Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av VGs The Civil War

Startat av Strv102r, 30 mars 2012 kl. 07:19:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Jackson är för svag för att anfalla en dubbelt överlägsen armé så det är bata att glömma NASHVILLE, för stunden i alla fall, och han omgrupperar sin armé till en ställning som skyddar vägen till CHATTANOOGA. Bara 5000 man lämnas i DECATUR som bevakning. En mindre federal avdelning tar KNOXVILLE.

Sherman får befälet över Army of the Southwest medan Banks till sist avlägsnas för administrativa uppgifter som ansvar för soldatkontrakten för de nyuppsatta regementena i Maryland e dyl. Sherman anfaller omedelbart van Dorn som slså och retirerar. Curtis, som skulle ersatt Banks men förbigicks av Sherman får en tågbiljett österut där han istället ska ersätta McClellan. Sherman bygger därefter en underhållsbas för den fortsatta offensiven

Grant anfaller Lee men slås tillbaka och både han och Meade, hans potentielle ersättare, skadas. En ny armechef måste fram! Såväl Buell som Burnside och McDowell, och sämst av dem alla Butler, är tillgängliga trestjärniga generaler, men min fiende har tur. Lyon är också tillgänglig. Han får befälet över Grants armé. Ingen av de andra hade hunnit reorganisera armén och gå till nytt anfall innan Lee hunnit reorganisera sin armé. Lyon anfaller dubbelt överlägsen mot en uppriven armé. Lees armé blir nästan helt utplånad. Bara 5000 man viker söderut. Hardee stupar.

Rosecrans avdelar en mindre avdelning under McClernand att försvara NASHVILLE och i stort sett dubbelt överlägsen Jackson rör han sig först österut och sedan mot sydväst för att kringå vattendraget och anfalla Jackson. Men Jackson slår Rosecrans rejält! Reynolds stupar. Lees arme förstärks med alla tillgängliga resurser, bla med delar av Braggs kår, och gräver ner sig i CORINTH.

I öster bygger fienden upp två nya kårer för kommande amfibieoperationer.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Fredrik H

Ett mycket märkligt parti (Lee och Jackson i väst?!). Min känsla beträffande spelet förstärks. Det är intressant att följa dock, tummen upp för det. Återigen undrar jag ju vilket år/månad ni kommit till?

Strv102r

Citat från: "Fredrik Hornegård"Ett mycket märkligt parti (Lee och Jackson i väst?!). Min känsla beträffande spelet förstärks. Det är intressant att följa dock, tummen upp för det. Återigen undrar jag ju vilket år/månad ni kommit till?

J E Johnston har ju inte skadats och heller inte skämt ut sig. Hotet i öster har ju varit lågt och dessa saker samverkar till att det inte funnits anledning att byta ut Johnston. Historiskt sattes Lee in för att Johnston skadades och misslyckades, i Jefferson Davis ögon i alla fall. Detta har inte hänt. J E Johnston förde befäl både i öst och i väst historiskt, liksom Beauregard och Breckinridge. Longstreets kår överfördes till väst inför Chickamauga. Magruder och Huger överfördes också till väst. På unionssidan överfördes Fremont, Pope, Sigel och Grant till öst medan Banks gick till väst liksom Hooker. Historien tycker jag visar att det fanns ganska stor rörlighet på chefer mellan operationsområdena. Men visst hade jag gärna haft Lee och Jackson i öster i Virginia av rent historiska skäl. Såsom det hela utvecklat sig tror jag inte att det varit klokt eller ens särskilt sannolikt i den alternativa historien.  Vi är på sommaren 1864 så det drar ihop sig.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

En amfibieoperation med en division under Howard tar fästningen i SAVANNAHS hamninlopp. En uppföljande amfibieoperation med en kår under McClellan tar själva SAVANNAH . Snart rör sig McClellan norrut för att anfalla CHARLESTON från landsidan och undvika FORT SUMTER. Alla odds är på "Lille Napoleons" sida men han presterar uselt (slaget en 1:a) och CHARLESTON håller. A S Johnston får snabbt som ögat återgå till kusten, kvarlämnandes trupp, och åter ta hand om kustförsvaret. CHARLESTON förstärks med 10000 man till.

I väst lämnar Lyon Wilson med 10000 man kavalleri framför Lee och anfaller MEMPHIS från landsidan men slås tillbaka uppriven. Lee tar en risk och lämnar 5000 man i CORINTH och anfaller Lyon och slår denne men Longtreet stupar... Lee utnyttjar tillfället och anfaller igen och slår åter Lyon vars armé nu är illa tilltygad. Tyvärr faller Gordon nu... MEMPHIS är dock säkrat!

En förnyad amfibieoperation under Steele tar DECATUR igen och hotar Jacksons rygg.

Grant återgår i tjänst som 4-stjärnig men avlöser inte Lyon utan Rosecrans som misslyckades mot Jackson. Rosecreans finns dock kvar i armén ung som Meade fanns i Army of the Potomac efter att Grant slog följe med den armén historiskt. Grant anfaller Jackson men denne viker in i CHATTANOOGA utan strid. DE federala har tvingat mig att separera Lees och jackjsosn arméer så att de inte länge kan samverka i samma operationer. Jackson är nu tvungen att skydda CHATTANOOGA och ATLANTA längre österut än innan medan Lee är bunden till MISSISSIPPI.

Fredrik H

Jag tror vare sig Lee eller Jackson hade velat lämna Virginia, men det får vi ju nu aldrig veta. Det ert parti visar upplevde jag också. Den östra krigsskådeplatsen blir en ointressant standoff där det knappt händer någonting. Ingen sida har incitament eller någon större möjlighet att göra något där. Nu är det ju mycket roligare i väster, så spelmässigt är det ju ingen fara, men historiskt är det nog svårt att se denna typ av passivitet. On to Richmond var nog politiskt slagkraftigare än on to Memphis. Just vad det gäller Memphis är det ju helt fantastiskt att CSA har "säkrat" staden inför hösten 64.
Jag ville gilla det här spelet och vissa saker är mycket snyggt gjorda, men i min bok blir berättelsen helt fel. Jag tycker att replayen är rolig och jag vill inte verka gnällig - men acw intresserar mig verkligen och jag skulle vilja att det fanns fler strategiska spel på ämnet, spel som känns rätt.
Med tanke på CSA:s enorma framgångar - vad tycker du US gjort fel? Eller är det helt enkelt ditt geni som stoppat den onde yankeen?.....

Strv102r

Jag har inte koll på hur mycket individen i CSA kunde påverka var han skulle tjänstgöra men jag tror nog också att åtminstone Lee skulle fördra Virgina om han fick välja. Men man ska inte undervärdera driften att få ett armébefäl på den front där det avgörs kontra att nöta röv vid ett skrivbord i Virginia...

Jag håller med om att spelet saknar den politiska påverkan från Lincoln att få ett snabbt slut på kriget genom att tåga mot Richmond. Det hade ju kunnat läggas in som att USA förlorar X VP varje GT om inget anfall mot Army of Northern Virginia görs eller att man kommer åtminstone en hex närmare Richmond eller hur man nu på ett slurigt sätt vill definiera det. Det kan ju vara så att spelet vill låta dig spela den strategiska nivån också, och inte bara den militärstrategiska. Det inebär att du kan välja att inte prioritera att vinna  kriget i öst, istället för att acceptera att din chef, som historiskt, har prioriterat det. En hel del spelare skulle nog irritera sig på att de påtvingades Lincolns prioriteringar när de själv velat göra annorlunda.

Huruvida USA har spelat dåligt... Tja, det kanske inte spelats optimalt för att nyttja regler osv. Men min motspelare har en djupt liggande motvilja mot utnötningskrig (en för svenska officerare god egenskap), vilket är ett för USA bra val då man har överlägsna resurser. Han har utvecklat stor respekt för mina ledare som gör slag till riskfyllda äventyr även med dubbel överlägsenhet. Jag tror att jag kunnat få ett bättre utfall då jag kanske lättare kan inta ett utnötningsmindset och anfalla i full vetskap att jag inte når några andra resultat än stand-off med lika stora förluster på båda sidor.

Memphis säkrat... Hmmm... Jag var nog lite väl tvärsöker där... Se nedan...

McClellan försöker igen ta Charleston men stoppas ånyo.

Lyons armé förstärks av Popes kår vilket dubblar armén och ger den rejäl överlägenhet över Lee. Lee är nu för svag, inte bara i arméns storlek utan också då så många av de bra ledarna gått åt,  och det är nog bara att inse att vi tagit ut den fördröjningstid vi kan i södra Tenneessee. Lee lämnar 5000 man i CORINTH för att fördröja ytterligare och rör sig söderut för att bygga upp armén och stödja VICKSBURGS försvar som han stött MEMPHIS. Lyon anfaller raskt MEMPHIS som faller. Snabbt förs båtresurser fram, lastar i Pope och hans kår och sedan en snabb amfibieoperation som tar VICKSBURG!

Lee når ner till VICKSBURG och anfaller den aningen överlägsne Pope men slås tillbaka. Pope skadas dock. Får väl en hjältestatus i denna alternativa historia...  Lyon börjar röra sig söderut längs MISSISSIPPI medan Steeles kår läömnar DECATUR och anfaller CORINTH och tar staden. Wilsons kavalleri rider söderut längs järnvägen och hotar Lees underhållslinjer. Bragg får avdela ytterligare 5000 man som rör sig norrut för att hejda Wilson.

I Transmiss forstätter Van Dorn sakta fördröja Sherman.

Strv102r

I transmiss sätter Sheridan iväg söderut så Van Dorn får avdela Wheeler med en svag division för att kontra hotet och sänka Sheridans tempo i väntan på Presidentvalet i USA 1864 som är min chans att vinna kriget. Om Lincoln inte kan visa på framgång i kriget (ha ett visst antal VP) så vinner den demokratiske rivalen med sitt fredprogram (i vår alternativa historia är det nog inte McClellan som historiskt). Sherman lämnar över befälet över Army of the South West till Rosecrans som får ett nytt eget befäl.

Lee ger upp VICKSBURG och retirerar för att säkra sitt underhåll. Lyon följer efter. Grant anfaller Jackson i CHATTANOOGA men slås tillbaka. Både Lyon och grant skickar kavalleriet på räder för att skära av Lees och Jacksons underhåll och de federala tar ATLANTA bakom Jacksons rygg! Både Lees och Jacksons arméer är nu så svaga att det är svårt att avdela kårer eller divisioner att täcka ytorna mellan arméerna med och ändå ha en armé kvar. Fiendens numerära överlägsenhet börjar bli avgörande.

McClellan misslyckas åter mot CHARLESTON. A S Johnstons aktier stiger även om nednötningen på sikt gör att belägringen inte kan misslyckas. En ny amfibieoperation under Curtis som fått lämna ifrån sig Army of the Potomac till Meade genomförs längre norrut och en mindre avdelning från denna marscherar inåt land och tar RALEIGH. Magruder lämnar sin division och kallas till J E Johnstons armé.

Strv102r

Lyon anfaller Lee men slås tillbaka trots stor överlägsenhet. Nu är det dock bara smulor kvar och när Grants arme kommer ångande för att följa upp och Lee inte hinner reagera med sin upprivna rest så krossas han fullständigt. Jackson drar sig bakåt till Georgias nordöstra gräns och Early ansluter. Burnside anfaller en hamn i Floridas västra hörn och tar denna, medan McClellan åter misslyckas ta CHARLESTON. Och där är det slut...

Att kriget är förlorat är ställt utom allt tvivel. Men som det står i spelet så är det oundvikligt om Lincoln omväljs 1864 på hösten och CSA inte vunnit innan det. Utnötningen kommer att knäcka södern. Man kan ju dock vinna spelet genom att förlora lite mindre illa ön historiskt. Spelet slutade dock bara med en marginal union victory, och det med minsta möjliga marginal!

Det är ett roligt spel med många bra inslag. Man kan diskutera det där med den relativa passiviteten i öst så klart.