Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs Stonewall in the Shenandoah, 1862.

Startat av Strv102r, 28 december 2011 kl. 17:21:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Eftyer Bloody April. Ett av de äldre spelen i vår spelserie. Kernstown. Ett taktiskt nederlag för Jackson men en operativ och strategisk seger.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

En mycket, mycket typisk SPI karta...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

zilver

Det var ett tag sedan, men vad jag kom ihåg tyckte jag inte att de första i serien var riktigt lika intressanta. Det är ett väldans litet slag i alla fall. Det intressanta med Jackson är att det faktiskt är svårt att hitta särskilt många slagfält där han briljerade, förutom Chancellorsville och första Bull Run. I penninsularkampanjen agerade han väldigt märkligt och även i hans Shenandoah Valleykampanj var han i många stycken briljantare strategiskt än på själva slagfältet. Att vara snarstucken, kantig och aggressiv var väl bra i vissa situationer, mindre bra i andra.

Strv102r

Typiska brickor också.

Strv102r

Det historiska förloppet enligt artikeln.

Strv102r

Utgångsläget. De federala har tre infanteribrigader och Broadheads kavalleribrigad. Jag har tre infanteribrigader och Ashbys kavalleribrigad. De federala brigaderna är ungefär 40-50% starkare i genomsnitt än mina. Jag avser kopiera den historiska planen ovan. Framåt!

Strv102r

Entré! Omfattning vänster påbörjad! Stonewallbrigaden under Garnett tar täten. Ashby får stå kvar och binda Sullivan då jag får många VP för att få ut kavalleri norrut då de federala har en underhållsdepå i WINCHESTER starx norr om kartkanten. De federala reagerar snabbt på min omfattning och omgrupperar Kimballs brigad på PRITCHARD HILL och sätter fart på Broahfeads kavalleri mot andra flanken.

Omfattningen fortsätter. Fulkersons lilla brigad, bara två regementen, grupperar frontalt för att tvinga Kimball till splrittring på kullen. Broadhead rundar PRITCHARD HILL.

Broadhead börjar nå fram för att skydda Kimballs flank, men det är en svag brigad i antal man.

Broadhead kastas tillbaka utan problem när Garnetts tät når fram. Burks grupperar mellan mina batterier som börjar beskjuta fienden på höjden. Sullivans brigad grupperar fram närmare Hoggs creek.

Garnett fortsätter anfallet mot Broadhead. Burks inleder anfallet mot PRITCHARD HILL. Fienden aktiverar Tylers brigad som är i reserv och den börjar gruppera på höjderna norr om PRITCHARD HILL.

Strv102r

Med två regementen avdelade under Garnett som ska ta hand om Broadhead så tar Jackson själv resten av brigaden och anfaller mot PRITCHARD HILLS västra sida. Burks har anfallit upp mot höjden, tagit de två federala batterierna, men kastats tillbaka av ett motanfall. De federala regementena är ju mycket starkare i eldkraft och i närstrid även om de har sämre moral.

Huvuddelen av Garnetts brigad närmar sig PRITCHARD HILL. Burks slås tillbaka igen. Det som oroar mig lite är att Tyler ska anfalla in i Garnetts flank när jag anfaller mot kullen, men utan Garnett kan jag aldrig ta kullen.

Strv102r

Garnett når inte fram med resten av sin brigad i tid. Jackson leder huvuddelen upp på PRITCHARD HILL och tränger de federela mot östra sidan av kullen, men de samlar sig och i ett motanfall driver de bort Jackson igen. Deras överlägsna eldkraft och styrka i närstrid pga manstarka regementen gör det mycket svårt att ta och hålla terräng. Burks och Fulkerson är för svaga för att göra mer än att beskjuta de iningade två regementena, men pga tre ettor på rad så sker det ingenting där heller. Och nu rullar Tylers brigad in i Garnetts flank. Tåget har gått.

Jag påbörjar ett organiserat återtåg och hoppas att 11 tagna pjäser ska uppväga mina väsentligt större förluster i man.

De federala stör inte mitt återtåg. De vinner också på att ta det lugnt då outnyttjade moralpoäng ger VP för honom (och att omgruppera brigader kostar moralpoäng för honom).

700 man förluster för honom. 1200 för mig. Jag har tappat en sönderskjuten pjäs och han en på samma sätt, men jag tog 11 pjäser som sagt. Han har en skadad brigadchef (Kimball). Men han har över 50 outnyttjade moralpoäng... Union marginal victory.

zilver

Jag tycker att det här illustrerar lite av svagheterna i detta något gamla system. Det här slaget skulle nog behöva ett aktivitetssystem som har blivit så vanligt senare (Berg/Hermans antiksystem och Muskets and pikes). Nord svarar lätt på syds aktioner. Det andra är vad jag har nämnt tidigare, att det är alldeles för enkelt att stjäla försvararens kanoner. Intressant AAR där det någonstans kändes som att syd inte hade så stor chans att vinna.