Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Egna reflektioner om europa-serien

Startat av jerry, 31 oktober 2011 kl. 11:38:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jerry

Ja detta med europa-serien från gdw.

Många tycker det är ett förlegat system , detta kan jag delvis hålla med om i synnerhet vad gäller flyg och stridstabell.

Flyget är ju ingen begränsning du kan i stort sett ha med hur mycket bombare o eskortplan som helst o luftstriderna kan bli enorma.

Stridsresultaten är tråkiga "NE" = no effect !!!!!!!!

Det handlar i många fall om just när det gäller FITE i stort sett att "skyffls" fram trupper utan större finess.

MEN MEN MEN när det gäller FITE så finns det i mitt eget tycke inget spel från striderna på ostfronten där du får en oerhört genuin känsla för kampen.

Enormt rörliga tyska förband, enorma sovjetiska förstärkningar, frivillig-förband från olika nationer, partisankrig ja jag tycker känslan i spelet är hur bra som helst , det är även spelbart snabba kontroller för supplyn tillexempel, ok jag kan i blnd köpa detta med lastbilarna i OCS men ibland blir det lite löjligt.  

Sen kör vi två olika "houserules/regler från europa-magazin"
Det är "low odds overrun" för att förhindra bildandet av overrun-säkra sovjetiska linjer.
samt vår egen regel som vi ALLTID har numera i ALLA partier den att man kan slå upp oddsen vid attacker.

Låt säga du har 19 attack poäng mot 20 försvarspoäng det blir 95% chans att få upp den till en 1-1 attack, detta snabbar upp spelet betydligt genom att slippa leta den där sista "pinnen" för anfallet.

Som sagt jag har spelat mycket europa-serien förr om åren eftersom det var ganska dominerande när jag började spela för mer än 30 år sedan, och jag tycker fortfarande att de har en viss klass.

Dock är de lite tröga på något sätt ocs är mycket mer flytande i faserna men dock tycker jag att ocs kan vara lite mycket "gamey" också ibland, ta det där med surprisen 6 kolumnskiften hit eller dit hej o hå !!!!
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Elias Nordling

Odds-avrundningstärning gör förstås spelet mer anfallsvänligt, eftersom resultaten i genomsnitt avgörs på en halv tabell högre än enligt standardreglerna.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Man skulle kunna införa en twist på såna regler. Te.x. om man slår 95-100 på en d100, så går oddsen NER ett steg istället...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Man kan också dra av 0,5 från de framräknade oddsen så blir det rätt, men det blir också jobbig matte.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Vvornth

Citat från: "jerry"Dock är de lite tröga på något sätt ocs är mycket mer flytande i faserna men dock tycker jag att ocs kan vara lite mycket "gamey" också ibland, ta det där med surprisen 6 kolumnskiften hit eller dit hej o hå !!!!

Mitt främsta problem med Europa-serien är en av de saker som jag gillar som bäst med OCS. Den tydliga distinktionen mellan de olika sidorna. I Europa serien så är det inte så stor skillnad på de olika sidornas enheter utan det blir mest enheter med olika styrkor. I OCS så synns det tydligt hur sovjet har groteska mängder trup men sååå långsamma och har så kass/medelmåttig moral att de regelbundet får pisk av mindre stenhårda tyska KGs.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

jerry

Jo jag tycker också det är enkelspårigt med likadana trupper på båda sidor , nu avspeglar väl iofs värdena på brickorna hur kassa de ryska tidiga förbanden är men jag håler helt med om att det är kul att se skillnad på trupp.

("Empires in arms" är alldeles förträffligt i detta avseende där varje nation har sin specifika egenhet.)
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif