Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Legion Wargames

Startat av Kanger, 23 juli 2012 kl. 10:09:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kanger

Legion gör bra spel och har hög kvalitét på komponenterna men ändå kommer man inte i närheten av mängden preorders som GMT cashar in. Man ser att det rasslar in ett gäng sådana efter varje spelsläpp men sen går det trögt. Vad kan det bero på? Suger GMT upp alla sparslantar som folk har?

Elias Nordling

Obskyra ämnen och än så länge låg exponering. Jag håller med om att den fysiska produktionen är utmärkt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Å andra är dessa obskyra ämnena en del av charmen eftersom någon knappt har gjort spel om dessa tidigare. Jag vet inte om östfrontsspel skulle lösa problemet för Legion? Kanske.

Mitt intryck är att temat på ett spel numera bara är en mindre del av dess attraktionskraft. Spelsystemet är minst lika viktigt. Ta bara alla "Storm over...". Uppenbarligen säljer de oavsett temat, bara det är "Storm over...". Då borde alltså inte det vara ett så stort problem att temat är obskyrt, bara spelsystemet är populärt.

Var exponerar man sig bäst egentligen? Legion pratar redan på sin egen sida på consim samt på spelens egna sidor.

BigPapaBear

Citat från: "Kanger"Var exponerar man sig bäst egentligen? Legion pratar redan på sin egen sida på consim samt på spelens egna sidor.

Boardgamegeek.
En mycket bitter liten man.

Kanger

Legion finns på BGG också. Dels Legion och dels spelen. Menar du annonser eller bara att man ser till att prata mycket om firman/spelen?

Legion finns även på Facebook, fast aktiviteten där är dock ganska låg.

BigPapaBear

Citat från: "Kanger"Legion finns på BGG också. Dels Legion och dels spelen. Menar du annonser eller bara att man ser till att prata mycket om firman/spelen?

Allt. Ju mer närvaro från designers och företagsreprestentanter desto mer "buzz". Reklam, tävlingar - you name it. Det är en gigantisk brädspelscommunity. Verkar dumt att inte vara som mest aktiv där.

BigPapaBear

Sedan tror jag personligen att om du ska sälja obskyra ämnen så måste du sälja spel som inte är obskyra först. Folk måste lita på systemet.

Kanger

Jag själv försöka buzza så mycket kan på diverse forum och Ici och Tonkin har också sålt relativt bra. De andra designarna hos Legion är dock ganska sega. Randy Lein, som driver Legion, har fullt upp med att göra allt det som GMT brukar ha tre personer till att göra. Han har lyckats väldigt bra men han är rätt upptagen och hinner inte buzza mycket, tyvärr.

Elias Nordling

>Ta bara alla "Storm over...". Uppenbarligen säljer de oavsett temat, bara det är "Storm over...". Då borde alltså inte det vara ett så stort problem att temat är obskyrt, bara spelsystemet är populärt.

MMP som ju inte har svårt att kränga östfrontspel har haft rätt svårt att få sina mer obskyra ämnen sålda. Även de som tillhör Storm over-serien.

Kanger

Legion har ju några serier. T.ex indiankrigen såsom Adobe Walls etc. De verkar ju gå hem i USA. Sen har vi Mike Taylors Stilla havskrigsspel såsom Saipan. De verkar generellt vara svårare att kränga än de som utspelar sig i Europa (antagligen är det därför som Randy efterlyser östfrontsspel). Mina två är ju inte några serier men jag har ju å andra sidan min lilla franska fanclub.

Måste allting vara WW2 i Europa? Legion har ju en liten tippning åt kolonialkrigen, vilket jag själv tycker är mest intressant.

Vilka är de säkraste korten då? Är det WW2 i Europa, WW1 samt Nappekrigen?

Andreas Lundin

Jag tror att obskyra ämnen inte har en chans mot populära vad gäller pre-prders. Att, som Björn säger, "hypa" ett spel på BGG gör även sitt. GMT har fan-boys som gör listor över hur det går för preorders och det blir en sk "buzz" kring spelen. Då kanske det ibland inte gör så mycket om ämnet är obskyrt (se Angola!).

Sedan måste jag också säga något om produktionsvärdet på GMT senaste, säg 10 spel, är enormt högt. De har spottat upp sig rejält bara senaste året och lämnat konkurrenterna flera mil bakom sig. Monterade kartor (som jag inte iofs bryr mig om), laserskurna counters, snygga kort, för att inte tala om "Playbooken" till senatse Red Winter (med så mycket bakgrundsmaterial och extra gojs att man blir lyrisk), etc.

Det är inte jättekonstigt att folk prioriterar preorders på GMT - man vet lite grand vad man får.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

De säkraste korten i dag är första och andra världskrigen. Kanske även antikt. Napoleon är definitivt inte ett säkert kort, och andra världskriget i Stilla havet är det inte heller. Kolonialkrigen ger bilden av hundra britter som spöar mordors horder till priset av en stukad fot. En bild som dessutom i huvudsak stämmer.

Kanger

Det kanske är därför jag är mer intresserad av avkolonialiseringskrigen där Mordors horder till slut tar hem spelet. Blir lite intressantare då, lite mer "Grekiskt drama".

Kanger

GMT är helt klart störst och deras produktionsapparat är imponerande. Bakom dem finns dock ett gäng firmor med några egenheter. T.ex Avalanche som fortfarande kan spotta ur sig asful grafik (märkligt!).

Randy på Legion är duktig dock. Komponenterna är det inget fel på. Vi har för få fan-boys helt enkelt.

Andreas Lundin

CiteraVi har för få fan-boys helt enkelt.

Inte helt otroligt att det är där skon klämmer och att det är där man sätter in marknadsföringen. Skicka ett eller ett par gratisspel till de som recenserar spel i videoform. Marco till exempel, då händer det alltid något.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East