3 steg, vilket säkert förbättrar spelet, men då det finns landmärken på kartan blir effekten att fartygen "stormar" fram, vilket nog stör mig mer...

I vilket fall, Guadalcanal behåller sin plats i hyllan  :up:

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Andreas Lundin

:up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin":up:

+1
En mycket bitter liten man.