Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Slagfältsstudie

Startat av magnus lindström, 28 juni 2012 kl. 15:11:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Är det någon som har besökt några slagfält från inbördeskriget i USA. Finns det förslag på väl bevarade fält man bör besöka.

Jag besökte Antietam/Sharbsburg och Gettysburg i juni. Vissa saker förstår man inte förens man står på plats.

Terrängen vid Antietam är verkligen förrädisk. Det går inte att se många meter utan att låta sig luras. Det är nu lätt att förstå hur hela divisioner kunde vandra fel på dessa fält som då dessutom var fulla med krutrök.

Det var intressant att se hur en ställning som Devils Den kan se rätt bra ut när man tittar mot Little Round Top samtidigt som den ser mycket dålig ut när man tittar från Little Round Top.

zilver

Jag besökte ett antal för ungefär tjugo år sedan. Rätt många faktiskt. Jag skulle tro att vi såg alla stora utom Perryville. Samt en hel del obskyra.

De fyra stora är väl Shiloh, Chickamauga, Gettysburg och Antietam. Här är det tätt med monument, vilket delvis förtar en del av bilden. Men å andra sidan är de rätt väl bevarade. Shiloh och Chickamauga är i rättvisans namn rätt mycket skog, så det är svårt att få en bra översikt. Gettysburg är kanske det bästa, givet att man har bra koll på läget.

Annars är det intressant att se the Valley för att förstå terrängens betydelse. Samma gäller vid Kennesaw Mountain (Atlanta) och Lookout Mountain (Chattanooga), i bägge fallen ruggigt högt. Överlag är det lite svårt att förstå hur varmt det faktiskt är i Södern och den växtlighet som kommer därav (kolla breddgraderna så blir det klart).

Generellt skulle jag väl påstå att vid sidan av de fyra stora är det relativt ok vid de flesta större slagfält, men i vilket fall har ju vegetationen förändrats, träd växer en del på etthundrafemtio år. I fallet Vicksburg mer än så, då hela floden Mississippi har ett annat lopp förbi staden. Rätt förvirrande. Det viktigaste är nog att få en känsla för klimat, höjder, men också för att till exempel Antietam Creek är en å, inte en flod.

Det finns naturligtvis en del fortifikationer också, men många ligger nu mitt i förstäder så där kan det vara svårt att få en bra överblick.

Efter att ha åkt runt en månad kan det dock sägas att det var väldigt många gröna fält. Det finns en avtagande marginalnytta med att försöka se rubbet.