Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av COAs Army of the Heartland

Startat av Strv102r, 27 november 2011 kl. 09:19:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

I väster så framrycker så också Smith från PADUCAH mot mina underhållsbaser DRESDEN och PARIS medan McClernard får fart i sin framryckning men vinklar av längs floden mot öster. Johnston avdelar Bowen att framrycka mot PADUCAH för att förstöra hand underhållsbas och själv framrycker han för att avskära och anfalla de federala bakifrån. Han lyckas skära av fienden och det hårda vintervädret i kombination med avsaknad av underhåll tar tull på Smith men framförallt på McClernard.

I öster framrycker Buell så snabbt att min idé att anfalla Sherman inte verkställs. Jag fortsätter avvakta istället.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Bowen ödelägger underhållsbasen i PADUCAH och framrycker sedan för att förena sig med Johnston igen. Breckinridge har också lämnat FORT HENRY och framrycker västerut mot PARIS. Johnston har dock redan kommit ikapp McClernard i MURRAY och ett oavgjort slag utkämpas med stora ömsesidiga förluster. En ny brigad grupperas i PARIS under ledning av Morgan. McClernard väljer att göra gemensam sak med Smith i ett anfall mot PARIS. De har inte så mycket val, där finns ju en underhållsbas som kan rädda dem från köld och svält och deserteringsdöden nu när de är avskurna. Slaget om PARIS blir också oavgjort. Men McClernard tillfångatas. Nu är det mycket lite kvar av den federala armén vid MISSISSIPPI. Smith (under reflexblänket) drar sig bakåt, för svag för att göra någonting... Det federala fälttåget längs MISSISSIPPI har slutat i total katastrof.

Buell och Sherman gör ett gemensamt anfall mot Hardee i MUNFORDVILLE. Men det misslyckas rejält. Sherman tillfångatas och Buell retirerar avsevärt svagare.

Helheten. Jag kan nu utan problem lämna mindre förband  för att slå Smith, om han inte hinner smälta bort av sig själv först, och kraftsamla till östra delen av operationsområdet. Men det finns inget behov av det heller. En katastrof för fienden i väster och ett fiasko i öster. En stor defensiv framgång för mig. Kanske  större av vad samtiden inser. Grant, Sherman och Thomas är alla borta ur spelet. De tre som kom att besegla CSAs öde. I denna parallella historia är de misslyckade nollor. Vilka kommer att ersätta dem. Pope? Banks? Kommer Buell att få vara kvar? CSAs chanser har förbättrats avsevärt och A S Johnston hyllas som ett geni även efter ineldningen av kriget. Jag anser att jag vunnit en strategisk seger.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Utgångsläget för nästa scenario. Det är också det historiska slutläget för föregående scenario då detta tar vid i tid när det första slutar. Målet för de federala är att ta FORT HENRY och DONELSON som båda finns där Tilghmans flagga är.

För att peppa mig inför fälttåget tar jag en trippel halvdålig Bourbon från Tennessee och lyssnar på det här klippet ett par gånger.

http://www.youtube.com/watch?v=WtOtj8dct_I&feature=related

Strv102r

Så börjar det! Grant inleder med att omgruppera till PADUCAH där Smith är grupperad. Buell rör sig sakta västerut. Polk reagerar på Grant genom att avdela en styrka under Cleburne för att ta ställning längre österut i MAYFIELD. Johnston skickar Bowne med en mindre styrka västerut med tåg för att förstärka försvaret av FORT DONELSON.

Strv102r

Grant fortsätter österut och Cleburne gör likaledes längre söderut. Polk lämnar en styrka i COLUMBUS och omgrupperar mot MAYFIELD för att kunna framrycka antingen österut mot Cleburne för att kraftsamla mot Grant, eller framrycka norrut mot PADUCAH som är hans underhållsbas. . Nu har jag Tilghman i FORT HENRY och Bowen i FORT DONELSON. Pillow rör sig norrut längs CUMBERLAND, (strunta i de blå namnen, de är helt felplacerade) för att tidigt kunna möta och fördröja Grant om han vill framrycka i den riktningen.  Jag upplever att nyckeln i taktiken handlar om att bevara egen handlingsfrihet så långt det är möjligt och försöka begränsa fiendens. Hotet att man kan anfalla kan få större effekt än det egentliga anfallet. Jag upplever att jag har övertaget i detta avseende just nu.

Buell verkar vilja kringgå Johnston då han marscherar söderut över GLASGOW. Dessutom finns ett hot i Thomas i norr. Johnston vill inte avskäras utan över BOWLING GREEN och vänder söderut mot FRANKLIN. Här har nog de federala lyckats bättre i att beskära min handlingsfrihet och hotar att utmanövrera mig.

Strv102r

Grant anfaller Cleburne och två oavgjorda strider runt Murray leder till att båda sidor är mer eller mindre uttömda men Cleburna drar sig bakåt samtidigt som Polk istället framrycker och avskär Grant från hans underhållsbas i PADUCAH.

Buell fortsätter söderut mot NASHVILLE och Johnston segar sig efter. Han avdelar Hardee för att framrycka österut och avskära Buell då Thomas också segat och nu är långt borta.

Strv102r

En försvagad Grant sätter fart österut igen över TENNESSEE och stormar FORT HENRY som kapitulerar! Clerburne hänger inte riktigt med utan grupperar för att invänta Ruggles och tillsammans ta tillbaka FORT HENRY. Smith, befodrar för att kunnna föra befäl över en hel kår som han fått sig tillförd, lämnar PADUCAH och framrycker mot POLK men han får inte till ett anfall. I österär BUELL nu snabbare än Johnston mot NASHVILLE, men Hardee tar hans trossvagnar och skär därmed av honom. Thomas verkar ha drabbats av sömnsjuka...

Klantade mig lite med bilden nedan men om man bortser från ramen från paint så kan man se att Buell är nära NASHVILLE och att Forrests kavalleri närmar sig för att förstärka infanteribrigaden i staden. Buell har lyckast placera sin större styrka mellan Johnston och NASHVILLE.

Strv102r

Cleburne och Ruggles är långsamma och hinner inte fram för att anfalla FORT HENRY. Grant är snabbare och anfaller FORT DONELSON men misslyckas då Bowen är lite för stark och Grant ännu är ganska svag. Crittenden hinner inte riktigt fram för att förstärka Grant. Pillow och Clark närmar sig med sina små förband och det ser ju illa ut för de federala, men de kan skeppa in förstärkningar och underhåll med båt till Grant vilket gör det lite jämnare. Polk håller framför Smith men bara för att Smith inte får till något anfall. I öster försöker Buell anfalla Johnston, som är svag utan Hardee då han bara har Buckners division kvar,  för att öppna underhållslinjerna igen, men något anfall hinns inte med innan Johnston viker undan. Om jag kan kraftsamla Joghnston, Hardee och Forrest innan Thomas kommer fram kanske jag kan ge Buell en omgång?

Men där är det slut på scenariot. Lika stora förluster på båda sidor, men jag håller ännu FORT DONELSON så jag vinner även om Buell manövrerat mig ut ur Kentucky, i stort sett, och Smith driver Polk framför sig.

Strv102r

Härnäst Shiloh fälttåget, eller det fälttåg som slutade med slaget vid Shiloh, eller Pittsburghs landing. Grant avsåg ju aldrig att det skulle stå ett slag där, vilket är rätt uppenbart då hans armé överraskades i lägret i en större version av Wilsons Creek. Shiloh ligger nordost om Corinth där de två CSA detachementen finns på kartan i "spetsen" på den böj som floden Tennessee gör. Läget efter det historiska Fort henry-Donelson fälttåget är lite katatsrofalt för CSA. Unionen har helt kontrollen öven Kentucky och har tagit NASHVILLE som övergavs av A S Johnston när de båda forten överraskande föll för Grant och hans flank blev helt oskyddad. Delar av Buells Army of the Ohio traskar runt nere i Tennessee, men polk finns fortfarande i COLUMBIA. Pope har dock en kår norr om COLUMBIA, och Shermans division finns i PADUCAH. Grants nya Army of the Tennessee finns i FORT DONELSON. De federala har också ett flankskydd för att kunna möta invasioner mot Kentucky från KNOXVILLE-hållet. Johnstons Army of Tenessee (döpt efter staten, inte efter floden som Grants Army of THE Tennessee) innehåller Hardees kår och Crittendens kår. Beauregard har just anlänt från östra krigsskådeplatsen och snart kommer Braxton Bragg från Gulfområdet och Kirby Smith från öster.

Min inledande tanke är att avdela Hardee för att slå Mitchell och McCook för att sedan kunna avvärja Buells framträngning. Beroende på hur läget utvecklas och vad Grant gör så kanske jag kraftsamlar alla resurser för att slå honom, som ju försöktes historiskt vid just Shiloh.

Strv102r

Johnston avdelar Hardees kår för att slå Mitchell medan han och Crittenden ska slå McCook. Hardee får dock inte tummen ur utan blir kvar i Murfreesborough. Johnston slår dock McCook i grunden i det smärre slaget vid COLUMBIA. Grant börjar röra sig fån FORT DONELSON, men han segar. Fast Pope segar värre upp i nordväst. Och Buell segar. Och Beauregard också. alla utom Johnston har segat denna februarivecka med snö.

Strv102r

Nästa GT agerar Hardee blixtsnabbt istället och slår Mitchell i ett ensidigt smärre slag vid FAYETTEVILLE. Johnston verkar återhämta sig efter sin kraftansträngning. Bragg anländer i CORINTH och framrycker snabbt norrut. Buell sätter fart österut. Vi kommer nog inte att få det där fokuset i sydväst som skedde historiskt... Grant och pope segar något hemskt medan Morgan verkar vara på väg mot CUMBERLAND GAP för att understödja BUELLS framryckning mot CHATTANOOGA.

Strv102r

Hardee marscherar för att blockera Buell medan Johnston grupperar i MURFREESBOROUGH. Cleburne får ta befälet över nytillkomna brigader och blockera fientlig rörelse åt sydväst. Fienden i NASHVILLE förstärks och Thomas övertar befälet över den nya kåren. Grant rör sig bara ytterst långsamt, på fyllan säkert, och rör sig nu mot FORT HENRY. Han går i en cirkel! Pope rör sig mot Cairo men han är ännu långsammare än Grant. I efterklokhet tror jag att de federala ångrar att de inte flyttade båtarna i CAIRO till honom först och lät honom åka båt dit hans ska. Då hade han varit ända borta i NASHVILLE på två GT! Beauregard och Bragg marscherar norrut för att blockera ev rörelse över TENNESSEE av Grant. I öster anländer Kirby Smith i KNOXVILLE.

Strv102r

jag misstänker att Grant kommer att lasta uppp i båtar för att göra en landstigning någonstans längs södra TENNESSEE så Bragg marscherar till CAMDEN för att anlägga ett "kustbatteri" och en befästning. Pope segar sig fortfarande framåt som riktigt kall sirap. Nelson tar sig sakta över CUMBERLAND medan jag låter Johnston gruppera närmare Hardee för att han ska kunna ingripa om Buell vågar ett anfall. Buell är ganska överlägsen Hardee, men med Både Johnston och Hardee är vi nog jämnstarka, och jag har bra terräng. Jag hoppas, men väntar mig inte, att någon av de federala enheterna ska ta MURFREESBOROUGH som ju är ett centralt nav i området. Då kommer jag kunna kraftsamla från flera håll och slå denne. En fälla, men kanske lite uppenbar?

Beauregard omgrupperar över TENNESSEE för att binda Grant i norr medan Bragg kvarstannar i CAMDEN. I öster återförenas Johnston med Hardee. Nelson är lika långsam som Pope, vilket är en bedrift.

Sherman framrycker mot Polk men kan också gå öster om denna så jag sätter upp ett nytt förband under befäl av Morgan för att tillsammans med Polk blockera honom och hålla honom kvar i norr. Grant kvarlämnar halva styrkan, en kår, under Prentiss befäl (och denne befodras för att kunna ta befäle över en hel kår), och sedan seglar Grant till NASHVILLE. Sådärja! Den federala kraftsamlingen är klar. Inte längs södra TENESSEE som historiskt, utan längs östra CUMBERLAND. Thomas framrycker mot Cleburne, men går inte till anfall. Nelson kommer ingenstans. Buell vågar ett anfall mot Johnston, slaget vid Smithville, men slås tillbaka med lika stora förluster på båda sidor. Jag hoppas att Grant kommer att ta MURREESBOROUGH nästa GT så att jag kan nyttja de yttre linjerna och slå honom med en betryggande överlägsenhet.

Strv102r

Jag rör mig först och Bragg marscherar snabbt österut för att förstärka Johnston nu när Grant inte längre hotar TENNESSEE. Men Grant vaknar till och rör sig förbluffande snabbt och tillsammans med Buell anfaller de Johnston. Nelson ockuperar MURFREESBOROUGH. Bragg finns nu inte så långt bort och reagerar och hinner fram han med efter att ha avdelat Hindman med en mindre styrka. I det större slaget, tja inte som det historiska Shiloh men ändå, vid McMillensville tillgogar båda sidor varandra lika stora förluster men de federala viker.

Samtidigt har Cleburne förstärkt till en kår och anfallit NASHVILLE. Staden hålls dock av Thomas även om hans kår nästan helt slås. Nästa GT då jäklar! Prentiss lämnar en säkerhetsbesättning i FORT HENRY och rör sig österut för att hindra Beauregard från att avskära de federalas navelsträng CUMBERLAND. Sherman backar tillbaka till PADUCAH och Pope når till sist fram till CAIRO och de väntande båtarna.

Strv102r

De federala försöker med ett nytt anfall på Johnston med bara Buell då Grants styrka är så svag nu. Det blir åter lika stora förluster på båda och båda tvingas retirera med nedsatt moral. Då Thomas fått förstärkning av Pope och Thomas tagit över befälet över deras gemensamma styrka (Pope står inte högt i kurs hos min motspelare, han rör sig som en morgontrött snigel i december) har Cleburne ingen chans att ta NASHVILLE så han backar tillbaka till FRANKLIN. Jag beslutar mig för att ge mig på Nelson i MURFREESBOROUGH istället för Grant eller Buell. Anfallet lyckas och Nelson slås.

Slutläget. En solklar seger för CSA! Fienden har förhindrats att tränga söderut och har tagit mer förluster än jag. Hur länge förlänger detta utfall kriget jämfört med det historiska?

Det historiska slaget Shiloh var väl ganska nära taktiskt oavgjort men operativt och strategiskt behövde ju CSA slå Grant. Även efter Shiloh stod ju unionens kraftsamlade styrkor långt söderut längs TENNESSEE och kunde anfalla åt vilket håll de ville medan Johnston hade stupat och Beauregard retirerat till CORINTH medan i stort sett hela krigsskådeplatsen var tömd på sydstatsförband som kraftsamlats inför Shiloh. Pope hade med hjälp av flottan anfallit längs MISSISSIPPI och tagit Island nr 10 som ligger ett par hex sydväst onm Polks markör på bilden och därmed öppnat MISSISSIPPI ända ner till MEMPHIS. Detta var en väl genomförd operation som ledde till att han befodrades och fick befäl över en armé under Hallecks överordnade befäl i anslutning till Shiloh där nu tre federala arméer, de övriga under Buell och Thomas, ska samordas av Halleck, chef för den västra krigsskådeplatsen, mot ett enda mål. Grant hade blivt stabschef åt Halleck och således sparkats snett uppåt då Halleck av prestigeskäl ville ha ett vktigt befäl i fält och konkurrerade med grant. Unionens nästa mål blev att ta knutpunkten CORINTH.

Nästa scenario: CORINTH fälttåget!