Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Sektionen för krigsspel

Startat av Tordan, 20 juni 2012 kl. 13:00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tordan

FHS kanske skall bjudas in till krigsspel.se?
/Tord Hoppe

pelle

De borde komma förbi på något spelevent också och visa vad de gör och mingla med glada amatörer. (Ahem... Friendly Fire?)

Sten Ekedahl

Lite intressant att se denna utveckling. Strax efter mitten på 80-talet genomförde jag och min gamle skol- och spelkamrat P-O Barkås (som precis som jag hade valt officersyrket) en demonstration av datoriserade krigsspel för taktiklärarna på FHS, där vi båda nyligen hade varit elever på den dåvarande tvååriga högrekursen. Vi använde min Commodore C64 och ett spel från SSG (har just nu glömt vad det hette) där du förutom de scenarier som ingick, kunde programmera in helt nya från scratch. Vi tog ett av skolans taktikexempel från Milo ÖN i området kring Överkalix, och lade ner ett stor antal timmar på att programmera in både terräng och förband - svenska och sovj... ähumm... stormaktens dito. Ett litet aber var dock att spelmotorn var avsedd för VK2, och en del av förmågorna hos 80-talets förband gick inte att helt återskapa på ett realistiskt sätt. Efter att ha testkört programmet och gjort en del modifieringar, kom så den stora dagen.

Vi hade avsatt en hel eftermiddag för detta och ganska många av lärarna infann sig.  Vi klargjorde direkt att detta inte var en produkt som var direkt användbar för skolan, utan vad vi vill visa var möjligheterna med ett datoriserat spelsystem och att som åskådningsmedel använde vi en rent kommersiell produkt avsedd för den "civila" marknaden, men som ändå gav en fingervisning om möjligheterna  med datorsimulering.

Vi fick två diametralt motsatta reaktioner från lärarna. En halvan tyckte detta var synnerligen intressant och kunde se möjligheterna med något liknande i skolans framtida utbildning. Men den andra halvan av lärarna förkastade upprört detta hela. Enligt deras uppfattning var det helt förkastligt och orealistiskt att tillämpa en matematisk datoriserad avdömning av stridsförlopp; taktik var enligt deras uppfattning konst - att genomomföra det osannolika och/eller omöjliga genom att vara smart och skicklig och därmed trotsa sannolikheterna! Hmmm...
Wargames - Laborationer i historia

pelle

Synd att de inte nappade. Hade gissat även Sverige hade gått mer mot datorsimuleringar så sent som 80-talet.

Peter Perla (Art of Wargaming?) skriver om systemen de började med i USA långt tidigare, säkert 60-tal? Men de första generationerna litade inte så mycket på datorerna utan hade ändå kvar spelledare som kunde gå in manuellt och besluta om utfall när de tyckte datorn hade fel eller när programmen inte kunde hantera vissa situationer.

Mode

Citat från: "Sten Ekedahl"... Enligt deras uppfattning var det helt förkastligt och orealistiskt att tillämpa en matematisk datoriserad avdömning av stridsförlopp; ...
Hur förklarade de då exempelvis de procentsatser om förväntade förluster vid olika typer av strid, vilka förekommer i AR 2?

Intressant är också att jag vid senare övningar med SimFire-utrustning kunnat konstatera att siffrorna stämmer hyfsat bra. Tyvärr.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.