Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Red Winter

Startat av Andreas Lundin, 24 juli 2012 kl. 22:57:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Ultrakort recension,

Ett sjuhelsikes spel om slaget vid Tolvajärvi 1939 i min mening. Enkelt och snabbspelat och på en ovanlig nivå - kompaninivå.

Du kan nog spela hela mapanjen på en lång sittning och det finns gott om scenarier för kortare sessioner.

I spelboken är det fullt med designer notes, historisk info samt valfria regler.

Finns det något jag inte gillar? Ja, avsaknaden av ett ordersystem. Du kan rusa runt med dina kompaier lite som du vill. Men sådana regler skulle göra spelet lite för komplicerat än det var meningen.

9/10!

Nedan, situationen efter närmast två dagars strider. Ryssen har fått på näsan av general vinter mer än han fått av hakkapäliterna.

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Micke G

Verkar vara ett riktigt bra spel och jag hoppas att jag får tid att spela det snart. Ser dessutom fram emot Red Winter 2 och Operation Dauntless i serien.

BigPapaBear

Ser trevligt ut!
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Hur är LOS-reglerna? Bökiga?

Här är skalan:

TCS = 10
Squad Leader = 6
Conflict of Heroes = 1

Stoppa in det på den listan. :)

Andreas Lundin

1.

LOS max en hex såtillvida du inte kollar över en frusen sjö. Natt ser du bara en hex oavsett. Gryning och skymning minskar oxå LOS. Enkelt av bara den!  :up:

Jag vill oxå rekommendera nyfikna att kolla in Joels demo på: http://www.boardgamegeek.com/video/18994/red-winter/red-winter-inside-the-game
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Red Winter ska jag nog ta med mig till Friendly Fire.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Du lär ut reglerna till en som aldrig sett spelet förr, sätter upp och spelar färdigt kampanjen på en dagssittning (om du inte har AP). Perfekt för FF! Nu ser det ut som att jag missar det i år annars hade jag lätt velat spela RW.

BigPapaBear

Om ingen stoppar mig kommer jag att promenera iväg på lunchen och köpa det här spelet. Stoppa mig? Någon? Snälla?

Andreas Lundin

Jag tycker det låter som väldigt väl spenderade pengar, jag.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Finns det något jag inte gillar? Ja, avsaknaden av ett ordersystem. Du kan rusa runt med dina kompaier lite som du vill. Men sådana regler skulle göra spelet lite för komplicerat än det var meningen.

Kan du inte norpa från TCS rakt av?

BigPapaBear

Jösses! Vilken produktionskvalitet. Enbart playbooken är ju värd priset. Mycket bra första intryck!

Elias Nordling

Rädd vnter har ju diskuterats på annat håll i nån av Friendly Fire-trådarna. Jag ger inte riktigt lika många tummar upp som Roger. Av mig får spelet en fyra av fem, vilket förstås betyder att jag tycker att det är bra. Det är en lyxig produktion, väldigt välresearchat och ett välkonstruerat system med rätt krom på rätt ställe. Command-regler saknas som sagt men det kan jag leva med.

Dock tycker jag att spelet är lite långsamt för sitt syfte. Det är många tärningsslag för få stegs förluster som är lätta att få tillbaka, vilket innebär att man agerar mycket utan att mycket händer. Minnesvärt var när vi slog 42 tärningar för att få fram att försvararen retirerade en hex. Då hade vi kondenserat ner striden till en enda hex som fick allt eldunderstöd från hela kartan, men jag tyckte ändå att det var en smula representativt.

Jag tror att spelet hade blivit ännu bättre om spelomgångarna representerade längre tid där mer hände per omgång.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"Rädd vnter har ju diskuterats på annat håll i nån av Friendly Fire-trådarna. Jag ger inte riktigt lika många tummar upp som Roger.
Oj här omnämns man minsann, missat det.  

Nä jag gav det 8.5 på BGGs skala så jag är lite mer positiv än dig.

Jag håller med om att det hade varit trevligt om det hade varit en aning mer snabbspelat men samtidigt kör man hela kampanjen så är det fyra dagar att spela igenom. Jag förstår dock vad du menar att med tanke på vilken nivå dom valt att lägga spelet på så är det i det längsta laget.

Samtidigt går det väldigt bra att spela en av dagarna och få ut en hel del av spelet och det är då rätt snabbt.

Lite väl mycket tärningsslag kanske men å andra sidan så är jag mer förlåtande mot sådant ju mer taktiskt spelet är, det kan vara en spännande del av berättelsen.
"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

Jag ger det samma betyg som, Roger. Jag ser absolut inga problem med speltid. Det flyter på bra och går fort. Men jag är beredd på att skriva under på att det potentiellt sätt kan bli lite väl mycket tärningsslag, även om det hittills inte har varit ett problem.

På det stora hela tycker jag att det är ett riktigt bra spel.

Andreas Lundin

Långt? Shit, mina referensramar måste vara helt skruvade eftersom jag tyckte det var ett av de kortare spelen jag lirat.