Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Startat av Engelbrekt, 7 december 2011 kl. 10:10:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Fast att förneka fienden sina uppsatta mål är ju också en form av seger...  :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Dume Imperium.

Engelbrekt

Ja det är just det jänkaren lyckas med nu, trots normalutfall på tärningar och OK spel från tyskens sida. Därför undrar jag om tysken kan hålla historiskt tempo mot en kompetent jänkare.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

tinG

Citat från: "Engelbrekt"Ja det är just det jänkaren lyckas med nu, trots normalutfall på tärningar och OK spel från tyskens sida. Därför undrar jag om tysken kan hålla historiskt tempo mot en kompetent jänkare.

Sannolikt en FOW-brist-effekt... Lättare att försvara om man ser ALLT som smyger omkring i skogarna.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Harv för mig att det finns en serie officiella regeländringar som ska göra det lättare för tysken att uppnå historiskt resultat.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Engelbrekt

Ja, det stämmer: sämre amerikanska pansarförband och bättre tyska pansarbataljoner, plus annat. Men vi kör de gamla brickorna, fast med nya stridstabellen.

Andreas Lundin

Var finns dessa counters och regler?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Dume Imperium.

Engelbrekt

Reglerna och nya tabellerna finns på Consim. De nya brickorna ingår i nyutgåvan av spelet, finns på P500.

MB

Jag håller helt med att Ardennes'44 troligtvis blir ett bättre spel med den nya utgåvan och de ändringar som det innebär. Precis som det nämnts i tidigare poster här i tråden så är kanske frågan, hur långt tysken ska kunna nå innan amerikanen kan sätta stopp. Något som troligtvis speglas bättre i den nya upplagan.

Personligen ser jag Ardennes´44 som ett av de bästa krigsspel som jag spelat och då spelar jag den begränsade delen av tyskens armé, norra flanken.

Engelbrekt

En grej jag tycker är lite störande med spelet är att det saknas en reserv- eller reaktionsfas/regel. I och med att förflyttningen är ganska god på i alla fall vägar kan enheter kraftsamla än hit och dit utan att motståndaren kan göra något åt det. Ett exempel var vid Clervaux där tyskarna lyckades få ett genombrott. Två hexar bort stod en amerikansk pansarbataljon och tittade på när en hel tysk pansardivision promenerade förbi i kolonn.