Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs Cedar Mountain

Startat av Strv102r, 9 juni 2012 kl. 08:33:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Jag pressar på med Forno och Thomas mot de vikande federala. Nu får även Trimble framgång mot resterna av Greenes brigad. De federala tar över sina pjäser till andra sidan av ån för att gruppera dem på kullen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

De federala drar ur så fort det bara går. Det innebär en del förluster men det verkar som om Banks kår inte kommer förintas i alla fall.

Och där var det slut!  En strategic confederate vicory vilket är bättre än det historiska tactical. De federala hade kunnat fixat det genom att anfalla igen mot VP hexen norr om vetefältet, eller stå kvar längre vid de andra centrala VP hexen. Då hade de fått större förluster, och gett mig större förluster, men hållit VP hexena fler GT och ackumulerat fler VP. De hade sannolikt förintats mer eller mindre, men spelet belönar att hålla VP hex så länge som möjligt, inte att behålla stridsvärdet på Banks kår. Som om någon bryr sig om om de höll en viss terräng 1 timme mer eller mindre, men offrade hela kåren för den sakens skull. Borde vara så att VP hexen bara ger VP om de hålls till slutet av spelet, men att man får VP för att behålla stridsvärdet på Banks kår. Men segervillkoren är gjorda för att få fram ett historiskt förlopp och inte för att belöna det taktiskt rätta beteendet av Banks. För då hade han aldrig anfallit alls.

Kul spel. Synd att ett korrekt taktiskt tänkande av min motståndare staffas i systemet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

zilver

Jag håller med om att Banks aldrig skulle ha anfallit (oddsen är i slutändan rätt exakt 1:2). Jag misstänker att spelet är obalanserat, det är svårt för nordstatarna att hålla terrängen särskilt länge. Dessutom är det precis som du också menar rätt fånigt att lägga så stor vikt vid terrängen överhuvudtaget. Just de här få kullarna spelade absolut ingen roll i kampanjen som sådan.

Trots detta skulle jag vilja påstå att det är ett utmärkt litet spel i serien. Båda sidor har saker att göra (i alla fall den första halvan av scenariot) och det är rätt spännande.