Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Sedan 1940 (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 23 maj 2012 kl. 22:40:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Sedan 1940 är ett spel om tyskarnas övergång över Meuse 1940. Det är ett tidningsspel från World at War magazine, konstruerat av Paul Youde och utvecklat av Eric Harvey.

Det senare har jag lärt mig att uppfatta som en varningsflagga, och mycket riktigt har reglerna väldigt många ord på fel ställen och för få på andra.

Man aktiverar med brickdragning per kår, och när en kår aktiverar kan man välja mellan att först gå och sedan anfalla eller tvärtom. Tror jag. Reglerna har glömt att nämna detta, men på ett ställe finns en mening som säger "när du har flyttat och anfallt (eller vice versa)" vilket är en stark indikation (Eric bekräftar att så är fallet).

I övrigt är reglerna av traditionellt, enkelt snitt så i princip vet man hur det funkar utan att läsa reglerna. De få undantagen hjälper inte reglerna med. Till exempel är stackning reducerad vid vägförflyttning, men såsom regeln är formulerad (du kan närsomhelst lämna väg utan kostnad; stackning kollas bara vid slutet av fasen) uppstår aldrig någon situation där regeln gäller (fick goddag yxskaft-svar här). I strid mellan understödjande flygplan slår man en tärning per flygplan, och antingen jämför man summan av resultaten eller bara det högsta tärningsslaget, jag är inte säker (det senare enligt EH).

Jag hade inte tillgång till Internet när jag spelade så jag spelade med en konstant känsla av att vi förmodligen inte spelade som det var tänkt att fungera. Ska verkligen tyskarna som kommer in omgång ett stå still omgång två för att de alla är out of command? (tydligen)

Situationen är väl i teorin spännande givet vissa förutsättningar. Fransmännen är nästan fullständigt hjälplösa mot tyskarna vilket också märks i spelet, men tyskarna har en extremt stressig tidtabell. Framme vid Meuse på tredje dagen (omgång två) och sedan vidare fort fort. Och det är här spelet verkligen kör i diket.

Segervillkoren ger nämligen inga som helst incitament för tyskarna att skynda. Poäng räknas för tyska motoriserade enheter som tagit step-losses eller inte gått över Meuse omgång åtta (nionde dagen av fälttåget). Om de sitter parkerade på västra stranden av floden spelar ingen roll vad detta spel anbelangar. Tyskarna kan rycka fram lungt och metodiskt alltmedan de dödar varenda fransman de finner med obefintliga förluster.

Estetiskt är spelet spartanskt, med lite retrokänsla på ett positivt sätt, och regelfrågorna kan säkert besvaras och redas ut i samråd med konstruktören. Men vad hjälper det när segervillkoren misslyckas med att fånga det cenrala för hela fälttåget och det enda som gör situationen spännande?

En tvåa av fem i betyg av mig, tyvärr.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

pelle

Tack för varningen.

Nyfiken på vilka spel du har gett ett av fem, eller sämre?

Sten Ekedahl

Visserligen ett tidningsspel så man kan väl inte begära för mycket, men grafiken är ju inte särskilt upphetsande... :down:
Wargames - Laborationer i historia

Andreas Lundin

Jag har lite frågor vad gäller betygsättningen. Du nämner inte en enda sak som är bra med spelet och ger det ändå en tvåa. Torde det inte generera en etta med så lite (obefintligt) positiv kritik?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Fredrik H

Elias har redogjort för sitt bedömningssystem flera gånger, men jag orkar inte leta upp de ställena nu. Ettor är för spel han verkligen hatar om jag minns rätt. Är det bara dåligt får det en tvåa. Treor är rätt menlösa men kan spelas igen om någon annan vill.
Men jag kan ju minnas fel.
Jag är i alla händelser väldigt glad över att Elias orkar spela och recensera alla dessa spel. Det är balanserade recensioner och får mig att fatta beslut  - i olika riktningar.

:up:

Elias Nordling

Fredrik har rätt. Förutom spel som jag hatar kan även spel som är bortom räddning trasiga få en etta. Detta spel är inte sämre än att någon med andra preferenser än jag som inte bekymrar sig allt för mycket om segervillkoren skulle kunna gilla det.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"