Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Red Badge Of Courage

Startat av Strv102r, 30 oktober 2011 kl. 11:16:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Sherman försöker igen men slås tillbaka. I övrigt bara skjutande över vattendraget.

Franklin anfaller igen och pressar Jacksons flank lite bakåt med understöd av Burnsides artilleri på höjden. I övrigt stoppas Franklin av artillerield på korta håll. Howard stridgrupperar och framrycker mot resterna av Evans brigad. Jag har dock sett faran och grupperar earlys brigad bakom Evans för att fånga upp howard. Kirby Smiths brigad grupperar bakom Bee på samma sätt. Willcox kan inte få tummen ur och anfallsgruppera.

Bee anfaller med sin center och högerflygel mot Porter och tar sig upp på höjdkammen. Fienden viker. Förföljandet slås dock tillbaka. Bartow framrycker för att skydda Bees flank.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Skymningsomgången. Den sista. Sherman lyckas ta sig över igen och faktiskt storma och ta en del av höjden framför sig, och två kanoner, men min eld driver sedan ner dem i svackan igen. Delar av Jacksons brigad kan ses återsamlas bakom Holmes som avlöst de mest utslitna delarna av Jacksons brigad.

Bilden visar hur Holmes avlöst de vänstra delarna av Jackson, som var de mest utsatta för Burnsides artilleri. Franklin har åter försökt storma Jackson men slagits tillbaka. Willcox har till sist fått tummen ur och anfallit men har inte åstadkommit så mycket. Har hejdats av eld framför Jacksons flank. Earlys front övertygade Howard att börja anfalla in i Bees flank istället för att fortsätta framåt. Smith har dock förstärkt Bees flank så Howard når bara mycket lokal framgång.

Det finns inget skäl för mig att fortsätta anfalla på vänsterflygeln så Bee och Bartow avvaktar bara mörkret.

Och där är slutläget. Seger för Dixie!
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Snart dax för andra Manassas!

Strv102r

Utgångsläget kl 1800, 28 Augusti 1862. Jacksons flygel, eller kår, är på plats med tre divisioner. Mot honom står ännu bara Sigels kår (I kåren) ur John Popes Army of Virginia. Den tredje divisionen under King är på marsch mot huvuddelen av kåren och anar föga att Jackson finns nära.

Nedan detaljerna vid första sannolika stridskontakt.

Strv102r

Efter första omgången så har Taliaferros division fått stridskontakt med Baylors brigad (Stonewallbrigaden) mot Gibbons som viker. Hela Kings division grupperar sig för strid där den står. Schurz och Schenks divisioner rör sig framåt för att snabbt ta gynnsamma ställningar.

Min plan är nu att med Ewell och A P Hill ta gynnsamma defensiva ställningar inför morgondagens strid. Jag tänker då ta åt mig mer terräng än historiskt, då stannade man i princip i den ofärdiga järnvagen som var en skyttegrav, och gräva ner mig under natten för att under morgondagen kunna vika till järnvägskyttegraven som reservställning.
Taliaferro ska omfatta Kings division genom att binda frontalt med Baylor och Starke och med Taliaferros brigad, under befäl av en brorson till divisionschefen (ingen av den någon begåvning), anfalla Patricks brigad och därefter Doubledays brigad och sedan rulla upp King längs landsvägen.

Strv102r

Kl 2000. Taliferros anfall med Starkes brigad mot Patricks gröna brigad är i full gång. Taliferros brigad står tyvärr kvar i reserv än... Ewell och A P Hill är på väg fram till sina framskjutna ställningar. Hills mest framskjutna förband får stridskontakt med delar ur Schurz division som också är på väg fram på Matthews Hill.

Strv102r

Starkes anfall tränger Patrick bakåt mot landsvägen med stora förluster. Taliaferros brigad ansluter till sist och Doubeldays brigad dras in i striden.  Även han pressas tillbaka. Nedan lite detaljbilder. På andra flanken byts det bly men inga egentliga anfall.

Strv102r

Under det första mörkret fullföljer Starke mot Patrick och trycker denne söder om vägen. Reynolds division, nu med kårchefen MacDowell i släptåg, grupperar bakom Patrick och Doubleday och ska nog avlösa främst Patrick vars division nu är slagen.

Under natten grupperar Reynolds fram som väntat och Meade avlöser Patrick. I övrigt grupperar dock Reynolds brigader bakom Hatchs, som nu avlöst den epileptiske king som divisionschef,  brigader. I brist på entrenchementmarkörer använder vi marchmarkörer. Starkes och Talieferros brigader återhämtar sig.

Min plan är nu att på morgonen med flankskydd initialt av Johnsons brigad anfalla med tre av Ewells brigader mot Sullivans brigad, Hatchs gamla brigad, i syfte att tillsammans med Taliaferro och Longstreets första två divisioner som anländer på landsvägen kl 1000 omfatta och slå hela MacDowells kår (Hatchs och Reynolds divisioner).

Strv102r

Kl 0700 startar Ewell sitt anfall och kl 0800 har han tagit Sullivans brigads ställningar. Ingen av sidorna har lidit stora förluster och jag måste erkänna att det gick bättre än sannolikheten säger. Gibbons med det som efter 2 Bull Run kom att kallas the Iron brigade rör sig för att hota Ewells flank. Hatch, nyligen befordrad från brigadchef till divisionschef efter epileptikern King, stupar och ersättas av Sullivan som ersatte Hatch som brigadchef. Från regementschef till divisionschef på 12 timmar!

Strv102r

Sullivans brigad tar mycket stryk nu av Early och Lawton och faller tillbaka mer eller mindre slagen. Seymor och Jackson avlöser Doubleday, och till del Gibbons, som nu rör sig för att möta det hotande genombrottet. Gibbons breddar höger och möter Trimble med effektiv eld som tvingar Trimble bakåt. Doubleday rör sig för att förstärka, eller ersätta Sullivan. McLeans brigad lyckas tvinga Earlys flankksydd bakår, främst tack vare sina batterier som grupperar om på en ås. Beardleys kavalleribrigad grupperar för att återhämta sig efter en helt utmattande ritt till slagfältet. Nedan en detaljbild från läget vid Ewells division.

Strv102r

Precis när jag tycker att jag nått vad jag velat med Ewells anfall, och dessutom Trimble tappat anfallskraft och Lawton blivit utmattad så jag grupperar dem för försvar istället, så händer något märkligt! En random event som går ut på att Kings division underställs Porters V kår och omedelbart måste marschera för att förena sig med Porter. Men Porter är inte på kartan än, så de Kings division, eller Sullivans just nu då, måste lämna kartan från den södra kanten! Min motspelare som just lyckast få kontroll över Ewells anfall med just Kings division blir föga imponerad när alla förband han har mot Ewell måste avtåga och lämna ett stort hål i linjen.

Dock är det fler än han som tycker att detta är vansinnigt. Brigadcheferna måste ju slå för att ändra order till marschmode vilket ingen lyckas med. Patrick och Sullivan börjar dock röra sig söderut, men långsamt, medan övriga Doubleday surnar till och stannar där han är (min motspelare kräver att han befordras) medan Gibbons blir rasande och istället beordrar sin brigad att anfalla närmaste rebellstyrka (loose cannon regeln) vilket är Trimbles reducerade brigad.

Samtidigt väljer min motståndare att dra Reynolds division bakåt nu när King kommer att avtåga för att han inte ska bli isolerad på ytterflanken.

Gibbons fastnar i en eldstrid med Trimlbe vilket gynnar den starkare Gibbons. Jag ser inget val annat än att låte den utröttade Lawton omfatta Gibbons högra flank. Detta ger Gibbons stora förluster, och jag låter också Baylors brigad, Stonewallbrigaden, anfalla Gibbons andra flank. Gibbons anfall har kanske räddat linjen i samband med Doubledays ordervägran, men det kostar mycket på Gibbons brigad.

Och nu kommer Kearnys division ur Heintzelmans III kår in från öster.

Strv102r

Min plan för det fortsatta slaget. När nu Longstreets flygel börjar anlända med Hoods och Kempers divisioner och sedan Jones och Wilcox divisioner ska de avlösa Taliaferros division som snabbt ska omgruppera upp mot A P Hills division så att denne kan kraftsamla för att möta hotet från Heintzelmans III kår. Därefter ska Longstreet anfalla mot Sullivans divison och helst slå den för att dela MacDowell från Popes övriga armé. Porters kår anländer nu i söder så den måste nog också hanteras. Slutligen ska Longstreet anfalla CHINN RIDGE och HENRY HILL från söder och flankera resten av Popes armé varpå Longstreet och jackson gemensamt ska slå fienden i grunden! Lätt som en plätt!

Strv102r

Kearnys division är nu på plats i norr och håller på att gruppera. Hookers division följer efter och bakom Heintzelmans III kår kommer två divisioner ur Renos (som också är divisionschef i en av dem) kår. I söder marscherar Porters V kår in med två divisioner.

Ewell genomför bara mindre aktivitet mot Gibbons järnbrigad i Sullivans division (som nu är mest skräp), främst eldgivning med Lawtons brigad, medan Trimbles brigad, en utmärkt men också nu utsliten brigad, hämtar sig efter fighten med Gibbons brigad. Baylor avbryter sitt anfall och förbereder sig på att marschera norrut med resten av Taliaferros division.

Hood tar över anfallet mot Gibbons och när den nu väldigt reducerade järnbrigaden träffas av Hoods Texasbrigad efter att ha varit i strid med Baylors Stonewallbrigad och Trimbles brigad så viker den sig ganska snabbt. Den håller ett tag på en höjd, bara det är imponerande, men sedan viker den igen. Laws brigad, också ur Hoods division, understöder Hoods brigad men har inte hamnat i strid än. Kempers division grupperar tillsammans med Longstreets artillerireserv. So far so good!

Strv102r

Hood tar terräng till i höjd med och förbi Ewell. Sullivans division viker och Doubleday stupar. Law understödjer fortfarande Hoods brigad (Hood är både brigad och divisionschef). Kemper påbörjar ett anfall mot en av Reynolds brigader men möts inte av omedelbar framgång. Taliaferro är på mot Hill. Min center är nu tunn eftersom Hill kraftsamlat i sin vänstra flygel. Detta vet nog min fiende och det är därför han ännu inte anfallit med Heintzelman. Han vill ha Reno på plats för att anfalla både min center och min västerflygel samtidigt för att hindra mig att flytta trupp däremellan. Taliaferro ska in i just den luckan.  Porters två divisioner är på väg från söder och det är väl i sista minuten för de federala. I nordöst fortsätter Heintzelmans kår att samlas. Nu är Hooker på plats bredvid Kearny. Reno följer på in bakom Schurz.

På detaljbilden ser man att Hood forstätter mot Gibbons för att helt slå den nästan helt slagna järnbrigaden. Law kommer att omfatta Jackson ur Reynolds division.  Evands kommer att framrycka mot Doubleday. Ewell kommer avvakta och återhämta. Hunton och Corses brigader är i strid med Seymor medan Jenkins avvaktar till Seymor drivits bakåt så att han och Corse gemensamt med lokal överlägsenhet kan anfalla Meade. Som ni ser så är bara Baylors brigad kvar i området av Talieferros division. man kan se svansen på kolonnen som rör sig längs järnvägsbanken mot A P Hill.

Strv102r

Ewell återhämtar även denna timme (kl är 1200 nu). Hood pressar på men resterna, och nu menar jag resterna, av järnbrigaden slåss ursegt! Med understöd av artilleri jagar Evans bort Doubledays, numera Wrights, brigad över ån. Law kommer dock ingen vart mot Jackson trots att denne flankeras till del. Tack vare järnbrigaden så kommer Morells division två östra brigader på plats och kan forma en ny linje framför Hood.

Hunton stoppas också av Jackson, men Corse får framgång mot Seymor. Jones division marscherar in på landsvägen med G Andersons brigad i täten. Min nya plan nu är att med Evans, och kanske också med Lawton,  anfalla Beardsleys kavalleri innan Sykes hinner fram, Hoods brigad övertar Evans uppgift mot Doubleday och Law övertar Hoods uppgift mot Gibbons järnbrigad. Jones division övertar uppgiften mot Jackson.

Starke kommer på plats mellan Forno och Pender medan Taliaferro grupperar bakom i en andra linje. Baylor och artilleriet ansluter framåt. Det var nog i grevens tid, för Stahels brigad ur Schenks division och Milroy och Koltes ur Schurz division marscherar framåt ur sina bröstvärn medan trupp ur Renos kår tar över deras ställningar.