Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Krigspel för Android?

Startat av ErikLj, 16 september 2011 kl. 07:53:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ErikLj

Efter att ha spelt Angry Bird och Wordfeud på min Androidtelefon börjar jag fundera om det inte borde finnas något riktigt krigspel för mobiltelefoner. Alltså inte något kuta-skjutspel utan mera tänka-flytta -slåss.

Har letat lite utan framgång. Någon som har tips?

/Erik Ljungberg

Doomfarer

Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Elias Nordling

Jag har laddat ner ett gratisspel som heter Korean War. Det är ett riktigt krigsspel med hexar, men jag har egentligen inte hunnit testa det på allvar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

pelle

Killen som har gjort Koreaspelet har gjort ett par andra också. Det första var om Yugoslavien 41 och sedan ett om Nordafrika och nu finns ett demo om Östfronten (ska finnas gratis på Market om jag förstår rätt; några av de andra spelen kostar några kronor). Alla de spelen kör med samma spelmotor och fungerar nästan exakt likadant, men det blir lite bättre och mindre konstigt för varje nytt spel han gör. Jag speltestade de första spelen en del. Saknas fortfarande lite polering tycker jag för att de ska bli riktigt bra, men funkar som tidsfördriv, speciellt Korea.

Hans första spel var en Android-version av ett solobrädspel typ Barbarossa Solitaire eller något sådant. Ej att förväxla med östfrontspelet han jobbar på nu. Det spelet tycker jag nog bäst om, fast det är lite mindre normalt krigsspel (inga hexar). Tyvärr tycker jag senaste versionen är alldeles för svår och dessutom har spelet en del onödiga GUI-problem han borde ha kunnat fixa till vid det här laget.

Sedan (nu har jag tyvärr telefonen på laddning alldeles för långt från mig för att orka hämta) finns det någon annan som har gjort ett östfrontspel med hexagoner och blippar också, men det är lite konstigt. Hexagonerna är konstigt formade och grafiken är plottrig och märklig. Heter något sådär generiskt med Commander-någonting eller någonting-Commander. GUI-mässigt rörigt och segt (på min gamla telefon, men tycker ändå det är något av en bedrift att få ett enkelt 2d-spel att hacka). Inget spel jag fastnade för. Just ja, en konstig märklig sak var att om man har flera brickor i en hex visas de intill varandra och då förminskade, så ju fler brickor desto mindre blir de. Vet inte hur han tänkte där. Funkar inte alls att titta på.

ErikLj

Har laddat hem och spelat Korean War. Inte allt för dåligt. Riktig känsla med hexkarta och brickor. Väldigt enkelt, kår-divisionsnivå, IGYG, strid som en del av förflytting. Går att spela på en dryg timme.  Ger en hyfsad känsla av kriget.

Det som stör mig lite att man aldrig märker av motståndaernes drag. Plötsligt är bara vissa egna enheter borta (slagna) utan förklaring.

/Erik

pelle

Citat från: "ErikLj"Det som stör mig lite att man aldrig märker av motståndaernes drag. Plötsligt är bara vissa egna enheter borta (slagna) utan förklaring.

I den senaste Korea-versionen jag spelade fick man i alla fall se en radda meddelanden (i omvänd ordning), typ "battle won", "battle lost" osv. Det hjälpte lite. I hans senaste spel, om östfronten, är det helt tyst, så man får sitta och fundera en stund på vad som egentligen hände under motståndarens drag. Lite synd, men det märks att han gör små förbättringar då och då, så det ordnar sig väl det där också förr eller senare.

ErikLj

Citat från: "pelle"
Citat från: "ErikLj"Det som stör mig lite att man aldrig märker av motståndaernes drag. Plötsligt är bara vissa egna enheter borta (slagna) utan förklaring.

I den senaste Korea-versionen jag spelade fick man i alla fall se en radda meddelanden (i omvänd ordning), typ "battle won", "battle lost" osv. Det hjälpte lite. I hans senaste spel, om östfronten, är det helt tyst, så man får sitta och fundera en stund på vad som egentligen hände under motståndarens drag. Lite synd, men det märks att han gör små förbättringar då och då, så det ordnar sig väl det där också förr eller senare.

Får hoppas på en förbättring. Grunden är bra. Har kört tre partier mot AI, två oavgort och en förlust. Har inte hittat någon vinnande strategi ännu.

Mycket är okänt i spelet, segervilkor, förstärkningar, när kineserna kommer mm. Men lagom trevlig och utmanande för en flygresa.

Akklokk

Battle for Wesnoth är faktiskt riktigt bra (finns som freeware: http://www.wesnoth.org/). Fantasykrig (om man står ut med det) med hexar  :)

Tacticusen

Conflicts: Operation Barbarossa är ganska trevligt. Killen har även gjort några andra spel med samma spelsystem (tror jag).

pelle

Citat från: "Tacticusen"Conflicts: Operation Barbarossa är ganska trevligt. Killen har även gjort några andra spel med samma spelsystem (tror jag).

Det var det spelet jag beskrev här ovanför:

Citerafinns det någon annan som har gjort ett östfrontspel med hexagoner och blippar också, men det är lite konstigt. Hexagonerna är konstigt formade och grafiken är plottrig och märklig. Heter något sådär generiskt med Commander-någonting eller någonting-Commander. GUI-mässigt rörigt och segt (på min gamla telefon, men tycker ändå det är något av en bedrift att få ett enkelt 2d-spel att hacka). Inget spel jag fastnade för. Just ja, en konstig märklig sak var att om man har flera brickor i en hex visas de intill varandra och då förminskade, så ju fler brickor desto mindre blir de. Vet inte hur han tänkte där. Funkar inte alls att titta på.

Kan man inte ens få hexagonerna att vara någorlunda symmetriska ska man nog inte programmera krigsspel.