Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GDW: 1940

Startat av totte30, 1 juli 2011 kl. 12:56:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

totte30

Då spelsamlingen äntligen har fått den plats den förtjänar i hemmet. Blir nästa långsiktiga projekt att värdera om respektive spel, primärt de ospelade, verkligen förtjänar sin plats i samlingen?  

Första spelet till rakning:

Reglerna är föredömligt klara & koncisa. Frank Chadwick kan på några få sidor både få in mer djup & krom än vad jag förväntade mig.

Jag spelade tysk men hade tyvärr vansinnigt svårt att efterleva Guderians: "Klotzen nicht kleckern".

ZOC reglerna att var angränsade enhet måste anfallas gjorde att vårt parti mer efterliknade första världskriget än 1940. Detta i kombination med att CRT:n kräver höga odds för att orsaka förluster medförde långa sammanhängande frontlinjer. Ardennerna & alla dessa floder kändes dessutom som oöverstigliga hinder.

Nu spelade jag inte så bra... Jag utnyttjade inte fallskärmshopparna optimalt & i ren desperation började jag attackera överallt istället för att följa en plan, vilket sällan är en bra idé. Men tyvärr fick jag inga "om jag bara" funderingar efter avslutat parti.

Så spelvärdet är inte tillräckligt högt för att behålla spelet...  Det som då kan rädda det kvar i samlingen är om spelet skildrar en intressant historiskt situation, har hög nostalgifaktor eller en estetisk tilltalande kartong som pryder bokhyllan.

Här är det möjligtvis nostalgifaktorn som kan rädda spelet. GDW:s 120 serie väcker fram barndomsminnen... Hmmn det lutar åt Tradera till hösten....

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Scipio

Jo jag har samma erfarenhet när det gäller det här spelet.
Har kört det bara en gång med samma utfall. Det såg mer ut som första världskriget än andra.

Vill minnas att Avalon Hills France 1940 var betydligt interssantare spel trots att det också är tvärgammalt och tämligen lite bricktäthet och enkelt.

Fast GDWs 120 serie är ändock charmig på något sätt så jag håller fast i mitt exemplar då jag tycker att det är oetiskt att sälja sina spel.  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

totte30

Har nu utfört tre säljomgångar av spel. 1940 sitter fortfarande högst upp på spelhyllan och plirar med sina små fonter...

Den lille krabaten får stanna i bland sina kompisar i spelhyllan. " Decision revoked" :)  

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

tinG

On/off-topic:

Victory in the West (GMT) - nån som har spelat det och som har någon åsikt? Jag har kört det solo ett gäng gånger och på nått vis gillar jag designansatsen. Nyfiken på hur det står sig i jämförelse med det kommande OCS-spelet på temat...

J
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "tinG"On/off-topic:

Victory in the West (GMT) - nån som har spelat det och som har någon åsikt? Jag har kört det solo ett gäng gånger och på nått vis gillar jag designansatsen. Nyfiken på hur det står sig i jämförelse med det kommande OCS-spelet på temat...

J

Jag gillade det inte. Nu är det många år sedan men jag vill minnas att fästningsreglerna var synnerligen trasiga. Men det var fint att titta på.
En mycket bitter liten man.

Sten Ekedahl

Citat från: "tinG"On/off-topic:

J
Har fått intrycket att Case Yellow (också GMT) är en mer elegant lösning när det gäller fälttåget i väst 1940. Har bägge spelen, spelat VitW en gång för många herrans år sedan men ännu inte spelat CY.
Wargames - Laborationer i historia

magnus lindström

har funderat på om Case Yellow bara är ett spel man måste ha i samlingen. Det krävs väl nästan att man har ett spel om fälttåget i väst 1940. Skulle dock vilja ha ett där man kunde spela även Case Red/Fall Rot, men det är väl lite dåligt med den saken tyvärr...

Elias Nordling

Case Yellow inkluderar Fall Rot, men det finns inget eget scenario för det.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Javisst ja, det läst jag något om tidigare. Fransmännen skulle ha möjlighet att gräva ner sig i igelkottsförsvar om jag minns rätt.

Mycket konstigt att inte ha ett scenario som börjar med den situationen. Kanske lite ensidigt men bra för solitärspel och studier :)

Vvornth

Det känns jättekonstigt att kombinera Blitzkrieg med alla-i-ZOC-måste-anfallas regler.  Jag upplever det då att likt East front series så blir det ett evigt och lustigt manövrerande för att hitta punkter där man bara zocas på en punkt.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Elias Nordling

Obligatoriskt anfall i ZOC är en sån där regel som verkar vettig i teorin men bara blir knasig i praktiken.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"