Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Legion Wargames

Startat av Kanger, 23 juli 2012 kl. 10:09:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kanger

CiteraSkicka ett eller ett par gratisspel till de som recenserar spel i videoform. Marco till exempel, då händer det alltid något.
Det görs redan (Rusted dice har gjort en del videoklipp). Marco har fått spel men kommer aldrig till skott. Han verkar fastna i en mängd obskyra småspel.

Jag antar också att lösningen ligger i att få ut så många bra spel som möjligt. Till slut är det tillräckligt många som har upptäckt Legion att ordet sprider sig självt.

Fredrik H

För att illustrera "buzz-faktorn" kan jag säga att bara den här tråden fick mig att gå in på hemsidan och notera iaf tre titlar jag skulle kunna tänka mig att köpa. Så jag instämmer med föregående talare och tror att fanboys som pratar om grejerna är mycket viktiga.

silversixx

Jag tänkte skriva nåt jättelångt och välformulerat, men en slumpmässig uppdatering raderade allt...
Här är samma saker, lite snabbare och mindre omformulerat:
- Det är bra att ni insett att ni behöver synas mer, och att ni inser att synligheten gör att ni tjänar mer pengar i slutändan, även om det kostar att starta upp buzzen
- Ha en långsiktig strategi som är bättre uppdelad i små mål. Att bekräfta att man behöver sälja mer kan vara ett mål, men det kan vara vettigare att komma på något som går att ta på. T ex dubblerad omsättning etc.
- Se över konkurrenterna och deras arbete, försök gärna se tillbaka historiskt och identifiera var de kunde gå från ett litet företag till ett av de större. Det kan vara allt från ny grafik till marknadsbombning
- Ge inte upp, och var ihärdig. Försök dock blanda budskapen för att inte de potentiella kunderna ska gå från nyfikna till irriterade. Ha ett stadigt schema för teasers, utskick, nyhetsbrev, uppdateringar och utskick till respekterade spelrecensenter. Nu behöver det inte gå i den ordningen, men alla spel som tas fram innehåller flertal identiska steg som kan tas vara på.

Och så vidare.

Kanger

Du har rätt i det du säger. Problemet ligger nog i tid och ork samt ansvarsfördelning. Randy Lein är just nu en enmansshow och har inte tid att dessutom vara ute på alla fora och sälja. Sen finns det vi designers och developers som gör eller borde göra reklam för de spel vi är inblandade i, bl.a för vår egen skull. Sen är det si och så med allas buzz-insats. I mitt tycke borde Legion ha ett återkommande nyhetsbrev med godsaker, men det kräver en Randy till. Förhoppningen är väl att entusiastiska spelare håller igång buzzen, kanske efter att Tanga och Adobe walls släpps.

Sten Ekedahl

Citat från: "Kanger"Bakom dem [GMT] finns dock ett gäng firmor med några egenheter. T.ex Avalanche som fortfarande kan spotta ur sig asful grafik (märkligt!).
Avalanches stora misstag är att de inte tillåter publicering på nätet av VASSAL- eller Cyberboard-moduler av deras spel. Ger mig tusan på att förlorar åtskilliga order på det. Gäller f.ö även övriga mindre förlag med samma paranoida inställning.
Wargames - Laborationer i historia

Elias Nordling

Sedan tror jag faktiskt att det är så att folk förväntar sig av en liten firma som Legion att det ska vara DTP-kvalitet på prylarna, i stället för den höga tryckkvalitet det faktiskt är. Det tror jag är något värt att trycka på i marknadsföringen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Jo, komponenterna håller lika hög klass som GMT. Legion har till och med benämningen "EasyPunch Counters" som ett trademark.

Snowfox

Citat från: "Kanger"Legion har ju några serier. T.ex indiankrigen såsom Adobe Walls etc. De verkar ju gå hem i USA. Sen har vi Mike Taylors Stilla havskrigsspel såsom Saipan. De verkar generellt vara svårare att kränga än de som utspelar sig i Europa (antagligen är det därför som Randy efterlyser östfrontsspel). Mina två är ju inte några serier men jag har ju å andra sidan min lilla franska fanclub.

Måste allting vara WW2 i Europa? Legion har ju en liten tippning åt kolonialkrigen, vilket jag själv tycker är mest intressant.

Vilka är de säkraste korten då? Är det WW2 i Europa, WW1 samt Nappekrigen?

Jag tror tyvärr att man måste hålla sig till de mest inkörda spåren om du vill sälja på volym. Krigsspelare är konservativa. Vill du ha gemonslag blir det till att fokusera på vad den genomsnittlige amerikanen känner till.

Battle of the Bulge, WW2 med US trupper, Patton, Östfronten, Amerikanska inbördeskriget - ja.
Österrikiska tronföljdkriget - nej
Har jag fördomar om den genomsnittlige amerikanske krigsspelarens historiekunskaper och intressen? - ja.

Sen behövs det lite tur att fånga in den där kioskvältardesignen, typ Twilight Struggle eller Combat Commander.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

P-O Jönsson

Tycker att det där Toulon spelet verkar intressant. De marknadsför då det ordentligt tycker jag.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Kanger

Såg att Elias var med och tävlade. Men det var en viss David Hoeft som vann. Sorry

Elias Nordling

Jag var inte så jätteintresserad av priset hursomhelst :-) Förbeställde Dien Bien Phu när jag ändå var i farten.

Kanger

Och det tackar vi för! :up:

Delirium

Har förbeställt Tanga 1914, främst eftersom jag är en Von Lettow-Vorbeck fanboi.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Kanger

Jo, jag kommer antagligen införskaffa Tanga även jag eftersom jag är en gammal Afrika-fantast. Är dock lite undrande över den ofantliga mängd game turns som man måste mölja igenom.  (en game turn per timme i tre dagar!).

Nu snarast kommer nytrycket av B-29 samt Adobe walls att släppas.

Elias Nordling

Det funkar i TCS där Command-systemet ser till att dödtid uppstår mellan striderna. Har man inte gjort något liknande här lär man antingen få ett spel där spelet är slut långt innan den utsatta tiden, eller så har man dragit ner på effekten av strid vilket innebär att det blir evigt mycket tärningsslag för ingen effekt.