Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Baltica

Startat av magnus lindström, 14 december 2011 kl. 23:16:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Kom att tänka på att situationen runnt Östersjön på 1500-talet skulle passa mycket bra för ett point to pointspel.

Striderna i Finland skulle påminna om Wildernesswar, ryssarna i Baltikum skulle motsvara turkarna i here i stand. Inbördes stridigheter i sverige skulle hanteras av kort. Lübeck skulle ha handelspolitik som spelmål etc, etc. Finns det något liknande? Någon kreativ som kan skapa? :)

Andreas Lundin

Jag har funderat samma sak faktiskt. Det är en komplex situation och kanske skulle det bli lite för mycket? Hur många spelare skulle spelet vara avsett för? Dessutom finns det kanske föga kommersiell potential? Jag skulle ju köpa ett lir med det temat utan att blinka, men skulle snubben i Houston, Madrid eller Hong Kongress vara lika ivriga köpare?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

magnus lindström

Ja tycker det verkar som man lyckas sälja spel med rätt udda teman. Det är nästan så att denna typ av spel kan ses som rätt exotiska. Mitt intryck av krigsspelsvärlden är att den verkar rätt intresserad av det mesta som rör den mänskliga konfliktens historia.

En snabb tanke ger följande spelare

Danmark
Sverige
Polen
Ryssland
Lübeck (+eventuellt andra städer)
Tyska ordnar (fanns väl några olika vid denna tid)

Följande skulle kunna påverka utifrån (kort, enheter eller liknande)

England
(Nederländerna?)
Habsburg
Frankrike

Religion har väl lite spelat ut sin roll i Sverige och Danmark så det skulle kunna vävas samman med politik (Förhållande Sverige-Polen). Det behöver inte finnas lite för hansastäderna att göra. Det skulle kunna finnas avancerade regler för handel på liknande sätt som protestanterna och påven ägnar sig åt religion i Here I Stand.

Plundring och brännande ägnar man sig mycket åt, det skulle som sagt bli lite Wilderness war i Finland. Belägringar är vanligare än rena fältslag och sjukdomar äter upp arméer. Det känns som point to point och SP lämpar sig väl för detta. Kontroll över delarna av Östersjön påverkar handel och avgörs av flottor.

Sverige, Danmark, Lübeck, Ryssland har problem med inre stridigheter som skulle kunna hanteras med kort. Polen har valkungadöme osv.

Som sagt det skulle inte vara en konflikt som avgörs med 2 stackar som möts utan plundring, belägringar, sjöslag, politik, handel och annat spelar in.

Andreas Lundin

Hade varit intressant om man på forumet kunde sätta ihop ett projekt kring ett sådant lir. Create-game-by-forum liksom.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Engelbrekt

Pax Baltica verkar ju locka, det ämnet har väl nästan samma hit-faktor utomlands?

Personligen skulle jag föredra det andra halvan eller senare av 1500-talet. Typ tiden för Nordiska sjuårskriget, massor av dynamik, och en skärningspunkt mellan medeltid och nationalstaternas uppgång. Då kan Ryssland vara med mer på allvar också, men Lübeck har kanske trillat ned en del i makt å andra sidan.

Religion skulle kunna vara med som event-kort? "Johan III Flirts With Catholicism. Sweden must discard a random card" Eller Polen spelar "Sigismund Wasa", Sverige hamnar i inbördeskrig.   :)

Andra roliga events: "King Erik the Mad. Swedish player must eliminate a military leader".
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Andreas Lundin

Se där! Redan lite kreativitet. Och, ja, sjuårskriget är nog mest intressant.

magnus lindström

Ja det beror ju på om man vill rikta in sig på ett krig eller en period där allianserna kan skifta. :)

Engelbrekt

Perioden 1560-1612 hade kanske passat? Från Gustav Vasas död till Kalmarkriget. Jag har svårt att se hur allianserna skulle kunna skifta särskilt mycket då de två främsta antagonisterna, Sverige och Danmark, var djupt fientliga och fastlåsta i sina positioner. Kanske ett tvåspelarspel är bättre då?

Elias Nordling

Själv tycker jag att Kalmarunionens krackeleringsfas är den festligaste tiden i svensk historia. En avsatt kung som vägrar ge sig och har Gotland som sjörövarö tills Tyska Orden kliver in och sparkar ut honom, en annan kung som rymmer med statskassan, biskopar som gör statskupper...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Engelbrekt

Sant, också bra period. Engelbrektsupproret, Karl Knutsson, Hansan. Massa skoj. Men inte lika gångbar kommersiell utomlands?

magnus lindström

nej detta tror jag faktiskt skulle lämpa sig mer för en svensk publik. Tänkte mig förut ett spel liknande hammer of the scots med en adel som inte vet vilken sida de ska välja. Danmark är förståss england och Gustav Vasa är Wallace :)

Men en kamp om östersjön tror jag skulle tilltala fler. Man ska inte stirra sig blind på Sverige. Polen och Ryssland kämpar mot varandra på andra sidan havet. Ryssarna får prioritera vilken de ska bråka med för tillfället, Sverige eller Polen.

Engelbrekt

Ja, bra att försöka bredda till att inkludera Polen och Ryssland. Rysslands ständiga agenda under den här tiden var väl att komma fram till Östersjön och etablera direktkontakt för handel med Hansan och holländarna (kan abstraheras lätt). Polen vet jag för lite om, men de lär ju inte ha släppt Livland utan motstånd.