Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Postmongo

Startat av Elias Nordling, 29 september 2011 kl. 23:25:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Sten Ekedahl

De senaste tre paketen från GMT har levererats direkt till dörren av postens paketservice utan föregående avisering. Vid ett tillfälle hade jag precis gått ut med hunden (såg bilen när den kom) och fick istället en avi för att hämta ut paketet hos postens lokala kontor för företagspost senare samma dag. Två av tre paket utan tullavgifter.
Wargames - Laborationer i historia

Doomfarer

Citat från: "silversixx"Dom sysslar inte med sånt. Vilket vi fick uppleva när figurer som skulle levereras till Gubbspel Galore II aldrig kom, utan återvände till leverantören två gånger. Jag fick ringa posten ungefär 20 gånger innan jag fick tag på grejerna, ungefär 2 månader efter att Galore genomförts...

Vilken post är det man skall ringa? GMT skickade ut paketet igen på egen bekostnad lyckligtvis men risken verkar stor att de får det i retur en gång till.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

silversixx

Jag blev till slut hänvisad till nån returavdelning som kunde slå på min adress och hitta paketet där.
Det var en jävla process och jag tappade humöret flera gånger på deras växel.
Antagligen lider du, precis som jag, av en klåpare till paketutlämnare. Min jobbade på Samhall innan, så det kändes sådär att skälla på honom när jag såg honom vid ett annat tillfälle här i huset.

virre

Tydligen har årets försök av mig att ta del i BGGs secret santa slutat i ett pakett som sändes från USA i December men fortfarande inte är framme, jag har misstankar att de ligger hos antagligen posten eller tullen, men vart vänder man sig och frågar om sånt. Det känns som folk här har viss erfarenhet av den här typen av problem så jag passar på att fråga

silversixx

Ring Posten. Du kommer efter många vidarekopplingar och samtal komma fram till rätt person.

Doomfarer

Historien slutade delvis lyckligt.

Kom en paketavi igår att jag kunde hämta paketet i lokala affären. Självklart hade tullen varit i farten. Det tråkiga är att GMT var snälla nog att skicka det med $51 snabbfrakt, så tullen gnuggade händerna av ren glädje. Intressant nog behövde jag inte åka till företagsposten för att lösa ut det utan kunde göra det på ICA:t. Är det något nytt?

Kanske "bra" om tullen är i farten för då försöker de väl inte lämna ut paketet eller?
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Elias Nordling

Själv har jag nu betalt porto en tredje gång för paketet jag beställde i juli.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Doomfarer

Sjukt!

Så svårt kan det inte vara att fixa till en SMS-avisering.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

spacemonkey

Citat från: "Doomfarer"Historien slutade delvis lyckligt.

Kom en paketavi igår att jag kunde hämta paketet i lokala affären. Självklart hade tullen varit i farten. Det tråkiga är att GMT var snälla nog att skicka det med $51 snabbfrakt, så tullen gnuggade händerna av ren glädje. Intressant nog behövde jag inte åka till företagsposten för att lösa ut det utan kunde göra det på ICA:t. Är det något nytt?

Kanske "bra" om tullen är i farten för då försöker de väl inte lämna ut paketet eller?

Hände mig också med senaste beställningen. Paketet hämtades ut på mitt vanliga postställe - Preem-"macken".

Elias Nordling

Eller någon avisering öht för den delen.

Snowfox

> lösa ut det utan kunde göra det på ICA:t. Är det något nytt?

Jag har råkat ut för samma sak nu ett par gånger, det verkar som om de tröttnade på att köra ut paketen till privatadresser.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Så kom paketet fram till slut, på tredje vändan. Som liten kompensation för att jag fått betala porto tre gånger kom jag i alla fall undan tull.

Delirium

Ett antal försändelser från svenska och EU-adresser har nu under vintern lagts direkt i vår brevlåda (brevbäraren har alltså gjort sig omaket att öppna med nyckel - vilket aldrig tidigare har hänt, fick alltid avi om uthämtning innan. Däremot kom ett paket från GMT levererat direkt till dörren idag, lyckligtvis var Karin hemma och kunde ta emot det.

Har detta med ursprungslandet att göra för paketen? Amerikansk post körs ut med bud och skickas till Långtbortistan om man inte är hemma? Europeisk får brevbäraren själv ta hand om?
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Snowfox

I USA är det vanligt att inkludera hemkörning i priset då distributörerna verkar på en konkurrensutsatt marknad. Då är service en del av konkurrensfördelen. Europeiska postverken lever fortfarande i mycket av en skyddad verkstad och behöver inte vässa sitt erbjudande till kunden på samma sätt.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Andreas Lundin

Fast hemkörning är mycket sämre än avisering...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East