Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Easy TCS

Startat av magnus lindström, 9 mars 2012 kl. 10:05:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Jag har sett att det finns enkla regler ACW-brigadserien (the Gamers?) där order används men på ett förenklat sätt. Jag tänkte skapa något liknande för TCS så att jag äntligen kan få chansen att spela Matanikau :)

Är det någon som vet om det redan finns sådana regler, eller har kanske någon här redan skapat egna?

Elias Nordling

Det finns regler för att ersätta orderkartorna med ett system motsvarande det i Civil War Brigade.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

I små slag ser jag att det är möjligt att använda line-commands (heter det så?) istället för OP-sheets. I stora spel (som GD '42) ser jag inte att det riktigt är möjligt att få det att fungera riktigt. Det är framförallt förbandsgränser som jag tänker på, men också "phase lines" och timing av operationerna på stridteknisk nivå som blir lite lidande.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

magnus lindström

Citat från: "Elias Nordling"Det finns regler för att ersätta orderkartorna med ett system motsvarande det i Civil War Brigade.

Jasså? Vet du vart man kan komma över dessa?

Andreas Lundin

I 4.0 reglerna :

Citera6.15 Line Entry
Command (optional)
Line Entry Command is a shorthand version of the command system. It does require
a fair degree of honesty to use, since there
is no graphic to follow.
6.15a For each Op Sheet in this system,
allocate one line on a piece of paper. Enter
the units involved on the left followed by
the Op Sheet size and type. Jot down the
mission of the units (e.g. "Attack to capture
village A").
6.15b Each Command Phase, jot down
the weighted turns and make any implementation rolls normally. Place a check mark
to the right of any line that implements.
6.15c You must come up with an idea
of how you want to execute the mission
when it is first written down and follow
that plan when it implements—regardless
of changing circumstances.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

magnus lindström

Aha Tackar

Kanske ska sätta mig in i vad det innebär i praktiken. ACW-reglerna verkade rätt lätta att spela med.

Det får kanske bli en hybrid, för jag vill ju känna av skillnaderna i orderflexibilitet.

Läste något intressant i Osprey. Det hävdas där att det kan verka som att japanerna hade dåligt med idéer när de ständigt kommer i vågor mot de amerikanska kulsprutorna. Men istället ska detta bero på att de hade alldeles för invecklade planer som inte höll i kontakt med fienden. Detta fick till följd att taktiken bröt ihop fullständigt och det blev "skithögsformation framåt" av allting. Kan ligga en hel del i det.

Enligt detta låter det ju som att armén hade samma problem som flottan. Flottans planer är ju väldigt eleganta på papperet, men bygger samtidigt på att fienden spelar med. Amerikanarna måste anses bättre på den punkten och de kraftsamlade på rätt ställe medan japanerna plottrade bort sina enheter.
Japanska flottan hade ju sina största framgångar i mindre drabbningar där det inte fanns så mycket att plottra med och istället besättningarnas kvalitet fick visa sig.

Är en plan beroende på att för många faktorer samspelar så kan den ju falla ihop totalt om någon enstaka faktor gör det.

Tordan

Ja, ursäkta dagens klyscha; endast det enkla är möjligt :D
/Tord Hoppe

Sten Ekedahl

Citat från: "Tordan"Ja, ursäkta dagens klyscha; endast det enkla är möjligt :D
KISS! 8)
Wargames - Laborationer i historia