Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Mighty Endeavor (SCS)

Startat av BigPapaBear, 20 september 2005 kl. 22:34:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Nu har det ramlat ner i brevlådan. Första intrycket är mycket positivt och första riktiga partiet går av stapeln på fredag.

Någon som har några taktiska tips eller råd? Vad göra/Vad icke göra?

:twisted:
En mycket bitter liten man.

tobias

Ställde upp spelet i söndags men har inte börjat spela det ännu. Jag får också mycket positiva vibbar.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Hellstone

Har inte spelat det ännu (bara läst reglerna) men så fort vi kört Fire in the sky klart så tror jag vi ger på detta spel.

magnus lindström

verkar intressant men finns det regler för skiftande sinnesstämning?:)

Som t.ex. tysk ökad stridsvilja på gränsen till hemlandet och allierad avsaknad, "dumt att stupa på mållinjen".

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"verkar intressant men finns det regler för skiftande sinnesstämning?:)

Som t.ex. tysk ökad stridsvilja på gränsen till hemlandet...".

Ja, faktiskt! "Defend the Reich!" är en funktion som tysken kan välja att aktivera.  :up:

Yngve

Har spelat det på riktigt en halv gång (vi avbröt för att dagen tog slut och för att jag höll på att förlora) och solitärt en gång.

Jag tror inte att det är bra för de allierade att landstiga någon annan stans är i Normandie - stränderna är bäst där och tyskens motanfalls-möjligheter minst (kanske ännu viktigare än stränderna).

Tysken skall aggressivt dunka på alla svaga stackar eller t o m på starka stackar som står i öppen terräng. Men passa sig väldigt noga för att bli omringade.

///Yngve

Rydfalk

Skulle passa på vinden som måndagsspel efter Leros kanske?  :wink:

(Det är bara en karta och då skulle jag kunna bygga ett nytt bord under tiden...)

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Yngve

Ja kanske, ifall vi vill ha något lättviktigt/snabbt. Jag tror det är lite för litet för att sysselsätta fler än 2 spelare?

BigPapaBear

Citat från: "Yngve"Jag tror det är lite för litet för att sysselsätta fler än 2 spelare?

Definitivt ett spel för bara två spelare, eller solitär om man känner för det.

Rydfalk

Asch då  :(
Jaja, det löser sig. Får väl bygga det nya litet snabbt efter Leros.
/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Elias Nordling

CiteraJag tror inte att det är bra för de allierade att landstiga någon annan stans är i Normandie - stränderna är bäst där och tyskens motanfalls-möjligheter minst (kanske ännu viktigare än stränderna).

Nä, Normandie är nog ett måste omgång ett, men du har sedan tre invasioner till att lattja med, från och med omgång 2. Jag är litet svag för att ploppa ner en i Holland, men det är definitivt ett högriskprojekt. Bordeaux är knappast värt besväret enligt min mening, och Calais tillför sällan något till Normandie. Du vill spara en till sydfrankrike bara för att kunna få in trupperna som hänger i medelhavet.

En intressant variant som jag bara provat en gång (men som iaf just då funkade spektakulärt bra) är att skippa Omaha och bara sätta två stränder i Normandie omgång ett. Den tredje ploppar du ner rakt i Marseille! Omgång två kan du förstärka Normandie med en Omaha-invasion vid behov. Du får strandförråd en omgång längre på det viset, och ingen vettig tysk lämnar Marseille så obevakat till omgång 2. Detta kräver att du inte slår för lågt för flyget första omgången.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Varför inget Bretagne?

Yngve

Citat från: "magnus lindström"Varför inget Bretagne?

För att Bretagne inte är med på kartan  :cry:

Ett designbeslut av MMP - Bretagne är för lätt (för tysken) att regla av så det gör inte så mycket, stod det. Jag kan köpa det men visst kan man grubbla...

///Y

magnus lindström

Jo jag har sett kartan det var därför jag undrade. Bretagne är väl inte det bästa alternativet men det var ju med i diskussionerna. Men då måste det finnas någon regel om att det går åt enheter för att rensa området i allafall?

BigPapaBear

Näe, de allierade behöver inte avsätta trupper. Tysken får dock in lite förstärkningar från Bretagne-ändan.
Skulle Bretagne ha inkluderats hade det behövts en extra karta, eller en mindre skala. En karta är oerhört smidigt.

Man får komma ihåg att det är SCS. Att jämföra det med rejälare spel skulle vara som att jämföra Varmkorv med en tre-rätters på Operakällaren. Ibland vill man ha varmkorv. Gott, smidigt och enkelt!
En hel del "realism" försvinner, men historiekänslan överlag behålls. Det var ju inte direkt så att alla pansardivisioner var hela och rena efter att ha rullat fram längs vägarna och vinkat till allierade fighter-bombers.

Spelet är oerhört smidigt, framför allt setup och reinforcements. Alla enheter har en siffra på sig, utöver deras namn/nummer, som visar vilken runda de skall in eller om de startar från början. Oerhört smidigt. Sparar tid som tusan.